Letecké muzeum Dekelia: Klenot řeckého letectví

21.02.2025

V Athénách je možno, ba dokonce záhodno zapadnout do jakékoliv taverny. Má to jeden malý háček – pokud dlouho nevycházíte, bude váš dopravní prostředek využit po delším stání jako poutač. Jestliže se přece jen rozhodnete, že by nebylo špatné se vrátit do denního ruchu města, téměř jistě se stane, že si vás vyhlédne nějaký sympaticky se tvářící huňatý čtyřnožec nebo létavec a vnukne myšlenku...

Athény jsou samy o sobě krásné město, ale pokud víte, že pár stanic vlakem je v Tatoi muzeum, které prostě nemůžete minout, rádi se z centra necelou půlhodinku vlakem projedete. Doveze vás na místo, kde se setkává minulost s přítomností, a kde si každý může vychutnat bohatou sbírku letadel a leteckých artefaktů. Muzeum bylo založeno v roce 2006 a od té doby se stalo významným osvětovým a vzdělávacím centrem v oblasti letectví.  Expozice nabízí opravdu komplexní pohled na historii a vývoj řeckého letectví. Z malé stanice vede cesta přes silnici přímo ke vchodu, a protože je základna stále součástí řeckých vzdušných sil, přijede pro vás k dozorčímu na bráně vojenské vozidlo.

Vybaveni poučením, co je vhodné fotografovat a co rozhodně nesmíte, (například sbírku požárních vrtulníků Sikorsky S 64 Skycrane), vás z vozidla vysadí před vysokým hangárem. Hangár sám je krásná památka leteckého stavitelství své doby. V Řecku jsou dva stejné, Jeden v Elefsině a druhý zde. Postavili je Italové původně na ostrově Leros, byly používány pro plovákové letouny a poté přemístěny na pevninu.

Vcházíme do expozice, provázeni velmi ochotnou dámou v uniformě, v hangáru jsme prakticky sami, takže není problém fotografovat i v místech, která tak úplně přístupná nejsou.

Začínáme expozicemi historie řeckého letectví, palubního vybavení, navigačních pomůcek, součástmi výstroje pilotů, palubních zbraní.

V řeckém letectvu létaly i Hurricany Mk I…
V řeckém letectvu létaly i Hurricany Mk I…

Za zmínku stojí česká stopa, totiž že egyptský expatriot zakoupil a daroval v roce 1936 řeckému letectvu dva letouny Avia B-534 verze II, které byly používány jako cvičné a v dubnu 1941 byly bohužel při útoku na letiště Argos zničeny.

Muzeum se pyšní širokou škálou letadel, která pokrývají různé éry a typy. Exponátů je velmi mnoho, myslím, že nemá význam uvádět jejich seznam, ostatně muzeum má vlastní web ZDE , kde jsou další zajímavé dokumenty o exponátech. Zastavme se tedy u nejzajímavějších z nich.

Na jaře 1995 dorazily do muzea HAF dva stroje velké historické hodnoty, a to Spitfire Μk.ΙΧc a Helldiver SB2C-5, dříve patřící Athénskému válečnému muzeu. Přestože v Řecku oba tyto typy létaly až po válce, obecně byly využívány během operací 2. světové války. Spitfire je historickou ikonou pro svůj přínos v bitvě o Anglii, zatímco Helldiver byl použit jako bombardér americkým námořnictvem v Pacifiku během posledních měsíců války. V Evropě je v muzeu patrně pouze jeden další letoun tohoto typu – ve Francii. Překvapuje svou velikostí, na fotografiích vypadá subtilnější.

Helldiver

Spitfire (MJ 755) byl vyroben v Castle Bromwich a dodán R.A.F. v srpnu 1944, sloužil v jižní Francii, v Rimini v Itálii a v Klagenfurtu v Rakousku. V r. 1947 byl předán řeckému letectvu, sloužil jako cvičný, od r.1950, vybaven dvěma trupovými kamerami, létal jako průzkumný. 8.prosince 1953 letěl naposledy a byl umístěn do muzejní expozice. V roce 2007 bylo rozhodnuto o jeho znovuuvedení do letového stavu. Práce začaly v Biggin Hill v r. 2018 a poprvé od roku 1953 vzlétl v lednu 2020, aby se do expozice vrátil přes Francii, Itálii a ostrov Corfu 26. května 2022.

