Nejnovější příspěvky k článkům

Ale

20.12.2024 v 17:21 Investujte do budoucnosti letectví: Tři atraktivní příležitosti, které se právě otevírají

Až na to že v Jičíně se místní aktivitám FA brání všemi možnými prostředky a Březí není ve skutečnosti letiště ale plocha SLZ sice dlouhá asi 600 m, ale se stavbou v ose RWY. Jaký háček má aktivita v US nevím.

Lety

19.12.2024 v 7:38 Vánoční dárek letecké komunitě: ÚCL zpřísnil podmínky pro seznamovací lety

Vypadá to jakoby celá tahle divočina vzešla z toho, že GA chrlí desítky milionářů ročně na vyhlídkových, seznamovacích a kdovíjakých letech a snem každého pilota je zabít co nejvíc lidí.... :) Co to je vlastně ten vyhlídkový let ?  Ptám se pro kamaráda :D Je to dáno předpisem, směrnicí, zákonem, vyhláškou ? Pokud se něco nesmí, mělo by to být asi jasně definované. Zatímco slova doprava/přeprava definici mají a ta tvrdí něco o místě A a B....... Nemůže úřad vymyslet národní kvalifikaci "VL" ? Podmíněnou například dostatečnou zkušeností, tříletým přezkoušením, kurzem, seminářem, klidně placeným ? Když vymyslel jiné kvalifikace, určitě by zvládl i tuto a bylo by to pro všechny čisté, pro piloty, pro úřady, pro pojišťovny...... A nemuselo by se pořád improvizovat.... A že to podle EASY nejde ? :D Ale prd :D  Tak aspoň, že máme "cost share" lety.  Když se reálně započtou všechny náklady, tak takový let s C172 podle dostupných ceníků dohledatelných na netu, je vlastně charita....

Chybejici osveta

18.12.2024 v 10:42 Vánoční dárek letecké komunitě: ÚCL zpřísnil podmínky pro seznamovací lety

Tento zpusob regulace resp. vymahaní bezpecnosti mi take není sympaticky. Nicmene je fakt, ze mezi neleteckou verejnosti je temer nulova informovanost o pripadnych rizicich. Pojmy jako PPL, CPL, obchodní doprava, AOC, podil na uhrade nakladu - to nikomu nic nerika. Lidi zajima, kolik to bude stat a sveri svuj osud a osud svych deti do rukou cloveka, o kterem nic nevedi ve stroji, o kterem taky nic nevedi. To, ze pred letem podepisi nejaky car papiru na tom nic nemeni. A samozrejme mohou letet se zkusenym CPL/ATPL s tisicovkami hodin, nebo taky s nekym, pro koho je slovo zodpovědnost prazdny pojem. Nesvazoval bych seznamovaci lety nejakym maximalnim rocnim naletem, ale dusledne bych tlacil na prokazatelnou a srozumitelnou informovanost účastníků takovych (vý)letů. At UCL klidne vyda laicky pochopitelnou informacni brozuru pro zajemce o seznamovaci lety a provozovatel zajisti distribuci klientum.

RE: RE: RE: Právní analýza

17.12.2024 v 14:52 Vánoční dárek letecké komunitě: ÚCL zpřísnil podmínky pro seznamovací lety

 "že je to kvůli bezpečnosti" = univerzální zdůvodnění, na které lze navléct (téměř) cokoli Že je to snad kvůli zvýšení bezpečnosti a jak to konkrétně bezpečnost zvýší... A také v čem je stávající zjištěná a prokázaná praxe nebezpečná.

zoznamovacie lety

17.12.2024 v 13:24 Vánoční dárek letecké komunitě: ÚCL zpřísnil podmínky pro seznamovací lety

Podzravujem všetkých kolegov. Skúsme sa na to pozrieť aj z iného uhu pohľadu a právneho rámca. Predpisy jasne popisujú čo spadá pod leteckú činnosti resp. prepravu a jasne stanovuje pravidlá a podmienky. Lenže keď sa pozrieme na charakter výhliadkového letu ako takého tak samotný charakter toho letu napľňa všetky znaky leteckej prepravy či sa nám to páči alebo nie. Základným atribútom leteckej dopravy byť komerčnej je bezpečnosť a s tým všetko súvisiace. Lenže vzhľadom na to, že zákonodarcovi je jasné, že aerokluby a malé školičky nemajú čancu naplniť zákonné predpoklady pre AOC a prakticky z tých výhliadkových letov žijú našiel teda spôsobo ako tomu dať legálny základ. Výhliadkový let je potrebné vnímať v jeho objektívnej realite a nie subjektívne. Let ponúkate na zľavom portáli čo napĺňa všetky znaky zmluvy o preprave osoby rozumejme letenku. Môžete argumentovať, že veď sa vraciame na letisko vzletu. To sa ale deje aj pri komerčnom lete. Takto by som mohol pokračovať. Nástup pasažierov rozumej klientov výhliadkového letu. Pasažierovi je priznaný právny význam so všetkými povinnosťami a právami. To znamená, že by ste mali povinnosť klientov poučiť čo v prípade núdzovej situácie a to lietadlo by tie postupy muselo mať schválené. Zákonodarca teda našiel sôsobom ako z toho vykľučkovať, nezaťažiť prevádzkovateľov širokou zodpovednosťou a tak Vám majiteľom skôl a aeroklubom pomohol legislatívnou úpravou tzv. zoznamovacím letom a stanovil podmienky tak aby to nenapĺňalo znaky prepravy a mohli ste teda lietať za nejakú tú úhradu negenerujúcu zisk. Lenže zrejme zistil, že daná možnosť sa širokov zneužíva aj na povedzme komerčné lietanie, ktoré sa deklaruje ako let zoznamovací. Lenže to je problém ako pre autoritu tak pre toho kto ten let letí. Tak zákonite autorita pristupuje k sprísneniu pravidiel. Pretože keď fakticky letíte let komerčný (čo vám pri vyšetrovaní preukážu) aplikujú sa na vás úplne iné predpisy a dajme tomu sadzby. Som dlhoročný právnik zaoberajúci sa legislatívnou a rovno poviem, že téma výhliadkových letov je právny problém a zákonodarcu chápem, že sa to snaží riesť. Pri havárii lietadla byť malého hrozí ďaleko väčšia škoda a verejné ohrozenie ako pri autonehode. Ďalej je tu otázka zisku. (preto zákonodarca zameral svoju pozornosť právnej normy na "za náklady") Akonáhle generujete zisk ide podnikanie a teda prevádzkovanie leteckej dopravy. Za takých podmienok jednoducho nemôžete lietať len tak výhliadky i keď sa to deje. Žial žijeme v európe, ktorá je prepredpisovaná a sú vela krát tak neprehľadné, spôsobujúce výkladové problémy, že problém s ich aplikáciou majú aj kompetentný. Ja sám verím tomu, že je tu snaha dať tomu legálny základ i keď za výrazne obmedzujúcich pravidiel, ktoré spôsobia len ich ďalšie obchádzanie. IMHO poznamka na kolegu pod nikom právnik, že v prípade ak sa s kamošom dohodnete, že vám vykradne byt a vy budete stíhaný lebo trestné právo je nadradené vašej dohode nie je pravda. Volá sa to súhlas poškodeného. čiže vykrádač ak preukáže, že poškodený s tým súhlasil je z obliga. Teda aspoň na Slovensku to tak je.. 

