Canopy piloting
Rosina Kašičková 15.11.2007
Parašutistický speciál pro aeroweb přináší (sice trošku opožděně, ale přece ;) reportáž z prvního mistrovství republiky v disciplíně zvané CANOPY PILOTING!
Pravdou je, že velmi snadno… Padáky už dnes zdaleka neslouží jen k tomu dostat se bezpečně na zem po skvělém zážitku z volného pádu! Nové disciplíny a profily padákových křídel už se rozrůstají i u nás! Moderní padáky dnešní doby se snaží vytvořit co nejpevnější profil křídla a fungují podobně jako křídlo letadla.
Soutěžní seskoky probíhaly z letounu An-2 nad LKPM
Jak vlastně celá soutěž probíhá?
Pravidla jsou následující:
PŘESNOST PŘISTÁNÍ - Soutěžící proletí svým padákem trať shromažďováním bodů za dotyk se zemským povrchem a za přesné přistání s prolétáváním v rovné nebo zakřivené dráze
VZDÁLENOST - Soutěžící proletí svým padákem trať na co možná nejdelší vzdálenosti.
FREESTYLE - Soutěžící provedou akrobatickou figuru podle vlastního výběru nad vodní plochou.
Pořadí jednotlivých disciplin je plně v kompetenci hlavního rozhodčího !!!
Všichni závodníci provedou celkem 3 soutěžní kola na disciplinu, z čehož se do celkového hodnocení budou započítávat 2 nejlepší výsledky.
Minimální počet kol pro ukončení a vyhlášení vítězů je stanoven na 2 (dvě) kola. Pokud se nedoskáče plný počet 3 kol, ale pouze 2, obě se pak započítávají do celkového hodnocení.
Absolutními vítězi závodů v obou kategoriích OPEN (počet seskoků: 500+) a INTERMEDIATE (počet seskoků: 1000+) budou závodníci s nejnižším součtem bodů za místa v příslušných kategoriích, tzn. ve třech bodovaných disciplinách za OPEN i INTERMEDIATE- vzdálenost, přesnost, freestyle.
V případě rovnosti součtu bodů vítězí závodník, který měl nejvyšší počet prvních míst. Pokud dojde k tomu, že bude i v tomto případě rovnost, rozhodne hlavní rozhodčí o rozskoku v disciplině podle rozlosování.
Počasí, které překazilo konání této soutěže v původním termínu, se nezdálo být o mnoho lepší. První tréninková Andula odstartovala už okolo desáté hodiny, když však měla přijít řada na závodní jumpy, přehnal se nad letištěm pěkně tmavý mrak a pak už jsme jen čekali, než přestane pršet!
Naštěstí počasí se celkem brzy umoudřilo a tak jsme mohli jít na věc.
První disciplínou byla přesnost přistání.
Přestože F AIR létající zařízení mělo k dispozici jen mě - pilota s malým plošným zatížením, po dvou kolech jsme se pěkně rozlétali. Pak přišla opět krátká pauza kvůli oblačnosti nad letištěm a poté poslední závodní kolo. Po menší přeháňce došlo také ke změně směru větru (jak už to tak většinou bývá) , což očividně rozhodilo značnou část závodníku…
Jakožto „pilot kvalitní letecké školy“ musím ale o působení větru a vlivů počasí něco vědět, a tak jsem svůj rozpočet trošku poupravila!...;)
Poté, co jsem prolétla povinnou brankou a přistála do bodovaného pásma, zjistila jsem, že právě tímto pečlivým rozpočtem na přistání se F AIR team a létající zařízení Spectre 120 stalo absolutní vítězem třetího kola v přesnosti přistání a to sice obou kategorií, INTERMEDIATE i OPEN! Hurá!!
Úspěšný průlet brankou a F AIR Spectre 120
A závěrečný boj s padákem a stále bočním větrem teď už v průletu bodovaným pásmem
Po úspěšném uzavření přesnosti přistání přišla na řadu další disciplína, a to sice vzdálenost. Tady už na mě začal silněji působit handicap silnějšího profilu křídla a malého plošného zatížení (1,004), přesto však bylo potřeba věnovat maximální úsilí a vydržet až do konce hry!
Na poslední jump přišel čas převléknout se do obleku druhého sponzora ;)
Přesněji řečeno důvodem, proč jsem se převlékla do jiného oblečení bylo to, že jsem se „decentně“ vyválela při nezdařené vzdálenosti, kdy jsem nad cíl přiletěla již v malé výšce a nezbývalo už nic jiného, než přistát po větru ;)
Zbývalo poslední kolo soutěže. Pilot se na chvíli naštval, že jsme nepochopili jeho pokyn k výsadku a zmeškali tak průlet nad letištěm a tak si to s námi v letadle pěkně dával, během pár vteřin jsme byli o 500m níž a výskok se stal vysvobozením!
Většina závodníku sdílela můj názor: raději rychle ven
Na závěr musím dodat, že celá akce proběhla bez sebemenších problémů, žádné nebezpečné manévry či nezvládnutí padáku, žádné žluté ani červené karty a stejný počet závodníků před a po mistrovství!
KONEČNÉ UMÍSTĚNÍ F AIR: 2. MÍSTO V KATEGORII INTERMEDIATE!
Vyhlášení vítězů proběhlo v pohodové atmosféře na letišti v Příbrami, navíc radost z našeho snažení ještě umocnily opravdu zajímavé odměny pro medailisty!
Na závěr děkuji oběma sponzorům akce a pilotům za většinou skvělé nálety…;)
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů