Tragédie letu Jeju Air 2216: Chybné vypnutí motoru a jeho fatální důsledky

22.07.2025 3 příspěvky

Svět letectví byl otřesen tragédií letu Jeju Air 2216, kdy po srážce s ptáky nedošlo ke správnému vypnutí motorů, což mělo za následek největší leteckou katastrofu v Jižní Koreji za posledních 27 let.

Tragédie letu Jeju Air 2216: Chybné vypnutí motoru a jeho fatální důsledky
Tragédie letu Jeju Air 2216: Chybné vypnutí motoru a jeho fatální důsledky (Zdroj: 자연속으로/Creative Commons)

Dne 29. prosince 2024 se svět letectví otřásl zprávou o vážné letecké nehodě letu Jeju Air 2216. Po srážce s ptáky během přiblížení na mezinárodní letiště Muan v Jižní Koreji letadlo tvrdě přistálo bez vysunutí podvozku a skončilo mimo dráhu. Neštěstí si vyžádalo 179 obětí z 181 osob na palubě, což tuto událost učinilo nejsmrtonosnější leteckou katastrofou v Jižní Koreji za posledních 27 let.

Detailní průběh incidentu

Boeing 737-800 společnosti Jeju Air, vybavený motory CFM56, se právě chystal přistát, když do jednoho z jeho motorů narazili ptáci druhu Baikal teal. Tato srážka vážně poškodila pravý motor. I přes záměr pilotů vypnout poškozený pravý motor došlo k omylu, kdy byl vypnut levý, který byl zcela funkční. Výsledkem byl manévr bez pohonu a podvozku, po kterém letoun sklouzl z dráhy a narazil do zemního valu.

Analýza vyšetřování

Podle předběžné zprávy zveřejněné Jižním korejským úřadem pro vyšetřování leteckých a železničních nehod (ARAIB) dne 19. července 2025 došlo k nešťastné záměně při ovládání motorů, což vedlo k fatální ztrátě tahu. Technická kontrola obou motorů, provedená ve Francii, potvrdila, že levý motor byl zcela funkční až do svého chybného vypnutí, zatímco pravý nesl značné známky poškození způsobeného ptáky.

Kritika a reakce na zprávu

Rodiny obětí spolu s Korejskou asociací civilních pilotů vyjádřily nespokojenost s výsledky vyšetřování, zejména s ohledem na přehlížení dalších potenciálních příčin a bezpečnostních nedostatků. Rodiny požadují zveřejnění dat z letových zapisovačů, zatímco piloti kritizují ARAIB za zaměření se na chybu pilota a opomenutí možných pochybení letištního managementu a vládních agentur. Během tiskové konference po oznámení předběžné zprávy došlo ke střetu s rodinami obětí, které žádaly o její zrušení. ARAIB následně stáhl původní tiskovou zprávu a zrušil oficiální oznámení.

Muan International Airport, otevřené v roce 2007, disponuje jednou dráhou o délce 2800 metrů. Tento incident je pro Jeju Air první smrtelnou havárií po celou dobu jejího dosavadního provozu a nejtragičtější leteckou nehodou v Koreji od roku 1997. Vyšetřování dále pokračuje, nyní se zaměřením na přezkum výcvikových a nouzových procedur posádek. ARAIB dosud neoznámil, kdy bude zveřejněna závěrečná zpráva.

Zdroj: Úřad pro vyšetřování leteckých a železničních nehod - Jižní Korea 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

QQ

22.07.2025 v 12:01 Shp

No, pták "baikal teal" je prostě čajka sibiřská, že (jeden klik, autore..).

Za druhé, omlouvám se, závěrečná zpráva zatím není, tedy jen čistě osobní předpoklad: Základní příčinou katastrofy byla naprostá panika. Mizerný rozpočet, ani pokus o nouzové vysunutí podvozku atd atd. Totální blbá holywoodská zkratka: "Birdstrike! Panic, panic, panic! Turn back! Panic, panic, panic. Bum. Koněc filma.

Leč - 1) kdo ví, jak by se v takové chvíli sám zachoval a 2) počkejme na definitivní zprávu. Zatím jen odhady dohady. Mějte se.

Odpovědět

pokracovat na pristatie

22.07.2025 v 16:19 igi

Boeing bol v case zrazky s vtakmi na finale. Rozmyslal som ako by to dopadlo, keby piloti jednoducho pokracovali na pristatie. Vzhladom na to ze dokazali obkruzit letisko, ocividne mali dost energie na to aby doleteli na povodne zamyslanu drahu kludne aj bez motorov. Alebo sa mylim?

Odpovědět

RE: pokracovat na pristatie

23.07.2025 v 11:34 qq

Zdravím. Myslím že se nemýlíte. Ba naopak. Vždyť "birdstreak" může klidně poškodit oba motory, a co pak? Proč go around? Plác s tim o zem a klid, na to doplachtění výkonu až tak moc potřeba neni. Nojo, no, uvidíme.

Odpovědět

Přidat komentář