Aby se letadla nesrazila s drony. Nová technologie od české firmy dohlédne na bezpečnost na letišti v Přerově

22.09.2025 4 příspěvky

Dronů v Česku přibývá rychlým tempem. Je nezbytné jejich pohyb kontrolovat tak, aby nedocházelo ke střetům mezi drony a pilotovanými stroji – hlavně v okolí letišť. Moderní technologii české společnosti Dronetag nyní testuje státní podnik LOM PRAHA na letišti v Přerově.

Aby se letadla nesrazila s drony. Nová technologie od české firmy dohlédne na bezpečnost na letišti v Přerově
Aby se letadla nesrazila s drony. Nová technologie od české firmy dohlédne na bezpečnost na letišti v Přerově (Zdroj: Aeroweb)

Civilní neveřejné letiště Přerov (LKPO), které provozuje LOM PRAHA, patří k nejrušnějším letištím v tuzemsku. V prostoru ATZ se zde uskuteční více než 20 tisíc pohybů letadel ročně. Vzdušný prostor využívají vírníky, sportovní letouny, vrtulníky, ale i armádní výsadkové stroje.

„Letiště Přerov vnímáme jako prvek státní strategické infrastruktury ČR. Slouží civilnímu i vojenskému letectví a má nezastupitelnou roli také pro složky integrovaného záchranného systému,“ říká ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva. Připomíná, že v roce 2026 zde začne trvalý provoz vrtulníkové části Centra leteckého výcviku a zároveň zde bude umístěna armádní jednotka bezpilotních letounů.

Testování technologie na věži

Rostoucí počet dronů v okolí letišť nutí provozovatele hledat nové způsoby, jak zajistit bezpečnost letového provozu. V Přerově proto byla na věži nainstalována technologie Dronetag Scout, která umožňuje monitorování dronů vybavených dálkovou identifikací (Remote ID).

Systém v reálném čase zobrazuje nejen polohu dronu, ale také jeho typ, značku, model, vzdálenost od pilota i přesné umístění pilota. Tyto informace se promítají přímo na pracoviště dispečerů a pomáhají předcházet konfliktním situacím mezi pilotovanými a bezpilotními stroji.

Povinná výbava nových dronů

Integrovaná dálková identifikace je v EU od ledna 2024 povinná pro všechny nové drony nad 259 gramů. V Česku se jejich počet blíží hranici 100 tisíc a postupně přibývají stroje, které touto technologií disponují.

Podle Dronetagu se jedná o první instalaci podobného systému na letišti s tak komplexním provozem, kde se mísí civilní i vojenská činnost, pilotované i bezpilotní lety a výsadkové operace.

Česká technologie s globálním dosahem

Společnost Dronetag už má ve světě v provozu přes 150 monitorovacích zařízení. Zaměřuje se na řešení pro bezpečný a transparentní provoz dronů, včetně jejich monitoringu a správy flotil.

Na vývoji a testování technologie v Přerově se podílí i Úřad pro civilní letectví. Výsledky by měly přispět k vytváření podmínek pro bezpečné sdílení vzdušného prostoru mezi drony a klasickými letadly.

Zdroj: LOM Praha

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Modely?

22.09.2025 v 18:23 Jiří

Jak se prosím aplikuje povinnost id na doma stavěné modely? Musí ji mít např. 300g házedlo?

Odpovědět

RE: Modely?

23.09.2025 v 10:04 Vaclav

Povinost se vztahuje na NOVE drony (vyrobene po 1.1.2024) . Nakouknul jsem do toho narizeni a pro "legacy" drony se to pouze "doporucuje". Krome toho, doma stavene hazedlo, pocitam, zadnou oficialni hmotnost (deklarovanou vyrobcem) nema :)

Odpovědět

A co ostatní "uživatelé" vzdušného prostoru ?

23.09.2025 v 13:14 Josef

Máme tu veké množství ptáků s váhou nad 249 gramů, kteří si tu poletují bez povinné identifikace, na jaře a na podzim se pohybují v hejnech ve velkých výškách a dokonce bez podání letového plánu.  To je jasná diskriminace pilotů dronů.  ÚCL  neflákejte se a udělejte pořádek v této anarchii !!!

Odpovědět

Draci a volné modely

25.09.2025 v 19:03 Milan

Úředníci nám úplně opoměli zregulovat vypouštění draků a volných modelů, balónků, raket. Sám jsem byl svědkem, kdy drak málem "sundal" Orlíka na navijáku (odnesla to náběžka nařezaná na několika místech jako pilou). Viděl jsem i rodinku vesele si pouštějící draka v ose dráhy LKZL tak 100m od prahu. Tito bezmozci jsou předpisy nepostižitelní. Na druhou stranu, jaký význam má tato likvidační šikana v místech s nicotným až nulovým letadlovým provozem v prostorech ATZ, TMA, CTR atd. mimo osy drah do výšky pár desítek metrů (do výšky stromů/budov)? Čím jsem nebezpečnější s RC EPP modelem 0,8kg létajícím do výšky 50m na okraji ATZ mimo okruh oproti šílencům s draky na mnoho set metrů dlouhém provaze v ose RNW? Navíc reakční doba na případný průlet letounu je u RC modelu v sekundách, u draků je to kolik? Být úředníkem, tak pro jistotu všechny pošlu do gulagu a bude po problémech.

Odpovědět

Přidat komentář