Pět nových prostorů pro moderní testování
Nové prostory byly vytvořeny na základě žádosti společnosti Primoco UAV SE, která patří k předním českým výrobcům bezpilotních systémů. Každý z nových prostorů má specifické určení:
-
LKTSA81 – centrální prostor pro základní testy,
-
LKTSA82 – prostor určený k provádění letů mimo vizuální kontakt (BVLOS),
-
LKTSA83 – lineární prostor pro lety ve směru východ–západ,
-
LKTSA84 – testování datových spojení a přenosu řízení,
-
LKTSA85 – vysokovýškový prostor pro testy systémů a zálety do výšky FL090.
Celý komplex je navržen tak, aby pokryl jak krátké, tak delší mise, včetně technických ověření a příprav na evropské certifikace.
Koordinace a dostupnost
Prostory budou využívány výhradně na základě plánované aktivace, která bude publikována ve formě denního plánu využití vzdušného prostoru (AUP) a prostřednictvím systému AisView. Zainteresovaní piloti VFR i IFR tak budou mít přehled o tom, kdy jsou prostory aktivní, a bude zajištěna možnost jejich vyhýbání.
Veškeré informace o limitech, aktivaci a specifikách jednotlivých prostorů budou standardně publikovány v AIP ČR a ve VFR příručce. Ačkoliv oficiální ICAO mapy se změnou počítají až v rámci roční revize pro rok 2026, budou změny dočasně vyznačeny v tištěných i elektronických verzích pomocí ručního doplnění.
Co to znamená pro ostatní piloty?
Z hlediska běžného provozu všeobecného letectví zůstává hlavní důraz kladen na informovanost a aktivní sledování NOTAMů a AUP. Díky tomu bude možné nové prostory bezpečně obcházet nebo s příslušným souhlasem využívat, pokud to jejich stav umožní.
ÚCL upozorňuje, že zavedení nových prostorů vychází z narůstající potřeby testování UAS technologií v reálných podmínkách. Český vzdušný prostor se tak přizpůsobuje aktuálním trendům v bezpilotním letectví, přičemž hlavní prioritou zůstává bezpečnost všech účastníků letového provozu.
Připomínky a další postup
Veřejnost má možnost k návrhu tohoto opatření podat připomínky nebo námitky v souladu se správním řádem. Připomínky může podat kdokoli, námitky pak dotčení provozovatelé, kteří mohou prokázat, že jsou změnou skutečně ovlivněni.
Opatření nabude účinnosti zveřejněním v Letecké informační příručce České republiky. Do té doby platí nadále stávající prostor LKTSA60.
Kompletní informace včetně zakreslení prostorů v mapě můžete vidět v oficiálním dokumentu ZDE
Zdroj: ÚCL