BLOG: Létání s Fairchild F24W r.v. 1937

01.04.2024 5 příspěvků

Fairchild F24W r.v. 1937
Fairchild F24W r.v. 1937 (Zdroj: Archiv Toma Juříka)

„Ferda? Proč proboha Ferda? To musíš všem svým letadlům pořád dávat taková potrhlá jména? Cyrda (CIRRUS SR22), Češnička (CESSNA 140), Chroust (Christen Eagel II) a teď zas nějaký FERDA (Fairchild F24W)!?“ Tak se holt ptala moje lepší polovička na nový přírůstek v hangáru.

Ale já si tak nějak nemůžu pomoct. Ke každému svému létajícímu aparátu mám vlastní niterný vztah. A pro každý různé využití. Cyrda je na cestování, Češnička je na poletování kolem komína, Chroust je na metání kozelců v nádheře se 4 křídly. No a na co je Ferda? Asi pouze na nostalgii po zlaté meziválečné éře, kdy za 30 let byl z létajících draků poháněných slaboučkými motory vyvinut aerotaxi letoun s nejlepšími bezpečnostními parametry v historii general aviation USA – mimochodem dodnes nepřekonanými či nepřekonatelnými. Fakt nekecám! Za 80 let provozu tohoto letounu byly FAA vydány pouze 2 AD! Ne že by kolem roku 1930 byli tak geniální konstruktéři, oni prostě chtěli solidní pevný a spolehlivý letoun pro letecké snímkování a derivátem se stal letoun Fairchild F24W pro aerotaxi. Jak řekl Mára Vala na letišti v Kroměříži – všechny trubky, nosníky a podélníky jsou tak dvakrát silnější, než by po provedeném pevnostním výpočtu musely být. Ale kde v té době šustivých logaritmických pravítek byla nějaká výpočtová pevnostní Catia?

Zdroj: Archiv Toma Juříka

 

Takže FERDA Fairchild F24W – krásný historik s patinou pro chudé sběratele. Jasně snil jsem o zlatém grálu většiny sběratelů classiců Beechcraft Staggerwing, ale na to mi pár melcků fakt chybělo. Ale mám krásný stroj s hvězdičákem Warner Super Scarab 165 HP – 7válec, stahovacími okénky na kliku, od kol až po křídla všechno tak 2x větší než je dnes obvyklé, no a hlavně ta obrovská radost postaršího chlapa s létajícím historickým strojem.

Zdroj: Archiv Toma Juříka

 

Jak jsem se k němu dostal? No čmuchal jsem na netu a objevil jsem na břicho posazeného Fairchilda v Belgii s rozčapeným podvozkem po hrubém přistání. Po referenci na prodávajícího u Máry Valy bylo vše telefonicky dohodnuto za 4 hodiny. Dovoz a cena byly vcelku bez problémů. To horší nastalo po důkladné prohlídce v servisu v Kunovicích. Hlavním problémem byl motor, který nebyl po propstrike zakonzervován. No tak jo, bylo nutné provést v podstatě kompletní top overhaul. Dlouhodobá modelářská oprava draku s citem pro detail trvala skoro 2 roky. Ale přes to všechno to stálo za to.

Nikomu se moc nechtělo mašinu po opravě zalétávat a tak jsem, po uvolnění do provozu FAA DARem, šel do toho sám. Na Fairchild na výjimku neexistuje žádná letová příručka, protože se v té meziválečné zlaté éře letectví ještě podobné "zbytečné" dokumenty nevedly. Naštěstí někdo chytrý na netu sepsal aspoň základní letové pokyny a popsal pilotáž a chování letounu. Takže teoreticky jsem do toho šel tak trošičku připravený. No a pocity se záletu? Nikdy jsem nelétal Brkoše (Brigadýra), ale tady jsem měl pocit asi přibližně podobný. Startuje to samo, ve vzduchu se to umí skoro zastavit, pády jsou nezáludné v čisté konfiguraci i s klapkami, no a do vývrtky to může dostat jenom pilotní prase, které nepostřehne, že stoupá pod úhlem 45 stupňů. Kormidla jsou slušně harmonizovaná, pouze pilotní posed je vzhledem k menšímu vzrůstu lidí kolem roku 1930 tak trochu na "skrčence". Pedály jsou blízko, ale palubka je daleko. Ergonomie holt v té době ještě nebyla na svém vrcholu. Pocit z letu je ale prostě nádherný. Před vámi přede šicí stroj, vrtuli vidíte se skoro odvalovat a cestujete relativně rychle cca 160 km/ hod.

Zdroj: Archiv Toma Juříka

 

Jaké jsou vady a nedodělky pro tuto sezonu? Topí to jako blázen do kabiny. Bude nutné odizolovat motorovou přepážku. Táhne to dost doleva. Bude nutné seřídit nastavení křidélek a směrovky. Motor nahodile blbě chytá v teplém stavu. Začneme tedy výměnou všech 14 svíček a pokud to nepomůže, tak bude nutné GO karburátoru.

Některé výrobní detaily Fairchilda jsou naprosto fascinující. Odlité stupačky u kabiny a pedály směrovky s litým logem výrobce (Pegasus) jsou nádherným technickým detailem, který vždycky zahřeje na duši. Klička pro stahování postranních oken za letu je použitá z automobilového Cadillacu. Taky velmi užitečný detail v létě. Kdo si může říct, že létá s loktem opřeným o rám otevřeného okénka? A to v kabině není žádný fukejř! Všechny budíky včetně rádia a odpovídače na palubce jsou kulaté a tak nostalgický nádech nic neruší. Podlaha kabiny je ze vzácného dřeva. Skoro jako na palubě historické jachty.

A co to letadlo dovede? No našel se fanda, který s ním dokázal letět přes celou Afriku, Evropu a Severní Atlantický oceán i Kanadu až do Oshkoshe. Dal to s čekáním na počasí za cca 100 dní. Velký pilotní výkon, ale i velký výkon takového meziválečného classica.

Zdroj: Archiv Toma Juříka

 

Jak je to s provozem? Kamarád, který má z nostalgie Čmeldu (Z 37) mne s úsměvem přivítal mezi piloty s hvězdičáky, kteří jsou špinaví od oleje, ne vždy se jim podaří nahodit či vzlétnout a počet hodin na zemi a ve vzduchu je u nich v prapodivném nepoměru. Nicméně spotřeba 40 litrů paliva za hodinu není zásadním atakem na peněženku.

Po dotažení drobných oprav se začnu poohlížet po Evropě po skutečně zajímavém classic fly-in. Chtěl bych vidět podobné krásné stroje zlaté éry letectví osobně a potkat stejně postižené blázny...

 

ALE SNY SE MAJÍ PLNIT A AŽ DODNES TO STÁLO ZA TO!

Zdroj: Archiv Toma Juříka

Tom Juřík, AK Luhačovice

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Diky !!

01.04.2024 v 18:36 Pavel

Totalne maximalne uplne nejvic nejvic !! Letam jen s obouchanou Cessnou, ale F24 je moje nejoblibenejsi letadlo, a to z duvodu ktere autor uvedl - nostalgie po casech kdy veci byly solidni a zaroven elegantni, v pripade Fairchildu pure art deco...

Odpovědět

Krásné ero, hezky napsáno. Happy landings

01.04.2024 v 21:32 Tom

Odpovědět

Recenze

02.04.2024 v 11:12 René

Gratuluji je to umělecké dílo.Diky za takové lidi jako jste vy.Zachraňovat takové historické unikáty je výsadou lidi s velkým srdcem.Snad se mi někdy povede vidět ho naživo.

Odpovědět

Skvělý blog

04.04.2024 v 17:46 Lenka Vargová

Skvěle napsaný blog.

Gratuluji k Ferdovi a přeji co nejvíc nádherných polétání s vždy šťastnými přistáními.

Odpovědět

Byla to krásná práce

31.05.2024 v 19:33 Libor

Přeji dobrý den všem příznivcům těchto nádherných strojů,.

Osobně jsem měl tu čest na tomto letadle provést valnou většinu práce potřebné k návratu tohoto krasavce na oblohu a moc mě těší,že až na několik drobností,je s ním jeho majitel a provozovatel spokojen.

Jak píše autor,hodně to připomínalo modelařinu,jen v měřítku 1:1.

Nebylo nijak jednoduché získat opravárenské a servisní manuály,některé informace byly získány i z muzejních depozitářů v USA,aby bylo podle čeho pracovat a ne improvizovat,nějaké záležitosti bylo po zásazích předchozích uživatelů nutno předělat dle dokumentace,

Ale byla to práce krásná a voňavá,ony ty laky a lepidla mají něco do sebe.

Přeji šťastnému majiteli mnoho hezkých zážitků,snadných startů a bezpečných přistání. 

Odpovědět

Přidat komentář