Vzpomínka na Ivana Tučka

26.08.2024 4 příspěvky

V neděli uplynulo 25 let od letecké nehody mistra světa v letecké akrobacii z roku 1978 Ivana Tučka. Václav Náměstek ve svém textu vzpomíná na jeho osobnost a přínos československému a později českému letectví.

Akrobatický speciál Ivana Tučka v NTM
Akrobatický speciál Ivana Tučka v NTM (Zdroj: Wikimedia | Alan Wilson)

Skutečně, už před čtvrt stoletím odstartoval v rakouském Friesachu Ivan Tuček, absolutní mistr světa v letecké akrobacii z roku 1978, ke svému poslednímu letu, který skončil fatální leteckou nehodou. Cílem ale není oživovat „senzace“. Mojí snahou je připomenout Ivana Tučka jako nezapomenutelnou osobnost leteckého světa, protože takový rozměr jeho jméno skutečně mělo. Nicméně u jeho nehody za zdůraznění stojí fakt, že Ivan nemohl překvapit nikoho z těch, kteří ho jako pilota poznali, ničím víc.

Sám jsem s ním strávil v kokpitu letadla mnoho hodin, protože jsem měl tu čest být jeho žákem. A i když jsme převážnou část času létali kolečkama vzhůru, nikdy jsem při této činnosti neměl větší pocit jistoty. Navíc všichni, kteří Ivana znali, znali i jeho uměřenost ke zbytečným potřebám se za každou cenu v éru předvádět. Proto když mi kolega z aeroklubu oznamoval 25.8.1999, že z rozhlasu slyšel onu smutnou novinu, byl jsem svými osobními poznatky veden k tomu, vyvracet mu omyl a nabídnout mu jména jiná, protože to Ivanovo bylo prostě k neuvěření. Bohužel technická závada na letadle, která byla příčinou jeho nehody, měla navíc pro leteckou akrobacii důsledky, které by si určitě Ivan nepřál.

Ivan Tuček s pohárem (Zdroj: Archiv Václava Náměstka)

Letadlo Zlín Z 142, ve kterém havaroval, bylo jako pozůstatek svazarmovské flotily nejrozšířenějším cvičným akrobatickým letadlem v českých aeroklubech. I když mu bylo vytýkáno ledacos, je nesporné, že se na něm dal provádět i nácvik prvků vysoké pilotáže, jen s výjimkou tzv. kopaných výkrutů. Jedinečné bylo zejména to, že instruktor a žák seděli vedle sebe, viděli činnost druhého, a v případě potřeby na sebe dosáhli. Po nehodě tehdy už kapitalistický pohrobek původního výrobce Moravan Otrokovice, a.s. však zareagoval svérázně, a ještě před došetřením příčin nehody rozhodl, že na letadlech Z 142 je zakázáno akrobaticky létat, a to navždy. A kdo by snad chtěl, že si musí u firmy koupit zhruba za milion křídla nová, a vyměnit je za ta, která si koupil s letadlem, a na kterých mu výrobce garantoval akrobatický provoz po celou dobu životnosti stroje. Tento originální obchodní počin zůstal ze strany většinového vlastníka strojů Aeroklub ČR bez patřičné odezvy a nemaje na křídla nová, odzvonil stočtyřicetdvojkám v aeroklubech akrobatický umíráček.

Ale zpět k Ivanovi. Pokud jsou prameny nezkreslené, pak titul mistra světa získal Ivan Tuček přesně po dvaceti letech od zahájení svojí letecké praxe, když v šestnácti letech (takže v roce 1958) zahájil na hradeckém letišti v Ruseku plachtařský výcvik, pro který mu první křídla poskytl cvičný československý větroň VF – 109 Pionýr. Absolvování následného motorářského kurzu a jeho talent jej dovedli až k nejtěžší letecké disciplíně, letecké akrobacii. V ní se cílevědomě propracovával do československé akrobatické špičky. Poprvé se Mistrem Československé socialistické republiky stal v roce 1973 a titul udržel i při následně konaných mistrovstvích v letech 1975 a 1977.  Prvním výrazným mezinárodním úspěchem bylo vítězství ve srovnávací soutěži socialistických států konané v roce 1972 ve slovenské Nitře. První individuální medaile z mistrovství světa byla bronzová a Ivan Tuček ji vybojoval už v novém slavném akrobatickém Zlínu Z 50L na mistrovství konaném v roce 1976 v Kyjevě. Následující rok přidal medaili stříbrnou z individuální soutěže na Mistrovství Evropy 1977 v Chateauroux. 

