Austrálie se po 20 letech rozloučila s posledním Boeingem 717. Ty nahrazuje Airbus A220.

01.11.2024

Poslední Boeing 717 společnosti QantasLink dokončil svůj poslední komerční let a přistál v australské Canbeře. Letouny Boeing 717 nahrazuje společnost novými Airbusy A220. Pojďme se podívat na konec slavné éry tohoto letounu u australských aerolinek, kdy s Boeingem 717 létají komerčně již pouze 2 letecké společnosti na světě a ukažme si začátek éry nové.

Poslední Boeing 717 imatrikulace VH-YQS společnosti QantasLink
Poslední Boeing 717 imatrikulace VH-YQS společnosti QantasLink (Zdroj: Qantas)

Dne 26. října 2024 dokončil poslední Boeing 717 regionální společnosti QantasLink, spadající pod známou australskou aerolinku Qantas, svůj poslední let a přistál v Canbeře, kde zůstane až do formálního vyřazení v listopadu 2024. Tímto byla uzavřena významná kapitola v historii australského letectví. Letouny Boeing 717 nejprve sloužily pod australskou společností Jetstar, kdy posléze po roce 2005 přecházely tyto letouny právě pod společnost QantasLink. Poslední letoun imatrikulace VH-YQS sloužil pod společností QantasLink téměř 11 let a uskutečnil více než 15 000 letů, přičemž měl na kontě více než 17 000 letových hodin. Letouny Boeing 717 v Austrálii celkově sloužily více než 20 let a staly se klíčovými letouny pro uskutečňování regionálních letů. Do této chvíle tak byl QantasLink jedním ze tří komerčních provozovatelů na světě a jediným provozovatelem tohoto typu letadla v Austrálii. Úspěch Boeingu 717 spočíval v jedinečné pozici na trhu a v poskytování dokonalé rovnováhy mezi kapacitou a schopnostmi, kdy schopnost pojmutí kolem 100 cestujících ve spojení s ostatními přednostmi, dělala z tohoto typu ideální letoun pro regionální australské destinace. 

Airbus A220 nahrazuje Boeing 717

Společnost Qantas nedávno zavedla letoun Airbus A220 do své regionální flotily QantasLink, čímž modernizuje flotilu na svých domácích linkách. Airbus A220 pojme 127 cestujících ve dvou až třech cestovních třídách a má téměř dvojnásobný dolet oproti Boeingu 717, kdy toto umožňuje uskutečňování přímých letů mezi libovolnými letišti bez mezipřistání po celé Austrálii. Nasazení tohoto letounu tak přináší nové možnosti pro přímé domácí linky, ale otevírá i možnosti kratších mezinárodních tras, například do Oceánie. Další výhodou tohoto moderního letounu oproti staršímu Boeingu je nižší spotřeba paliva a snížení emisí uhlíku na jedno sedadlo přibližně o 25%, dusíku o 40 %, a až o 50% tišší kabina a pohodlnější cestování díky větším oknům a většímu prostoru pro nohy cestujících. První letoun A220 dorazil do společnosti QantasLink koncem minulého roku a celkově chce společnost 29 novými letouny A220 nahradit původních 20 letounů Boeing 717. V současné době tato letecká společnost provozuje 4 letadla Airbus A220, přičemž páté má zahájit provoz do konce letošního roku. Dle společnosti Qantas je zpětná vazba od cestujících a posádky více než uspokojivá a naznačuje velkou spokojenost s vyšším komfortem a moderním vybavením Airbusu A220 oproti staršímu Boeingu 717. 

První Airbus A220 společnosti QantasLink
První Airbus A220 společnosti QantasLink (Zdroj: balarinji.com.au)

Konec éry Boeingu 717

Boeing 717, původně uváděný na trh jako MCDonnell Douglas MD-95 na počátku 90. let, si vysloužil přezdívku „Mad Dog" (Šílený pes), a to kvůli svému vysokému výkonu a výraznému projevu motorů. Boeing vyrobil 156 kusů tohoto letounu ve svém závodě na Long Beach v Kalifornii a výrobu ukončil v roce 2006 letadlem imatrikulace VH-YQW létajícím do minulého měsíce rovněž u společnosti QantasLink. Vzhledem ke konci u aerolinek QantasLink tak komerčně tento typ letadla využívají už pouze 2 letecké společnosti na světě, kterými jsou Delta Air Lines a Hawaiian Airlines.

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář