"Gratulujeme našim kolegům ze SpaceX k jejich třetímu letovému testu Starship!" řekla Cathy Koernerová, přidružená administrátorka NASA pro vývoj průzkumných systémů. "Poučení z tohoto milníku nás posouvá o krok blíže k návratu astronautů na měsíční povrch pomocí systémů pro přistání s lidskou posádkou, které poskytuje americký průmysl."
Samozřejmě že gratuloval i administrátor NASA Bill Nelson. "Starship se vznesla do nebes!" napsal na sociální síti X.
Chvála se ozývala i za Atlantikem. "SpaceX pokračuje v posouvání hranic a USA pokračují v modelování cesty, jak mohou veřejné a soukromé společnosti spojit své síly, aby uspokojily společenské potřeby a podpořily komercializaci v rámci kosmického průmyslu," prohlásil generální ředitel ESA Josef Aschbacher.
Přestavitelé NASA i ESA alespoň oficiálně jásají. Spokojený se zdá být i Elon Musk, byť ani třetí start se stoprocentně nepovedl.
Malé opakování
Po perfektním ohňostroji třiatřiceti raketových motorů Raptor se 14. března soulodí Super Heavy a Starship vydalo se vstříc obloze.
Po necelých třech minutách proběhnul tzv. "hot staging", což znamená, že se motory horního stupně Starship zažehly ještě v momentě než se stupně oddělily, zatímco loď byla ještě připojena k Super Heavy. "Hot staging" ovšem vyžaduje použití speciálního otevřeného příhradového nosníku v mezistupňové oblasti, aby se zabránilo přehřátí prvního stupně od plamenů stupně druhého, což by mohlo vyhodit raketu do povětří. Právě takový příhradový nosník je u třetího protoypu poprvé integrován.Tento systém není vynálezem SpaceX, používají ho i jiné rakety, například ruský Proton.
1. stupeň poté provedl zážehy, aby se pokusil o to, co moderátoři webového vysílání SpaceX nazvali "měkkým přistáním" v Mexickém zálivu, kde by se zatopil. Bohužel, brzdící zážeh neproběhl správně. Místo zážehu osmi motorů se zapálily pouze dva v prostředním prstenci, které záhy vypadly, a jeden středový. Ty ovšem neměly šanci Super Heavy ubrzdit. Nakonec došlo k neplánovanému zničení boosteru označovaného jako B10 ve výšce 462 metrů nad hladinou Mexického zálivu.
"Nezažehly se všechny očekávané motory a nosič jsme ztratili," řekl podle serveru Space.com mluvčí SpaceX Dan Huot. "Budeme muset prozkoumat získané údaje, abychom zjistili, co se přesně stalo," dodal.
Vzhůru k suborbitě!
Zatím však horní stupeň Starship, tedy vlastní kosmická loď, provedl zážeh jak bylo zadáno a navedl raketu na plánovanou suborbitální trajektorii. Vyhnula se tak osudu předchozího startu Starship loni v listopadu, kdy se raketa rozpadla v závěru práce motorů poté, co vybouchnula při vypouštění nadbytečných pohonných hmot.
Během pobytu ve vesmíru na suborbitální trajektorii SpaceX otevřela dveře nákladového prostoru Starship, které budou používány na pozdějších modelech lodích pro vynášení satelitů Starlink. A co je velmi důležité, v rámci kontraktu s NASA provedla zdařilou demonstraci přečerpávání pohonných látek ve vesmíru, kdy přesouvala pohonné látky z jedné nádrže ve plavidla do druhé.
Vrah jménem atmosféra
Horní stupeň Starship pak během hodiny téměř dokončil celou svou cestu přes polovinu zeměkoule – dopadnout měl po 65 minutách od startu do Indického oceánu. Ještě vysoko nad Zemí loď zažehla vlastních šest motorů a v přímém přenosu prostřednictvím instalovaných kamer ukázala, jak ji při návratu k Zemi obklopila plazma. Pak se spojení přerušilo. "Ztratili jsme loď," zaznělo krátce poté ve vysílání.
Kamera umístěná na Starship ovšem poskytla dramatické záběry z návratu, které byly přenášeny satelity Starlink. Telemetrie byla ztracena asi 49 a půl minuty po startu, když loď klesala ve výšce 65 kilometrů. Společnost SpaceX později na webu uvedla, že ztratila kontakt jak prostřednictvím svých vlastních satelitů Starlink, tak prostřednictvím satelitů NASA TDRSS pro přenos dat současně, a spekuluje, že se vozidlo mohlo rozpadnout. Nicméně vůbec poprvé měla Hvězdná loď šanci otestovat naostro svůj tepelný štít.
Přeci jen úspěch
SpaceX v zásadě při třetím testu dosáhla podstatně více vytyčených cílů, než při předchozích dvou pokusech. Při první zkoušce loni v dubnu celý raketový systém explodoval už po pár minutách. Při druhém listopadovém testu se oba raketové stupně oddělily a druhý stupeň pokračoval v letu, krátce nato však obě části opět vybuchly. Je tak vidět, že SpaceX od loňského testu č. 2 udělala další mílový skok kupředu.
"To, čeho jsme dosáhli při tomto letu, poskytne neocenitelná data pro pokračování v rychlém vývoji Starship," uvedla společnost ve svém prohlášení.
NASA s tímto hodnocením souhlasila. Každý další start nás přibližuje nejen ke vstupu do služby nové kosmické rakety. Agentura velmi pozorně sleduje vývoj Starship, protože udělila kontrakty společnosti SpaceX v hodnotě přibližně 4 miliard dolarů na vývoj lunárních verzí Starship pro její program Human Landing System (HLS), který má být používán od letu Artemis 3 (snad) už koncem roku 2026. Díky testu číslo 3. jsme návratu člověka na Měsíc zase o kousek blíž.
Potěšitelné je, že šetření nepovedených návrtů Starship povede tentokráte sama firma SpaceX, i když podle agentury Reuters bude na průběh nadále dohlížet americký Federální úřad pro letectví (FAA). Ten který k provedení testovacích letů uděluje povolení.
Představitelé (FAA) navíc nedávno potvrdili, že SpaceX na letošní rok naplánovala celou řadu startů prototypů Starship. Podle dostupných informací by jich mělo být minimálně 9. Půjde-li vše dobře, prvního z nich bychom se mohli dočkat již začátkem příštího měsíce. Alespoň taková je představa Elona Muska, který samozřejmě tlačí na to, aby se mohlo letět co možná nejdříve.