První krůček pro piloty před F-35. Vypravili jsme se na zálet L-39 NG

12.06.2024

Redakce Aerowebu přijala pozvání AERO Vodochody a vypravila se na ukázku prvního hotového kusu letounu L-39 NG pro Centrum leteckého výcviku LOM Praha. Letoun bude sloužit jako odrazový můstek pro piloty mířící do F-35.

Podobná ukázka záletu stíhacího letounu pro českého klienta se na továrním letišti AERO Vodochody v Odolené Vodě naposledy konala před 25 lety, když společnost dokončovala vývoj L-159. L-39 NG je výsledkem deseti let vývoje a krom Centra pilotního výcviku, které na něm bude cvičit české piloty, se letoun bude nacházet ve výzbroji například Maďarska nebo Vietnamu. Jeho předností je krom ovladatelnosti, kdy dokáže pilotům leckteré chyby prominout, i výdrž ve vzduchu, nízké provozní náklady a v neposlední řadě i hlučnost. Koneckonců, letoun je osazen motorem Williams, který lze najít na business jetech Cessna Citation. 

„Už samotné zahájení výroby bylo pro AERO důležité, protože dlouho neudělalo žádný letoun,“ rozpovídal se ředitel společnosti Viktor Sotona. „Dlouho jsme se soustředili pouze na výrobu dílů a neměli jsme vlastní platformu, začátek výroby v roce 2014 tak byl velkým mílníkem. Dnes stojíme před 13. výrobeným sériovým kusem (označení 7017, pozn. red.). Sériová výroba je pro nás důležitá. Aero vždy vyrábělo letadla, vyrobilo jich za svou historii 11 tisíc. Je to zkrátka to, co potřebuje, aby bylo úspěšné a stabilní.“

LOM Praha krom tohoto letounu dostane v tomto a následujícím roce ještě další tři stroje. Ve smlouvě ale je opce na další čtyři letouny a vypadá to, že bude velmi pravděpodobně využita. „Očekáváme, že o opci rozhodneme v příštích dvou letech,“ uvedl ředitel LOM Praha Jiří Protiva. „S ohledem na požadavky české armády bude muset flotila být větší než čtyři stroje. Výcvik na prvních dvou strojích by v Pardubicích měl začít v dubnu 2025.

„Pro nás je rodištěm pilotů Univerzita Obrany, kde jsou programy umožňující studovat na pilota. V rámci tohoto programu chodí studenti do našeho Centra pilotního výcviku, kde dostávají základní výcvik. Na Zlínech se učí základy, následně pokračují na L-39C a tito piloti pak v armádě budou mít kompetenci létat v taktickém letectvu a L-39 NG je vhodnou platformou, která umožní pilotům se připravit na budoucí pilotování F-35,“ popsal Protiva postup, jak se zájemci o vojenské létání mohou již nyní dostat na konci dekády od nuly až do F-35.

Zleva doprava: Jiří Protiva, Vladimír Továrek a Viktor Sotona (Autor: Marek Baloun)

 

Letová ukázka trvala přibližně 15 minut. Testovací pilot Vladimír Továrek předvedl nad dráhou několik průletů, obrátek a letů hlavou dolů. Absolvent Univerzity Obrany se na samotný let těšil, byť přiznal, že to pro něj byl jen další pracovní den, jelikož ve stroji sedí každý den. „Letoun je k pilotovi přívětivý a skvěle se ovládá. Jde o ověřenou konstrukci, je spolehlivý a moderní avionika mu dodává možnost dalšího růstu,“ vyjmenoval Továrek jen krátký výčet předností L-39. 

Autor fotografií: Marek Baloun

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář