Posvěcení od amerického letectva přišlo jen týden poté, co B-21 úspěšně dokončila druhý známý testovací let. Zda jich bylo více je tajné, jelikož první let byl 10. listopadu loňského roku, lze odhadovat, že jich více nebylo. Testování probíhalo na základně Palmdale v Kalifornii (známé také jako Plant 42), kde Northrop testuje všechna utajovaná letadla. Dohled nad testy držela 412. testovací letka z nedaleké letecké základny Edwards.
„Na základě výsledků pozemních a letových testů a hotových plánů na výrobu jsem udělil svolení k produkci B-21,“ oznámil v prohlášení vydané ministerstvem obrany William LaPlante, nejvyšší úředník Pentagonu, co se akvizic týče.
USAF plánuje pořídít kolem stovky B-21, které postupně nahradí dosluhující bombardéry B1-B od Boeingu (v provozu od 80. let) a B-2 od Northropu (v provozu od 1997). Výše kontraktu zveřejněna nebyla, cena za jeden stroj by ale dle odhadů měla překonat 900 milionů dolarů, což je cena jedné B-2. Northrop již dříve uvedl, že má aktuálně šest prototypů, z nichž jeden je schopen letu. Ten by měl být v téměř finální verzi.
„B-21 poslouží (americkému) národu jako strategický stroj schopný penetrovat protivníkovu leteckou obranu ve válečných zónách a zasáhnout cíle kdekoliv na světě,“ uvádí letectvo ve svých dokumentech.
Podle dostupných zdrojů má B-21 mít dolet 11 000 km s maximální rychlostí 1 000 km/h (cestovní 750 km/h) a dostupem 15 km. Ve výbavě má mít 16 raket vzduch-země s technologií stealth, termonukleární bomby, penetrační bomby a klouzavé bomby JSOW s vysokou přesností zásahu. Rakety byl speciálně navrhnuty pro proniknutí aktuálně známými systémy ruské a čínské protivzdušné obrany s doletem 370, resp. 930 km u verze s prodlouženým doletem.
B-21 bude v provozu společně s bombardéry B-52, které pochází už ze studené války. USAF předpokládá, že B-52 bude udržovat ještě několik dekád, připravovaná nejnovější generace ponese označení B-52J.
Zdroj: Flightglobal