Předběžná zpráva k pádu Boeingu 787 společnosti Air India

12.07.2025 10 příspěvků

Indické Aircraft Accident Investigation Bureau (AAIB) zveřejnilo 11. července 2025 předběžnou zprávu k tragické nehodě letu Air India AI171. Boeing 787-8 Dreamliner registrace VT-ANB havaroval 12. června krátce po startu z ahemdabádského letiště. Zahynulo 260 lidí.

Předběžná zpráva k pádu Boeingu 787 společnosti Air India
Předběžná zpráva k pádu Boeingu 787 společnosti Air India (Zdroj: AAIB)

Průběh události

Letoun se odlepil od dráhy v 08:08:39 UTC. Přibližně tři sekundy po vzletu, ve výšce zhruba 150 stop a rychlosti kolem 180 uzlů, došlo k náhlému přepnutí obou palivových přepínačů z polohy RUN do CUTOFF. Výsledkem bylo okamžité přerušení přívodu paliva k oběma motorům a jejich vypnutí.

Ztráta tahu vedla k tomu, že se aktivoval nouzový systém RAT (Ram Air Turbine), který krátkodobě zajistil napájení základních hydraulických a elektrických systémů. Letoun začal klesat v mírném náklonu a pilotům se během několika následujících sekund podařilo vrátit jeden z přepínačů zpět do RUN. Levý motor (Engine 1) začal znovu nabíhat, ale příliš pomalu na to, aby se stroj udržel ve vzduchu.

Boeing dopadl 32 sekund po startu přibližně 0,9 námořní míle od konce dráhy na obytnou budovu. Nehodu přežil jediný člověk na palubě, dalším devatenácti osobám na zemi se už pomoci nepodařilo.

Záznam z kokpitu

Vyšetřovatelé citují výňatky z CVR (Cockpit Voice Recorderu), které zachycují moment překvapení posádky:

– „Proč jsi to vypnul?“
– „Já jsem to nevypnul.“

Konverzace ukazuje, že vypnutí palivových přepínačů nebylo vědomým úkonem jednoho z pilotů. Zpráva také uvádí, že k přepnutí došlo v extrémně krátkém časovém intervalu – během jedné sekundy.

Technické pozadí

Zpráva konstatuje, že oba palivové přepínače se fyzicky nacházely ve střední poloze (mezi RUN a CUTOFF), ale letový datový záznamník zaznamenal, že elektronicky byly detekovány v poloze CUTOFF.

Vyšetřovatelé také uvedli, že v minulosti byly na palubní desce letounu již dvakrát měněny související moduly – v roce 2019 a 2023. Přesto Air India nezavedla všechna doporučení FAA z roku 2018 týkající se výměny konkrétního typu spínače.

Zatím není jasné, zda šlo o technické selhání, omyl nebo zásah člena posádky. Zpráva výslovně uvádí, že nebyly nalezeny důkazy o sabotáži.

Co bude následovat

AAIB bude ve vyšetřování pokračovat s důrazem na:

  • detailní analýzu mechanizmu ovládání palivových přepínačů,

  • prověření možných závad v elektronice či kabeláži,

  • simulaci lidského faktoru v rozhodování posádky,

  • důkladný audit všech provedených údržbových zásahů.

Závěrečná zpráva se očekává v následujících měsících.

Důsledky a širší souvislosti

Tragédie letu AI171 poukazuje na křehkost letového bezpečnostního řetězce – ať už jde o selhání techniky, nedodržení doporučených servisních opatření, nebo nedorozumění v kokpitu. Vyšetřování přináší řadu otázek i pro evropské provozovatele letadel Boeing 787.

V případě, že by byly potvrzeny závady konkrétních typů přepínačů či jejich montáže, lze očekávat vydání nových směrnic typu AD (Airworthiness Directive) i mimo Indii.

Celou předběžnou zprávu můžete číst ZDE.

Zdroje: AAIB Preliminary Report VT-ANB, Times of India, NDTV

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Spínače paliva

16.07.2025 v 10:58 stip

Celou zprávu jsem nečetl, ale v části ohledně polohy spínačů nalezených v troskách se píše, že oba byly nalezeny v poloze RUN. Tomu odpovídá i záznam ze zapisovače letových dat, kde se říká, že poté co oba spínače na začátku nehodového děje přešly během jedné sekundy z polohy RUN do CUTOFF, byly později během 4 sekund přepnuty oba zpět do polohy RUN. Proč je tedy v článku věta: "Zpráva konstatuje, že oba palivové přepínače se fyzicky nacházely ve střední poloze (mezi RUN a CUTOFF), ale letový datový záznamník zaznamenal, že elektronicky byly detekovány v poloze CUTOFF." Vždyť ty spínače žádnou střední polohu nemají. Jsou to technicky ON-OFF přepínače. Co mi uniklo?

