Dostala se nám poměrně nevšední příležitost – letět letounem imatrikulace OK-VAN. Možná vám je tato registrace povědomá: jde o vůbec první Embraer Phenom 100 registrovaný v Česku. Na cestovatelském komfortu to ale znát nebylo – naopak, velmi příjemně nás překvapil vzdušný, světle béžový interiér tohoto menšího, ale rozhodně luxusního business jetu.
Společnost Alpha Aviation má ve své flotile celkem 31 letadel. Nejpočetnější skupinou jsou turbovrtulové letouny – konkrétně třináct strojů typu Pilatus PC-12, Piper PA-46 a TBM 700.
Dále Alpha Aviation provozuje šest proudových letounů typu Embraer Phenom 100, Embraer Phenom 300, Pilatus PC-24 a Beechjet 400.
Nechybějí ani jednomotorová pístová letadla – těch je ve flotile deset a jde o typy Cirrus SR22, SR22T, SR22TN, Cessna C-172 a Diamond DA40.
V neposlední řadě Alpha provozuje i dva vrtulníky, konkrétně Eurocopter EC120 a Robinson R44.
Odbavení? Rychlejší než objednat kávu.
Plánovaný odlet byl v 10:05, my jsme se na letiště Praha–Ruzyně dostavili kolem 9:30. Privátní lety odlétají z Terminálu 3, kde jsme narazili jen na několik málo dalších cestujících čekajících na svůj let jiným bizjetem. V salonku Terminálu 3 je připraven samoobslužný koutek s chlazenými nápoji, kávovarem se zrnkovou kávou a pohodlným sezením.
Krátce po našem příchodu nás přivítali oba piloti, kteří nám zároveň sdělili, že kvůli slotu bude náš odlet opožděn zhruba o půl hodiny. Zpoždění způsobená sloty Eurocontrolu se totiž nevyhýbají ani té nejmovitější klientele. Dozvěděli jsme se však, že čekání mohou být běžně i delší, a to i v řádu několika málo hodin. Naše zpoždění bylo prý způsobeno zejména regulací provozu ve Francii, kde s trochou nadsázky více stávkují, než pracují.

Čekání uběhlo rychle. Bezpečnostní kontrola hned vedle salonku zabrala zhruba minutu. Pásek si sice musíte sundat i zde, ale fronty ani stres z Terminálů 1 a 2 tu rozhodně nehrozí. Personálu je tu obvykle víc než cestujících, což celý proces dělá nesrovnatelně příjemnějším.
Po kontrole jsme ušli jen pár kroků ke dveřím, kde už na nás čekal černý Mercedes. Následoval krátký přejezd přímo k letadlu – žádné hledání gatu, žádné čekání. Jen pár minut a jste na palubě.

Luxusní kabina a výhled do kokpitu
Atmosféra výjimečnosti se na vás přenese hned po příchodu k letounu. Po přivítání a krátké bezpečnostní instruktáži jsme začali pojíždět a zanedlouho již stoupali. Většina letu probíhala v letové hladině FL340 a byla naprosto klidná. Komfort oproti běžným komerčním letům je nepopsatelný – a výhled do pilotní kabiny? K nezaplacení.
.jpg)
Po přeletu nádherných Alp jsme za přibližně hodinu klesali kolem pobřeží francouzské reviéry. Nemohli jsme přehlédnout ikonické Saint-Tropez, známé především z filmů s Louisem de Funèsem. Scénické přiblížení kolem pobřeží trvalo několik minut a patřilo k vrcholům celého letu.

Po několik minut trvajícím scénickém přiblížení kolem francouzské riviéry jsme se chystali na přistání na letišti Toulon Hyères (TLN). Toto letiště je kombinací civilního a vojenského provozu, a v okolí tak nešlo přehlédnout množství vojenských vrtulníků, které neustále létaly nad pobřežím ve formacích. Po přistání na nedlouhé dráze 05 o délce 2120 metrů jsme vystoupili z letadla. Paní z handlingu nás doprovodila jen pár metrů do letištní haly, kde jsme si převzali zavazadla — a za pár minut jsme se už mohli koupat v azurovém moři, které je od letiště vzdálené pěšky ani ne půl kilometru.
.jpg)
Láká vás něco podobného?
Chtěli byste podobný zážitek zažít i vy? Některé tzv. empty leg lety, které aerolinky prodávají pod cenou kvůli přesunu letadla za platícím zákazníkem, mohou vyjít levněji než lety s nízkonákladovým dopravcem – a ten komfort za to rozhodně stojí. Jen návrat k běžnému cestování bývá o to těžší.
Alpha Aviation zveřejňuje nabídky empty leg letů na svém Facebooku a Instagramu. Sledujte je – třeba se taková příležitost naskytne i vám.
A nebo jste pilot a podobné lety byste raději pilotovali než se vezli? Alpha Aviation právě nabírá nové kolegy. Aktuální nabídky najdete přímo na našem webu – ZDE.