Střední "letecké" školy

09.03.2009 27 příspěvků

Přehled všech středních škol v České republice se zaměřením na letectví a leteckou techniku. Zde si může každý mladý aviatik vybrat, kam by rád po základní škole…

Střední "letecké" školy
Střední "letecké" školy (Zdroj: Aeroweb.cz)
 
V České republice je poměrně bohatý výběr středních škol s leteckým zaměřením. Nejčastějším studijním oborem je obor Letecký mechanik, který se nechá studovat prakticky na všech školách s leteckým zaměřením. Ale tím to určitě nekončí. Dále jsou k dispozici obory zaměřené na výcvik nových pracovníku odbavení či provozních pracovníků.
Pro žáky, kteří se už na základní škole zajímají o pilotní výcvik a letadla je vhodné doporučení se přiklonit ke studiu na právě těchto „leteckých“ školách. Snad jen pro ty, kteří chtějí být pilotem bych spíše doporučil gymnázium, neboť je to stoprocentně lepší výchozí pozice pro pokračování studia na vysoké škole – obor Dopravní nebo Vojenský pilot. Ale je to jen můj osobní názor. Na druhou stranu není snad nic lepšího, když pilot je zároveň mechanikem. Tak tedy k jednotlivým školním institutům:

Střední škola letecké a výpočetní techniky, Odolena Voda

Střední škola je umístěna v bezprostřední blízkosti podniku Aero Vodochody a. s. Nabízí čtyřletý studijní obor Letecký mechanik a strojírenský obor Letecká výroba. Ještě jsou nabízeny učební obory, které však pro nedostatečný zájem nebyly posledních pár let vůbec otevřeny. Jelikož jsem sám absolventem této školy (obor letecký mechanik), tak mohu podat pár informací…
První ročník jak už to bývá, není ještě zas tak záživný. Předmětů přímo spojených s letectvím se nedočkáte. Přečkat budete muset dějepis, fyziku, technickou dokumentaci a jiné nezáživné předměty. Praktický výcvik probíhá jeden den týdně na dílně školy a s letectvím taktéž ještě nemá příliš společného…pilováním, řezáním, nýtováním a stříháním plechů se „prokousáte“ do dalšího ročníku.
Druhý ročník už je to lepší. Začnete se seznamovat s konstrukčními prvky letounů, technologií výroby atd… Praxe probíhá dva dny v týdnu. Během roku se naučíte svářet, soustružit, frézovat, pájet atd.
V třetím ročníku už konečně pocítíte, že jste na té správné škole. Předměty jako aerodynamika, letecká legislativa, letadla, letecké pohonné jednotky člověka určitě povzbudí. Praxe je také nesrovnatelně záživnější. Školní dílna je vybavena letouny L-39MS, Ae 270 Ibis a vrtulníkem Mi-2. Pístové a turbínové motory jsou samozřejmostí. Získáte praktické zkušenosti s demontážní a následnou montáží palivových čerpadel, akumulátorů, závěsníků, palivových nádrží a mnohých dalších zajímavých součástí a systémů.
Čtvrtý ročník je vyvrcholením celého studia. Stále se věnujete specializovaným předmětům, jako jsou palubní přístroje či motory. Praktický výcvik probíhá u smluvních partnerů. Především u civilních organizací ČSA, Travel Service a DSA.
Více na: www.sslvt.cz

Střední odborná škola civilního letectví, Praha - Ruzyně

Tato škola je specifická oborem Obchodně provozní pracovník civilního letectví. Absolventi tohoto oboru najdou nejčastěji uplatnění v handlingových pozicích na civilních letištích jako odbavovací pracovníci. Odborný výcvik je veden v úzké spolupráci s ČSA, kde studenti získávají praktické zkušenosti již od druhého ročníku. Tento obor je také dobrou přípravou pro pozici palubní průvodčí.
I zde máte možnost studovat obor letecký mechanik. V nižších ročnících se seznámíte s letounem L-29, který škola vlastní a ve vyšších ročnících už jdete získávat zkušenosti přímo na údržbové středisko, hangár „F“ ČSA.
Dalším specifickým oborem je mechanik – elektronik se zaměřením na avioniku. Těchto pracovníků je v údržbě letounů poskromnu. Nyní jsou u provozovatelů lidé s tímto vzděláním velmi ceněni.

Vyšší odborná škola a Střední odborná škola dopravní, Praha 1

Na „Masné“ naleznete obor Letecká doprava. Studium spočívá v technicko-ekonomických a provozních činností v letecké dopravě. Studenti naleznou uplatnění většinou jako pozemní personál zabezpečující letecký provoz. Mezi těmi zajímavějšími předměty nalezneme „řízení letového provozu, letiště, letecká zařízení a systémy“ a jiné.
Více na: www.spsdmasna.cz
 

Střední škola elektrotechniky a strojírenství, Praha 10

Nabízí studijní obor Letecký mechanik a učební obor Mechanik opravář pro letadla. Na učební obor lze navázat nástavbovým studiem zakončeným maturitou. Dílny školy jsou vybaveny částí letounu Z-37 Čmelák a několika motory. Praxe ve vyšších ročnících je prováděna u smluvních partnerů jako např. LOM Malešice, letecké muzeum Kbely či Air Special Ústní nad Orlicí.
Více na: www.ssesp10.cz

Střední odborné učiliště letecké, Kunovice

Škola nabízí studijní obor Letecký mechanik a učební obory Klempíř letadel a Mechanik letadel. Odborný výcvik probíhá prvním rokem v dílnách školy a další tři roky především u sousední Aircraft Industries a dalších letecky zaměřených firem. Zajímavým je fakt, že škola byla před pár lety obdarována letounem L-410 na kterém se studenti učí základní demontáže/montáže a který je udržován v letuschopném stavu.
Více na: www.souletecke.com

Vítkovická střední průmyslová škola a gymnázium, Ostrava

Nově vzniklý studijní obor (od 1.9.2009) bude připravovat letecké mechaniky především pro nově vzniklé opravárenské středisko CEAM na mošnovském letišti. Praxi budou žáci vykonávat v JOB AIR v Ostravě – Mošnově, a to v 1.ročníku 6 hodin, ve 2. ročníku 14 hodin, ve 3. ročníku 14 hodin a ve 4. ročníku 7 hodin týdně.  Jde o 4-letý studijní obor s maturitní zkouškou s mezinárodně uznávaným certifikátem.
Více na: www.vitkovickastredni.cz
 
Celkový přehled nabízených oborů v roce 2009
obor
maturita
délka studia
Střední škola letecké a výpočetní techniky, Odolena Voda
Letecký mechanik
ANO
4
Letecká výroba
ANO
4
Opravář pro letadla
NE
3
Klempíř pro leteckou výrobu
NE
3
Střední odborná škola pro civilní letectví, Praha - Ruzyně
Letecký mechanik
ANO
4
Avionik
ANO
4
Obchodně provozní pracovník civilního letectví
ANO
4
Vyšší odborná škola a střední průmyslová škola dopravní, Praha 1
Letecká doprava
ANO
4
Střední škola elektrotechniky a strojírenství, Praha 10
Letecký mechanik
ANO
4
Opravář pro letadla
NE
3
Střední odborné učiliště letecké, Kunovice
Letecký mechanik
ANO
4
Klempíř letadel
NE
3
Mechanik letadel
NE
3
Vítkovická střední průmyslová škola a gymnázium, Ostrava
Letecký mechanik
ANO
4
V posledních době je i nedostatek leteckého personálu (mechaniků) u armády. Minulý rok armáda zjišťovala, jak to vlastně chodí a jak probíhá výuka leteckých mechaniků u civilních škol. Dá se tedy předpokládat, že v budoucnu armáda nabídne možnost studia v oboru letecký mechanik.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Dotaz

27.06.2016 v 18:52 Honza

Dobrý den, právě se o tomto rozhoduji, a jak píšete v úvodu, že budoucím pilotům doporučujete gymnázium a pak pokračování na VŠ profesionální pilot. Tak to studium stojí 1 milion+ nevíte o nějakém způsobu jak si sehnat na tu VŠ financování, sponzora, stipendium atp. ?