První Helldivery do Řecka dorazily jako součást americké pomoci na jaře 1949. Staly se součástí 336. perutě a byly nasazeny během závěrečných bitev občanské války v období 1947-1949.

Helldiver v muzeu byl dříve ve válečném muzeu v Aténách a od listopadu 1997 byl obnoven do svého současného stavu.

V expozici stojí i vrak Bristol Blenheim Mk IV F, je zde záměr jej restaurovat, stav vidíte na fotografiích. Tento Blenheim patřil k 203 Squadroně, tyto stroje byly umístěny na Krétě a kryly britský ústup z ostrova. Letoun byl zasažen palbou britského torpédového člunu a zřítil se v dubnu 1941 poblíž města Rethymno. Tři členové posádky byli vytaženi z moře neznámým Kréťanem, který skočil do moře a posádce pomohl se záchranou. Letoun byl vyzvednut skupinou specialistů a potapěčů řeckého letectva s pomocí expertů muzea v r. 1996.

Vrak Bristol Blenheim Mk IV F
Vrak Bristol Blenheim Mk IV F

V této souvislosti je nutno zmínit i další letouny čekající na restaurování, např. Junkers JU 52/3m, zachráněný z mořského dna u ostrova Leros v r. 2006, jehož palubní deska je ve vnitřní expozici také. Stroj byl sestřelen v listopadu 1943, v řadě na obnovu je též Arado Ar 196 A-5 (!) a Junkers Ju 87 D-3.

Návštěvníci určitě neminou také typ F-84 verzí Thunderjet, Thunderstreak a průzkumný Thunderflash, F-84G je v barvách prvního helénského akrobatického týmu. Jako historický protiklad je v muzeu i LIM Lim-2Rbis (MiG-15) v severokorejských barvách, získaný výměnou z Holandska.

V muzeu se nacházejí i dva vrtulníky Bell 47, jeden ve verzi G a ve venkovní expozici je stroj AB 47J Ranger, používaný jako osobní stroj řeckého krále. Létal od roku 1964 až do r. 1985.

Oslím můstkem jsme se dostali ven z hangáru, počasí nebylo nejlepší, ale tato drobnost byla vyvážena nesmírnou ochotou našeho doprovodu a opětným povolením k téměř kontaktnímu fotografování za páskou, například jsme mohli poprvé z blízka vidět dva Albatrosy HU-16 B používané jako S&R a protiponorkové letouny a také dvě C-47 (Dakota). Z dalších letadel je nutno zmínit dva velmi nezvyklé a často nevídané dvoumístné TF-102A Delta Dagger, které jsou poměrně čerstvými přírůstky do sbírky.

Nepřehlédnete také F-86E, který obdržel působivé modro-bílo-oranžové barvy akrobatického týmu „Hellenic Flame“, používaného Royal Hellenic Air Force v letech 1957 až 1964.

V expozici je též několik „flying coffins“ nebo chcete-li „widow makers“ F-104G, které byly v roce 1975 nahrazeny stroji LTV A-7E/H Corsair a létaly až do r. 2014 spolu s krásně zrestaurovaným RF-4E Phantom II s kombinací elektronických senzorů a fotografických aparátů.

K prohlídce muzea je dobré si vyhradit dostatek času, ať už kvůli množství zajímavých exponátů, nebo nejrůznějších vzdělávacích programů a workshopů pro školy a rodiny, které muzeum také nabízí. Tyto programy jsou navrženy tak, aby inspirovaly mladé lidi k zájmu o letectví a vědu. Návštěvníci se mohou také zapojit do interaktivních aktivit, které jim umožní lépe pochopit principy létání a historii letectví.

F-104G zevnitř

Otevírací doba

Muzeum je otevřeno většinu dní v týdnu, ale je dobré zkontrolovat aktuální otevírací dobu před návštěvou, protože se může měnit v závislosti na vojenských aktivitách.

A jak praví muzejní písemné materiály, „Letecké muzeum Dekelia je skvělým místem pro všechny, kteří chtějí prozkoumat fascinující svět letectví. S bohatou historií, úžasnými exponáty a vzdělávacími programy je to místo, které by si žádný nadšenec letectví neměl nechat ujít. Ať už jste místní nebo turisté, návštěva tohoto muzea vám jistě přinese nezapomenutelné zážitky!“

 

Autor článku a fotografií: Ilja Petřík

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář