Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu připustilo možnost dalšího zpoždění při nahrazování západních letounů na domácím trhu.
"V příštích dvou letech nahradíme dovážené komponenty, které aktuálně chybí v letadlech Tu-214, Superjet a MC-21," řekl minulý týden ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov na zasedání rady pro strategický rozvoj a národní projekty.
Domácí výroba letounů a náhradních dílů se stala nutností v roce 2022 poté, co západní dodavatelé přestali své výrobky Rusku poskytovat v důsledku invaze na Ukrajinu.
Ruská vláda již dříve schválila program rozvoje ruského leteckého průmyslu do roku 2030. Ten definoval termíny a roční objemy dodávek letadel nahrazujích letouny zahraniční výroby.
Pokud jde o náhradu chybějících letounů, nejdřívější variantou pro domácí dopravce měl být SJ-100. Jeho dodávky měly začít již v roce 2023. Na dubajském leteckém veletrhu ale ředitel United Aircraft Jurij Sljusar uvedl, že první dodávky budou odloženy na rok 2024 kvůli zpoždění při certifikaci ruského motoru PD-8.
U tohoto letounu Superjet bylo potřeba vyměnit asi 80 % komponentů, a to včetně zmíněného motoru, za ruské výrobky. Zkušební lety s těmito díly zahájil SJ-100 podle dostupných informací v srpnu minulého roku.
V roce 2023 měly začít také dodávky úzkotrupých letounů Tu-214. Tamní vláda nejprve prezentovala letoun jako plně ruský, ale po uvedených sankcích se ukázalo, že bude potřeba vyměnit nejméně desetinu jeho vybavení.
Na začátku prosince tak generální ředitel společnosti Tupolev Vadim Koroljov uvedl, že dodávky nového typu letounu začnou až v roce 2024. Zpoždění přičítal obtížím při zvyšování výroby ze současného ročního tempa pouhých dvou letounů.
Ruská vláda celkem očekává, že státní výrobce United Aircraft do roku 2030 vyrobí celkem 142 letadel SJ-100, 270 MC-21-319RUS a 115 letadel Tu-214.
Zdroj článku: Russian Aviation Insider