Odpovědět

RE: Dotaz

12.11.2021 v 20:29 Brt

Dobrý den,

Chtěl jsem se zeptat pokud chci být řídící letového provozu je lepší zůstat na osmiletém gymnáziu nebo si vybrat nějakou odbornou střední školu. Jsem v 9. ročníku základního vzdělání.

Odpovědět

RE: RE: Dotaz

14.11.2021 v 2:33 Martin

Ahoj,

Obecně řečeno, pokud jsi na gymnáziu počítej s tím že musíš na VŠ aby si našel uplatnění. Ze střední odborné školy najdeš uplatnění snadněji i bez VŠ (minimálně v technických oborech). Pokud jsi ale na gymplu spokojený, je to kvalitní škola a víš že půjdeš na vysokou tak není potřeba odcházet jinam.

Pro řídícího je důležitá hlavně angličtina, soustřeď se na ní, ale zároveň je dobré mít i plán B. Ne každý projde výběrkem a ne každý projde výcvikem. Studoval bych být tebou na ten plán B - něco mimo letectví. Zárověň při tom zdokonaluj AJ a po dokončeném vzdělání zkus výběrko na řídícího. Když to výjde, super. Když ne budeš mít vzdělání na to aby si se uživil jinde.

Na řídícího není potřeba žádné odborné vzdělání, stejně jako na pilota. Školám specializovaných na tyto obory bych se vyhnul velkým obloukem. Aby si se nedostal do situace že nebudeš umět nic, kdyby ti to nevyšlo. Zvlášť dnes je spostu lidí co si sypou popel na hlavu za to že šli studovat na pilota, mají dluhy za výcvik, práci v nedohlednu a umí akorát brát za páky. S tím bohužel slušnou práci mimo letectví nenajdou.

Odpovědět

RE: RE: Dotaz

14.11.2021 v 10:11 Mike

S gymplem můžeš jít kamkoliv, já ho mám taky a jsem dopravní pilot (pak jsem si teda po maturitě samozřejmě udělal i VŠ). Ze středních škol dopravních doporučuju rozhodně tu Masnou. Je to tam hodně přísný, ale učej tam lidi z praxe. Good luck!

Odpovědět

RE: RE: RE: Dotaz

14.11.2021 v 12:13 Michal

Bejvavalo, dneska tam z praxe snad uz nikod neni, ŘLP učí bejvalý steward, fiktivní firmu na simulatoru 737 nejakej plachtař a pak všeználek Tůma..... takže i když sem sám tu školu studoval , tak dneska tam nezbyl z těch lidí skoro nikdo.......

Odpovědět

RE: Dotaz

28.06.2016 v 7:26 Ivan

Nechápu, proč by měl budoucí profesionální pilot studovat vysokou školu. Samozřejmě mu to nebude na škodu, ale středoškolské vzdělání s maturitou je zcela dostačující.

Odpovědět

RE: Dotaz

28.06.2016 v 10:51 Piggy

To VŠ studium je samozřejmě bezplatné. Student přitom souběžně absolvuje výcvik, který je +/- stejně nákladný jako kdekoliv jinde.

Odpovědět

RE: Dotaz

28.06.2016 v 17:34 Jan

Co tím myslíte bezplatné? A nevíte o nějakém zaměstnání na letišti, kde platí dost peněz kterými by se dalo na výcvik vydělat? (V prostředí letiště)

Odpovědět

RE: Dotaz

29.06.2016 v 8:11 Lukáš

Letecký mechanik je velice dobře placená práce, ale bohužel ne v čechách. Doporučil bych vyučení v oboru, udělat si licenci a typovky, a jít pracovat do zahraničí co nejdřív to půjde, tam si na výcvik vyděláš poměrně rychle.

Odpovědět

plat

29.06.2016 v 13:47 robo

S poslednim clankem nelze nesouhlasit. Jenomze zpravidla neni mozne penize vydelat v zahranici a utracet v CR. V tom zahranici musim i bydlet a platit slozenky. To mi pak z tech vydelanych penez taky moc nezbyde. Pokud se rekne "A" je potreba rict i "B" aby to bylo posuzovatelne. Kdyby to bylo tak jednoduche uz by vsichni mechanici delali "venku" a tady nikdo. Myslim ze mechaniky si vazi i u nas, nejenom v zahranici a je to opravdu skvela a odpovedna prace.

Odpovědět

RE: plat

29.06.2016 v 16:46 Lukáš

Samozřejmě, nevýhody to taky přináší, ale když se bavíme potřebě zafinancovat výcvik, tak je to na omezenou dobu. Abych dodal i to B, tak po zaplacení bydlení, složenek a ostatních životních nákladů mi zbyde dvojnásobek platu co jsem měl v čechách, a to můžu dát na lítání. Určitě nechci aby to vyznělo tak že jsou u nás mechanici nevážení, a že práce v čechách je špatná, to určitě není. Cenu leteckého výcviku tu známe všichni, a legální cestou bez neakceptovatelnýho zadlužení jsem na jinou možnost než odchod ven prostě nepřišel.

Odpovědět

RE: RE: Dotaz

02.02.2017 v 16:35 Matouš

Takže kdybych se chtěl stát profesionálním pilotem například bojového letounu, tak doporučujete gymnázium nebo je to možné i ze Střední školy pak VŠ a následně nějaký výcvik? Prosím poraďte mi jak takového cíle co nejlépe a nejbezpečněji dosáhnout.(Rozhoduji se na jakou střední školu jít popřípadě na jaký obor). děkuji

Odpovědět

RE: RE: RE: Dotaz

02.02.2017 v 18:09 Tom

Určitě přes gympl a potom na UNOB. Z gymplu na tom budeš nejlíp v matice, fyzice apod. a pokud maj u vás na gymplu sportovní třídu tak máš napůl vyhráno. Přece jenom potom na piloty vyberou jen ty nejlepší a z učňáku na tom budeš hodně bídně...

Odpovědět

RE: RE: RE: Dotaz

02.02.2017 v 22:26 Petr

Tak pokud chceš být pilotem bojového letounu tak jediná cesta je stát se profesionálním vojákem a absolvovat Univerzitu obrany, fakultu letectva a PVO v oboru pilot bojového letounu.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Dotaz

06.02.2017 v 22:22 Jakub

Upřímně nevím kde jste vzal že gympl je nejlepší na matiku a fyziku,z vlastní zkušenosti mohu konstatovat,že lidé z gymplu,byť měli z matematiky za jedna, se nerovnali poté na vysoké škole studentům technických průmyslovek. Já si myslím ,že pokud někdo chce létat, měl by dělat nějakou technickou průmyslovku, popřípadě střední školu přímo zaměřenou na letectví. I když je to v podstatě jedno,obor střední školy z vás pilota beztak neudělá.To až poté (nebo při studiu)vlastní výcvik. A co se týče vojenského pilota,tak moc neporadím,jen je důležité se zaměřit také na fyzičku,bez té se tam nedostanete...