RE: RE: Právní analýza

17.12.2024 v 8:28 Vánoční dárek letecké komunitě: ÚCL zpřísnil podmínky pro seznamovací lety

Evropské právo je vždy nadřízeno místnímu českému. Když se s někým domluvíte že mu vyhradete byt a nepotrestá vás, pujdete do chládku nebo ne? Pujdete do chládku, protože české právo je nadřízeno vaší štamgastské dohodě. Obdobně je to s EU vs ČR. Jakýkoliv český uřad a jeho vydané směrnice nebo nařízení, nejsou právoplatné, mají pouze doporučující charakter. Jedinou výjmkou je když je v EASA nařízení napsáno, že místní úřad to může nařídít (jako třeba v případě technických deníků v komerčním ATO). V tomto případě seznamovaích letů, je škoda že se dělá nejaká úprava jako za státní letecké inspecke rozkazem omezit něco. V zahraničí se to dělá na základě statistik. Když je vysoká nehodovost, přijme FAA opatření. Zde by mělo smysl dělat audity na místě výkonu letů a kontroly zda se to dělá jak chce EASA nařízení. Doporučil bych třeba PASSENGER SAFETY BRIEFING vč nouzových postupů.  https://www.faasafety.gov/files/gslac/library/documents/2015/May/102764/05-18-15%20Passenger%20Safety%20Briefing%20JulAug2014.pdf Je určitě lepčí tahat než tlačit nekoho někam na silu. UCL by mělo jít vzorem a ukázat proč se ty nařízení dělají, že je to kvůli bezpečnosti a ne že si bývalý voják dělá pomník rozkazem celému útvaru bez racionálního pozadí....

Jak to že se neotevřel padák

17.12.2024 v 2:02 ROZBOR: Smrtelná nehoda parašutisty ve Strakonicích

Prosím vysvětlete mi jak to že se neaktivoval sám padák? Přeci tam bývá systém Cypres?

RE: Právní analýza

17.12.2024 v 0:35 Vánoční dárek letecké komunitě: ÚCL zpřísnil podmínky pro seznamovací lety

Na rozdíl od zákonů a nařízení není právní analýza zrovna závazná a nutně správná. Platí totiž okřídlené: Co dva právníci to tři právní nazory. Nevím jak ostatní, ale dokud to nařízení někdo nezruší tak budu létat podle toho. Za dodržení směrnice mě nikdo popotahovat nemůže, za nedodržení hrozí při nejmenším flastr.

Právní analýza

16.12.2024 v 21:51 Vánoční dárek letecké komunitě: ÚCL zpřísnil podmínky pro seznamovací lety

Vážení AEROWEBÁCI. ÚCL si může vydávat nařízení. Stejně jako za kovid diktatury Ministerstvo zdravotnictví, kterému byly ústavním soudem tato nařízení zrušena jako neodůvodnitelná a protiústavní. Tedy nečekejte na nic, nechte si udělat právní analýzu a podle ní postupujte. Tak to je. Že je nařízení paskvil, který bude rozprášen při prvním jednání u správního soudu je zřejmé.

RE: Shrnutí

16.12.2024 v 15:45 Vánoční dárek letecké komunitě: ÚCL zpřísnil podmínky pro seznamovací lety

Ad 2, nejvtipnější je asi "inTheSky.cz" s cenou téměř 9000 CZK/hodinu na slovenským UL kterými obráží spoustu českých a slovenských letišť. Program mají tak nabitý že na zemi mezi lety stráví tak 10 minut maxilálně a nemají problém vjet na RWY před přistávající letadlo aby to stihli. Nevím jestli je to na Slovensku legální, ale tyhle z toho mají regulerní business. Ad DSA, tam se létají tyhle lety jen velmi okrajově a také pod NCO-IF. Pod AOC se létají tuším pouze dvoumotoráky a na těch se zase nelétají seznamovací lety. Někde jsem slyšel že byl problém létat pod AOC i Caravan protože je jednomotorovej.