Britský F-35B znovu ve vzduchu: Po 38 dnech v indické Kérale odletěl zpět na letadlovou loď

27.07.2025 2 příspěvky

Britský stíhací letoun F-35B Lightning II, který byl po nouzovém přistání více než měsíc uzemněn na jihu Indie, se opět vrátil do služby. Incident ukázal, že i ty nejmodernější stroje se nevyhnou technickým potížím – a že jejich řešení může být logisticky náročné, zejména mimo domovskou základnu.

Britský F-35B znovu ve vzduchu: Po 38 dnech v indické Kérale odletěl zpět na letadlovou loď
Britský F-35B znovu ve vzduchu: Po 38 dnech v indické Kérale odletěl zpět na letadlovou loď (Zdroj: F-35)

Monzuny, technické potíže a nouzové přistání

K incidentu došlo 14. června 2025, kdy stroj operující z paluby letadlové lodi HMS Prince of Wales narazil během rutinního letu nad Arabským mořem na extrémní monzunové počasí. Podmínky vylučovaly bezpečné vertikální přistání na palubě lodi, a k tomu se přidaly i technické potíže – konkrétně závada na hydraulickém systému a pomocné energetické jednotce (APU).

Výsledkem bylo nouzové přistání na mezinárodním letišti v Thiruvananthapuramu v indickém státě Kérala. Letoun zde zůstal stát pod otevřeným nebem téměř tři týdny, než Londýn rozhodl o vyslání specializovaného technického týmu.

Britský zásah: A400M, inženýři a hangár Air India

Na místo byl vyslán tým přibližně 40 techniků RAF, kteří přiletěli 6. července na palubě Airbusu A400M Atlas. Letoun byl následně přemístěn do hangáru společnosti Air India MRO, kde mohly opravy probíhat bez vlivu počasí a pod přísným dohledem.

Letoun po celou dobu střežila indická bezpečnostní služba CISF. Indická strana poskytla významnou podporu – od zajištění prostorů po bezpečnostní zázemí. Jedinou komplikací byl původní britský odpor vůči umístění citlivé technologie v civilním hangáru, který ale postupně ustoupil technickým nutnostem.

Opraven a zpět ve vzduchu

Po úspěšné opravě hydrauliky a APU se letoun konečně 22. července 2025 vznesl do vzduchu a zamířil zpět k HMS Prince of Wales, která se mezitím přesunula směrem k Austrálii, kde se účastní mezinárodního cvičení Talisman Sabre 25 spolu s USA, Austrálií a Japonskem.

Celkově strávil britský F-35B na zemi 38 dní. Podle odhadů by náklady na parkování v hangáru mohly dosahovat až 150 liber denně, i když oficiální čísla nebyla zveřejněna.

Reakce veřejnosti: F-35 jako ambasador turistiky

Neobvyklý pobyt high-tech stíhačky v Kérale neunikl pozornosti médií ani veřejnosti. Indické sociální sítě zaplavily vtipy, memy i pozitivní komentáře. Turistický úřad státu Kerala dokonce v nadsázce sdílel pětihvězdičkovou „recenzi“ od letounu F-35B – „Kérala je tak krásná, že se mi nechtělo odletět.“

Letoun se na jihu Indie stal nečekanou celebritou – a možná i ambasadorem přátelských britsko-indických vztahů.

Závěrem

Příběh britského F-35B v Kérale ukazuje, jak složité a křehké mohou být operace moderních bojových systémů mimo domovské zázemí. Technická závada na pokročilém stroji páté generace, kombinovaná s nepříznivým počasím a složitou logistikou, vyústila v dlouhé uzemnění. Přesto celá operace skončila úspěchem – a stala se příkladem efektivní mezinárodní spolupráce i improvizace v terénu.

Zdroje: The Aviationist, Times of India, India Today, AP News

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

spolehlivost

28.07.2025 v 9:33 m

koukám úžasně spolehlivé a snadno opravitelné letadlo. 

četl jsem že letuschopnost f35 v US je na úrovni cca 20% ze všech letadel. Až budeme mít ty naše (jestli se tak někdy stane) tak budou lítat tak 2-3 maximálně :D  

Odpovědět

RE: spolehlivost

28.07.2025 v 12:55 igi

je to medzi 50-60%

https://www.cbo.gov/publication/61482#:~:text=Availability%20Rates%20of%20F%2D35s%2C%20by%20Year&text=Since%202022%2C%20fleetwide%20availability%20of,availability%20rate%20of%2065%20percent.

pre porovnanie F-16C v roku 2024 bol 64%, F-16D 59%. Link obsahuje aj iné typy - viac než 70% nemá skoro žiadny typ.

https://www.defensenews.com/air/2025/03/06/air-force-aircraft-readiness-plunges-to-new-low-alarming-chief/#:~:text=The%20F%2D16C%20fell%20from,2021%20to%2061%25%20in%202024.

Odpovědět

Přidat komentář