Rok 1978 a Mistrovství světa v letecké akrobacii na hosínském letišti u Českých Budějovic se stal díky celkovým výsledkům oslavou Československé letecké akrobacie, a to jak pilotního mistrovství československých reprezentantů, tak československé letadlové techniky zosobněné legendárními „padesátkami“, letouny Z – 50L. Ivanovi přineslo mistrovství vedle vítězství v soutěži družstev i vysněný titul absolutního Mistra světa v letecké akrobacii, a tak leteckou nesmrtelnost.

Čest jeho památce!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

MSLA 1978

27.08.2024 v 13:31 Petr Tichý

Na Mistrovsví světa v letecké akrobacii 1978, kde se Ivan Tuček stal absolutním mistrem světa jsem jako kluk byl: Po Brně byly na plakátovacích stěnách velké plakáty, zvoucí na mistrovství, v L+K byly od jara reportáže o přípravách. Jako mladý modelář jsem přesvědčil dědečka, abychom se na mistrovství, přes celou republiku, vydali. V Budějovicích jsme zjistili, že na Hosín nejezdí žádná veřejná doprava (nejezdí dodnes). Strýc v Budějovicích nám půjčil Trabanta, tak jsme se na Hosín přece jen dostali. U letiště nás čekala zavřená závora s cedulí "Vstup zakázán". Chybělo jen pověstné "Střílí se bez vyzvání". Žádná informace pro návštěvníky, žádný program létání, žádný divácký prostor - nic. Asi 3 hodiny jsme chodili po okolí, jestli se nezačne létat, a když ne, zase jsme odjeli. Takže jsme se zúčastnili mistrovství, aniž bychom viděli jediný let nebo aspoň letadla na zemi. Jen nechápu, proč byly vyvěšené plakáty, zvoucí veřejnost na mistrovství. Asi byly vyčleněné nějaké fondy na propagaci, které se musely vyčerpat. A poznámka na plakátech "akce se koná s vyloučením veřejnosti", by nevypadala dobře.

Odpovědět

Z 142 a akrobatický resurs

27.08.2024 v 13:46 Petr Tichý

Životnost draku Z 142 je 6000 letových hodin, z toho bylo původně stanoveno 300 hodin akrobacie. Po nehodě Ivana Tučka se při výměně křídel (a dalším zesílením draku) montovaly křídla se zabudovanými snímači v nosníku a záznamovou jednotkou, která zaznamenává skutečné namáhání nosníku. K vyčerpání únavové životnosti dochází dříve, než za původně stanovených, příliš optimistických, 300 hodin.

O nehodě Ivana Tučka vím jen z doslechu. Údajně se při předchozím letu z draku ozvalo křupnutí. Po přistání se piloti pokusili prověřit pevnost křídla tím, že se "zhoupli" na koncích křídla. Zatížení v tomto smyslu, ale trhlinu svírá, jde v opačném směru než skutečné namáhání. Navíc zatížení 2 x 90 Kg nemůže u křídel, která jsou při akrobacii namáhána 6 tunami, nic odhalit. Jak říká jedno letecké přísloví: není nic neodvratnějšího než chyba, když přijde její čas.

Odpovědět

142

29.08.2024 v 11:22 Tom

To mám byť teda rád, že som na 142kde prestal akrobatiť? 

Odpovědět

RE: 142

29.08.2024 v 21:15 Petr Tichý

To si musí rozhodnout každý sám. Z 142 má povolené násobky +6/-3,5G, což na akrobatické letadlo opravdu není mnoho. Podstatně lehčí, subtilnější a neakrobatická UL mají standardně +4/-2G, Z50 má, tuším, +9/-6G. Tehdejší letadla mívala pouze mechanický G-metr, který se nuloval tlačítkem. Stačilo stisknutí a záznam o překročení zatížení byl navždy smazán. Stejně jako záznam o času akrobacie - co se napsalo, to platilo. Bez objektivní kontroly. Býval jsem v kontaktu s provozovateli dvou rekonstruovaných Z 142 a oba byli při vyčítání záznamů z jednotky překvapeni, jak rychle z akrobatického resursu ubývá.

Odpovědět

Přidat komentář