Nejnovější příspěvky k článkům

RE: RE: RE: Biosložka

Dnes v 8:55 AVGAS 100LL bude v Evropě k dispozici minimálně do roku 2032 a prosba k našim čtenářům

...A protože ty motory potřebují minimálně RON 98/AKI 93... To obecne urcite pravda neni. Stare letecke motory maji komprese 1:6, 1:7 ty byly schvalovane na MON treba 83 (cili RON nas byvaly SPECIAL 91 :) Avgas 100 tam neni vyzadovan dnes kvuli oktanovemu cislu, ale kvuli olovnate slozce (nebo jeji nahrade) a taky ty problemy mogasu se zvysenym odparem v nizsim tlaku (vyssi vysce) atd.

Jasně

Dnes v 7:56 Hawaiian Airlines přechází na udržitelné letecké palivo

Ano, přidávají SAF, ale jakmile vidíte to až 80%, je to jasné. Budou přidávat 10%, aby se mohli chlubit, aby to ale zároveň moc nezvedlo cenu za palivo (bez dotací 4x dražší než JP). Navíc se nedá získat větší množství (počet friťáků je dost omezený). Jedna linka, protože na víc toho SAF dost nemají.

12 kusů

Dnes v 7:51 Prodloužení pronájmu Gripenů: Česká republika zajistí modernizaci obrany do roku 2035

12 kusů tak tak postačuje pro ochranu České republiky, neumožňuje ale zahraniční mise (Pobaltí, Island). V té době bude úsilí směřováno na přechod na F-35. Ještě je potřeba udělat generálku na L-159, pod krytím F-35 můžou klidně operovat dál a honit ultralighty nebo drony pomocí F-35 je zbytečné.

RE: RE: Biosložka

Včera v 16:17 AVGAS 100LL bude v Evropě k dispozici minimálně do roku 2032 a prosba k našim čtenářům

Mogas, tedy automobilový benzín, se v Evropě udává jako RON (vyšší číslo), letecký benzín se udává jako MON (nižší číslo) a AKI je průměr těchto dvou (USA). Rozdíl mezi MON a RON je obvykle okolo 8-10 jednotek (záleží na chemii) a co jsem tak navnímal, tak například AVGAS UL91 (v zásadě 100LL bez olova) by měl mít přes 98 "našich" oktanů a AKI 93 by mělo být taky 98+. Jenže třeba taková Verva 100 v sobě umí mít přes 10% ETBE (což je oxygenate). Někteří producenti STC mají v suplementu noticku, že palivo může obsahovat maximálně 1% ethanolu. Otázkou je, jestli to STC poté přebíjí lycoming SI1070, které řeší oxygenates obecně.

RE: Biosložka

Včera v 11:21 AVGAS 100LL bude v Evropě k dispozici minimálně do roku 2032 a prosba k našim čtenářům

Vždy je to o testování výrobce letadla a následné certifikaci. Není to jenom o motoru ale i hadicích, nádržích a hlavně režimu letu. Natural snižuje výkon (STC je hlavně úprava POH), a odpařuje se ve vsokých hladinách. Proto Moagas// Natural nikdy moc nebude pro letadla s cestovní hladinou cca FL 100 a výše.  Navíc oktanové číslo u Mogasu není stejné jako u Avgassu, posuzuje se jinak. Mogas 100 je nekdě si myslím na úrovni Avgass 85-90? 

copilot

01.09.2025 v 10:40 Brněnští vědci pomáhají vyvíjet digitálního kopilota s umělou inteligencí

Tak jen aby z toho nebyl digitální kokot :D

RE: Chybicky

01.09.2025 v 10:22 Starship: konečně úspěch

Byl to zkušební let, splnili všechno, co měli v plánu. Takže jasný úspěch. Že se něco nepodařilo je logické, byl to zkušební let, raketa klesala mimo normální režim a navíc měla Starship odstraněné některé dlaždice ochrany - v takovém případě nemáte jistotu ničeho, Starship mohla prohořet a bouchnout při návratu a stejně by to byl úspěch. Starship ale úspěšně přistál.

F16

01.09.2025 v 8:37 Polský letoun F-16 se zřítil při tréninku na Radom Air Show. Pilot nehodu nepřežil

Na iných portáloch som sa dočítal, že často porušoval pri vystúpeniach predpisy (deje sa to často pri vysokých hodnostiach a tzv. starých harcovníkoch - aj keď to z ľudskeého uhlu pohľadu dokážem pochopiť, chce sa predviesť a ukázaž čoho je spojenie stroj-človek schopné). Naposledy na RIAT. Ako píše kolega vyššie, vodil to veľmi pekne, ale nerozumiem zmyslu vystúpenia za plnej forsáže, dokonca pri uvedení lietadla do minimálnej rýchlosti. Čo sa týka nehody samotnej tak stane sa. Je to ako jazda na motorke, občas sa to utrhne ako sa hovorí. Ale bola to pekná morda o zem. Dokonca došlo k poškodeniu VPD. Ale viete čo je zaujmavý byť protichodný fakt? Že nech vie pilot lietať akokoľvek dobre a vedel by popustit uzdu, tak lietadlo v prvom rade chráni seba, nie prioritne pilota. Tu F16 pri plnom tlaku na joystick zrejme chránila obálku preťaženia lietadla a viac jednoducho nedovolila i keď je vysoko pravedpodobné, že u pilota došlo k G Lock. 

Biosložka

01.09.2025 v 8:07 AVGAS 100LL bude v Evropě k dispozici minimálně do roku 2032 a prosba k našim čtenářům

AKI 93 je v zásadě jediné papírově legální řešení provozu na mogas u nás pro většinu Lycomingů, protože dle SI1070 je limit ne na ethanol, ale na oxygenates (kyslíkaté sloučeniny), což jsou kromě ethanolu i MTBE/ETBE. A protože ty motory potřebují minimálně RON 98/AKI 93, tak se posledních pár let skoro nedá sehnat takový benzín bez kyslíkatých sloučenin. Prakticky to ničemu nevadí, u letadel to asi hadičky a pryžové elementy v palivovém systému nerozežírá, protože o tom bychom už asi věděli, ale kdyby se v tom někdo chtěl šťourat ...

F-16v Radomi

31.08.2025 v 14:36 Polský letoun F-16 se zřítil při tréninku na Radom Air Show. Pilot nehodu nepřežil

V červnu 2025 probíhal letecký den v polském Lesznu. Záznam vystoupení je zde: https://www.youtube.com/watch?v=8ljn3pi5vMM je zřejmé, že tehdy ještě "demo Tiger" s forsáží pracoval, a onen manévr, při kterém to naposledy napasoval do země byl v leszně zaletěný bez forsáže..... Jestli to zalétání celé shodné sestavy na forsáži mělo zvýšit dynamiku vystoupení, nebo prostě pilot opomněl je už nyní jedno. Jak říkám, nikdo není neomylný, sorry