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Dotaz

07.02.2017 v 21:03 Tom

Doba je jiná, momentálně pozoruji, že studenti průmyslovek jsou daleko za gymnazisty. Jelikož předmětů, ze kterejch mají základ průmyslováci (tech. kreslení, části a mechanizmy strojů) je málo a většina předmětů má základ v matematice a fyzice, kde jsou průmyslováci o celý rok pozadu, protože "gympláci" už to všechno brali a znalosti jen prohloubí a později aplikují mnohem lépe než průmyslováci. Naopak by mě zajímalo kde jste Vy vzal ten Váš názor

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Dotaz

08.02.2017 v 9:01 Jakub

Jak jsem psal, z vlastní zkušenosti. Když jsem nastoupil na ČVUT(před cca 8mi lety) uměl jsem z průmyslovky integrovat a derivovat naprosto bez problému, velká část mých kolegů z gymplů (netvrdím všichni, 75%) něco o derivaci slyšela a integrovat neuměli. Možná jsme měl štěstí na dobrou profesorku matematiky která nás naučila možná něco navíc. Ale toť má zkušenost. Celkově bych řekl že jsou velké rozdíly úrovně mezi školami, nejen průmka/gympl ,ale i v rámci tohoto vymezení. Každopádně pro letectví je dle mého lepší základ ve škole zaměřené jakýmkoliv způsobem na techniku, vzhledem k tomu že je to technický obor, než obecné vzdělání,jaké byste měl dostat na gymnáziu. A mimochodem ta matematika zase tak potřebná není, trošku při teorii, poté je třeba umět provádět základní operace rychle a přesně, ale to je tak vše. A tam je větší pravděpodobnost že vás to naučí na průmyslovce, vzhledem k velké aplikaci matematiky na konkrétní předměty při řešení konkrétních úloh.

Odpovědět

Kam dál?

17.11.2017 v 16:02 Luděk Roučka

tuto otázku si kladu už dlouho, jsem v 9. třídě a zamiloval jsem se do letectví. co je pro mě to nejlepší rozhodnutí pro volbu střední školy? Gymnázium, nebo jiné školy. předem Vám děkuji za rady :)

Odpovědět

RE: Kam dal?

17.11.2017 v 16:40 Jarda

Záleží na Vašem dalším zaměřením v letectví. Pro budoucí kariéru dopravního pilota je velmi užitečná střední letecká škola v oboru let. mechanik/elektrotechnik. Pomůže v porozumění teorie, poznáte fungování celého letišti, poznáte lidi z oboru, kteří Vám mohou dát informace k nezaplacení a v neposlední řadě ukážete zájem o letectví. Samozřejmě gymnasium je také relevantní volba, která jen nedá tolik znalostí leteckého provozu. Z osobní zkušenosti doporučuji létání před zahájením vůbec vyzkoušet, alespoň částečně rozlétat výcvik a zjistit jak moc je funkce pilota práce právě pro Vás. Pro cestu se stát let. mechanikem je střední škola přímo na letišti. Oba technické obory nabídnou praxi a teoretickou výuku potřebnou pro získání licence a start do tohoto povolání.

Odpovědět

RE: RE: Kam dal?

17.11.2017 v 21:11 Jirka

A hlavně začít chodit někam do aeroklubu, to je ten nejlepší začátek.

Odpovědět

Výcvik

18.11.2017 v 15:07 Marek

Ahojte, viete my prosím poradiť? Mám 25 rokov a strašne by som sa chcel stáť dopravným pilotom. Už pár rokov neprejde deň aby som nepomyslel na lietanie. Čo sa týka financií, tak na celý výcvik si viem zarobiť v zahraničí. Problem je ten, že mám za sebou ukončenu učňovku s nadstavbou, konkrétne odbor stavebníctvo. Takže moje znalosti z matematiky a fyziky pre dopravného pilota sú na nulovej úrovni. Angličtinu zvládam plynulo na úrovni B1. Myslite si, že ma to pre mňa zmysel pustiť sa do výcviku?

Odpovědět

RE: výcvik

18.11.2017 v 16:43 Jarda

K přijetí do výcviku je nutné min. středoškolské vzdělání s maturitou, znalost fyziky a matematiky na úrovni středoškolského učiva a anglický jazyk úrovně B2. Další vlohy pro létání a schopnost zvládnutí výcviku odhalí až screening. Samozřejmě nesmíme zapomenout medical class.

