Nejnovější příspěvky k článkům

RE: Elektronická evidence

Včera v 17:47 TÉMA: Cesta k e-logbookům je otevřená, jak to bude v Česku?

Mně se tahle myšlenka líbí. Cloudové úložiště pod správou ÚCL beru jako dobrou cestu a klidně můžeme pár let jít po dvou cestách - jedna volitelně tato a druhá stále ještě papírová. Myslím si, že zakrátko každý (nebo většina) uzná výhody té elektronické cesty a nějaké obavy z dohledu velkého bratra mě vůbec netrápí. Tady bych se akorát nechtěl dostat do křížku s údaji v letadlové knize, kdy si někteří piloti zaokrouhlují dobu letu na desítky minut, zatím co technik sleduje každou minutu pro životnost draku a motoru. U některých letadel pilot odhadne údaje o letu a zapíše je, technik stáhne údaje z letadla ta potom eviduje po svém, přitom se tito dva nijak nekonfrontují. Asi je na místě určitá tolerance těchto "souvisejících" záznamů, i když uznávám, že aby si někdo neustále připočítával čtvrthodinku a tím "nalétával hodiny", tohle není dobře a je fajn to odhalit a řešit. Elektronické vedení zápisníku letů nyní dost vážně řeším a nějaký oficiálně uznaný standard bych uvítal.

možný scénar

Včera v 8:09 Další smutná událost připomínající leteckou nehodu na Opavsku - tři oběti po pádu Cessny ve Slovinsku.

Už tu na túto tému bolo popísané mnoho, ale predpokladám, že sa jednalo o klasický scénar postupnéhob vletenia do tzv. dymna, ktoré postupne eskalovalo až do mliečna. V tomto období je úplne bežné, že zatiaľ čo nad oblasťou, z ktorej letíte je slnečno, ale povedzme o 20 km ďalej je mliečno. Stačí ak to presvecuje slnko a ani nepostrehnete, že zrazu ste v IMC a i keď to tak nevyzerá už v tých podmienkach letíte hodnú chvíľu. Je to mimoriadne nebezpečné. 

RE: RE: jsem netušil

Včera v 5:53 Tři mrtví mladí lidé po pádu letadla v Austrálii

Jj,  taky me to zaujalo, ale jiny kraj, jiny mrav. V Anglii jsem videl dvoumotorovy jednomistny ultralajt. A majitel rikal se smichem, ze kdyz tam ma dva dvoutaktni Rotaxy 582, ze je to vlastne jeden ctyrtakt :) Ale zralo mu to jako ctyri ctyrtakty :) Nebo existuji a letaji turbinove "ultralajty" BTW, dnes uz neni vyjimka mit letadlo, ktere unese vic, nez vazi prazdne - sam mam temer takove :) A s tim vykonem a hmotnosti: ona tedy "stopetka" neboli Zlin-26 na tom nebyl nijak obzvlast lepe - a jak to bylo oblibene letadlo.

RE: jsem netušil

19.11.2024 v 11:22 Tři mrtví mladí lidé po pádu letadla v Austrálii

Taky jsem si rikal. MTOW 800kg, empty cca 350 kg.

jsem netušil

18.11.2024 v 15:11 Tři mrtví mladí lidé po pádu letadla v Austrálii

že se dělají 4 místná letadla poháněná 912ULS. Přijde mi to jako slabý motor na předpokládanou zátěž 4-místného letadla.  Což ale asi nebyla příčina tohoto neštěstí. 

RE: Airlines today

18.11.2024 v 8:07 Dopravní letoun Airbus A321neo se na poslední chvíli vyhnul horskému terénu

Nestore, i dnes si muzes koupit prvni tridu, zaplatit prvni tridu, a letet prvni tridou.

Airlines today

17.11.2024 v 12:06 Dopravní letoun Airbus A321neo se na poslední chvíli vyhnul horskému terénu

Spíše zasáhl TCAS. Ale občas jsem na gate mluvil s piloty, a ti si velmi stěžovali. Malý nálet, pouze hodiny (ne moc) na simulátoru, dlouhé linky bez předchozího svezení na jump seat. Při čekání na gate na BA v Šanghaji jsem mluvil s vedoucím kabiny, sympatický tradiční Brit.  Moje první dlouhá linka, zaškolení nula, pásmová nemoc. Co nevíš, nalistuješ si v manuálu. Ale letenky jsou relativně levné, jako nikdy dříve. Když jsem vydělával 5,8 hrubého, letenka po Evropě stála okolo 35. Dnes je to naopak, a na letištích je to vidět. Gumové pantofle, řízky ze staniolu a řev na všechny strany. Raději si dojdu o patro výše, sednu si ke stolu a dostanu jídlo na talíři. Je to dražší, ale je to cena za klid a komfort. Z minulých dob si ještě pamatuji u ČSA vepřo-knedlo-zelo a malou Plzeň. Ale doba je jinde. Jak říkal jeden zcestovalý Američan, you asked for coach prices, you have got a coach service.

To umí i B737

17.11.2024 v 8:34 Dopravní letoun Airbus A321neo se na poslední chvíli vyhnul horskému terénu

Nejen A321neo, ale i B737 se umí těsně vyhnout horskému terénu. A nemusíme kvůli tomu chodit na druhý konec světa, takový terén máme i v Evropě. Ten GPWS v článku bych nepřeceňoval, zvlášť, když terén roste ostře, tak to varování může přijít (a že v historii už přišlo) až moc pozdě. Zvlášť třeba když letadlo je těžké a posádka (třeba ve složení dvou examinátorů) ještě neprovede memory items a třeba si nechá otevřené brzdy, že. Ale to jen tak sním, slušné společnosti totiž mají robustní výcvik a examinátoři jdou příkladem, takže se do situací bezprostředně ohrožujících letadlo vůbec nedostávají, tím spíše ne třeba vlastním pocitem nezranitelnosti a nekázní.

Smartwings

16.11.2024 v 23:49 Dopravní letoun Airbus A321neo se na poslední chvíli vyhnul horskému terénu

Prý Smartwings v Řecku taky údajně těsně míjel kopec, ale při přistání. Ale ještě se to prý vyšetřuje, a nikdo zatím nic nechce uveřejnit, že časem. Nevíte někdo něco víc?

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ULL v noci to Leon104, to JQ, to Letec, Obrovská mýlka pramenící z neznalosti a nedostatku praxe

14.11.2024 v 15:46 Na Opavsku se zřítil sportovní letoun

Však on i ten Exupéry pár letadel rozbil a byl (i) na vkus poštovní společnosti a pak armády poněkud odvážnější. Asi společný znak nepochopených géniů. Počtu si každopádně rád. Exupéryho teda, raději.