Odpovědět

RE: Spínače paliva

16.07.2025 v 13:50 Kakac

Asi se pohnuly dostatecne na to, aby spinac precetl zmenu, ale ne dostatecne na to, aby byly na doraz?

Odpovědět

RE: RE: Spínače paliva

18.07.2025 v 7:37 Tomas

To si nemyslím, 1) spínač to neumožnuje viz https://twitter.com/i/status/1944442108451951092

2) a i kdyby se mu to nějak "záhadně" povedlo tak by se to muselo podařit hned 2x najednou (2 spínače) 

Odpovědět

RE: RE: Spínače paliva

18.07.2025 v 13:43 Josef

Jedez pilotů si údajně pořádně nezafixoval sedačku a ta s ním po vzletu ujela. Pokud měl ruku na středovém panelu mohl při tom do těch spínačů nechtích hrábnout.

Odpovědět

RE: RE: RE: Spínače paliva

20.07.2025 v 10:11 Igi

Tie spinace sa nedaju "nechtiac" prepnut, musite to povytiahnut a az potom sa to da prepnut. T.j chytit dvoma/troma prstami prepinac, vytiahnut ho a prepnut do druhej polohy. Dva krat.

Pokial tam nebol zase nejaky boeingovsky elektronicky skriatok, tak to niekto urobil vedome.

 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Spínače paliva

21.07.2025 v 12:56 Vaclav

Nemuselo to byt vedome/umyslne.

Ac nerad, tak taky priznavam, ze jsem si jednou misto odbrzdeni sundal pred vzletem klapky - proste kdyz neco delat po tisici a uz myslis na dalsi krok.... To jsou veci, ktere se nikdy nedaji eliminovat stoprocentne.

Smutne je se to stalo v ten nejblbejsi okamzik z celeho letu a uz to nestihli zachranit.

 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Spínače paliva

22.07.2025 v 16:13 igi

jasne, to nas napadlo asi vsetkych. Ale v tomto pripade ide o pomerne zlozity ukon, ktory vyzaduje trochu viac pozornosti. Navyse sa vykonava dvakrat.

Nepoznam usporiadanie kabiny boeingu 787, ale zatial som nikde nepocul ze by sa v blizkosti palivovych prepinacov nachadzali ine prvky, s ktorymi sa pri starte manipuluje (okrem motorovych pak)

Odpovědět

Air India - fuel switch

21.07.2025 v 15:46 Algernon Lacey

Dovolím si v reakci odkázat "Special Airworthiness Information Bulletin (SAIB) No. NM-18-33" FAA z roku 2018 (pro urychlení nepřekládáno ručně, ale skrze DeepL, tedy nelze vyloučit terminologické nepřesnosti).

Tento bulletin, vydaný americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA) v prosinci 2018, konkrétně upozornil na potenciální problém související s blokovacím mechanismem některých spínačů ovládání paliva instalovaných v různých letadlech Boeing, včetně modelu 787.Klíčové body bulletinu FAA z roku 2018 * Zjištěný problém: Bulletin upozorňoval na "možnost odpojení blokovacího mechanismu spínače ovládání paliva". * Funkce mechanismu: Přepínače ovládání paliva v letadlech Boeing jsou navrženy s blokovacím mechanismem a fyzickou zarážkou (závorou), která vyžaduje, aby pilot zvedl přepínač nad zarážku před jeho přepnutím z polohy "RUN" do polohy "CUTOFF". Jedná se o důležitý bezpečnostní prvek, který má zabránit neúmyslnému ovládání. * Riziko odpojení: V bulletinu bylo uvedeno, že pokud je blokovací funkce odpojena, lze spínač přesunout mezi dvěma polohami, aniž by byl zvednut nad doraz. To výrazně zvyšuje možnost náhodného nebo neúmyslného pohybu spínače během letu. * Potenciální důsledky: FAA varoval, že taková neúmyslná operace by mohla vést k vážným následkům, včetně neúmyslného vypnutí motoru za letu, což představuje významný bezpečnostní problém.

Zdá se zjevné, že v tuto chvíli nadále nelze vyloučit úmysl některého z pilotů, omyl některého z pilotů ani nešťastnou náhodu (vypnutí přepínačů nechtěným pohybem ruky při selhání/odpojení jejich "zámku").

Odpovědět

RE: Air India - fuel switch

22.07.2025 v 16:08 igi

neviem co si mam predstavit pod "odpojenim blokovacej funkcie" na prepinaci, kde su fyzicke zarazky. 

Odpovědět

Diskutoval jsem jinde.

22.07.2025 v 12:48 Yarda

Jen mne tak napadlo, jestli od toho přepínače vedou dráty k tomu vehementu co to palivo vypíná nebo jestli se to ovládá přes tři počítače a v některém není ošetřený stav který teoreticky nikdy nemůže nastat...

Odpovědět

Přidat komentář