Odpovědět

15.05.2020 v 11:44 Veronika

Dobrý den. Už dlouho si lámu hlavu s tím kam jít na střední školu pokud chci být řídící letového provozu. Mohli by jste mi prosím poradit?

Odpovědět

RE:

15.05.2020 v 14:33 Martin

ideálna je stredná škola s maturitou :-)

ale vážne, oveľa dôležitejšie sú danosti osoby, ktorá sa chce stať dispečerom:

výborná krátkodobá pamäť, priestorová predstavivosť a orientácia, komunikatívnosť, plynulosť verbálneho prejavu, stresová tolerancia, schopnosť zvládnuť vysokú pracovnú záťaž...

Odpovědět

Cena

02.06.2022 v 19:24 Martin Ševic

Dobrý den, kolik stojí ta střední odborná škola civilního letectvi když si chci stát pilotem? A jaký je to obor na to aby jsem se stal pilotem. Jaké předměty budou v přijímačkách? 

Odpovědět

RE: Cena

02.06.2022 v 22:47 Martin

Dobrý večer. Chcete-li se stát pilotem (obchodní letecká doprava) tak na to není potřeba žádná speciální škola. Ve zkratce je buďto potřeba integrovaný APTL(A) výcvik, MCC, JOC a typovka nebo modulový - PPL(A), ATPL(A) teorie, IR(A), CPL(A), ME, ME/IR, MCC, JOC a typovka.

Pokud jde o školu tak bych se jakýmkoliv oborům zaměřeným na piloty vyhnul velkým obloukem a to jak SŠ tak VŠ. Za jedno nejsou potřeba, za druhé nevýjde-li to, budete mít v ruce papír který bude říkat dopravní pilot, ale nic jiného kloudně nebudete umět. Pokud by přišla za pár let podobná krize budete rád za to když vás vezmou jako kurýra do rohlíku a budete horko těžko zplácet výcvik.

Doporučoval bych jít na nějakou odbornou školu mimo letectví (nebo alespoň něco co není "pilot" nebo letecká doprava) nebo třeba i gympl pokud půjdete později na VŠ (bez ní nemá gympl smysl). Během toho si někde udělejte PPL(A), odlétejte někde za levno hodiny na CPL(A), udělejte ATPL(A) teorii a když vás to i potom bude bavit dolétejte praktické výcviky. Je to nejméně riziková cesta, nebudete v tom za tolik peněz a když se něco "podělá" tak pořád najdete uplatnění jinde.

Touhle cestou jsem šel já, mimo letectví mě docela slušně živí IT, v kapse mám patřičné licence, ale létám si vesměs pro zábavu. Rozhodně jsem na tom líp než kolegové z integrovaného výcviku kteří si za nejhoršího viru převáděli výcvik na modulový nebo se to snažili co nejvíc protahovat aby si rozložili náklady a makali kde se dalo. Přitom nadávali na to že se nedali na jinou VŠ, protože pokud je nikde nevezmou, tak nic jiného neumí a z prospektem toho že budou chtít utéct k létání ani nejsou zajímavý pro žádného jiného zaměstnavatele. Zkrátka letectví je skvělý, ale "pilot" je nejblbější/nejzbytečnější obor který člověk může studovat a to i když to bude chtít dělat. Odstudovat si ATPL(A) mimo školu je těžší ale taky to jde když si na to člověk nejde čas.

Přeji hodně úspěchů na cestě do oblak, myslete ale na zadní vrátka.

Odpovědět

RE: Cena

03.06.2022 v 9:22 Václav

Ten clanek je 13 let stary. Nejdrive bych overil, jestli vsechny ty skoly jeste vubec existuji.

Obecne ale, ta stredni skola sama Vas nebude stat nic, vycvik na ATPL pilota uz ale ano.

Zhruba:

PPL ~200.000,-

IR  ~300.000,-

CPL ~100.000,-

MEP ~100.000,-

atd atd.

Typovka B737 > 1.000.000,-

Odpovědět

Přidat komentář