Čína chystá velký krok. První dopravní letadlo vlastní výroby se proletí mimo pevninu

15.12.2023 2 příspěvky

Číňané chystají další krok se svým dopravním letadlem C919. Již brzy totiž podnikne první let mimo pevninu. V rámci předváděcí akce vzlétne nad hongkongský Victoria Harbour.

Comac C919 při testovacím letu v roce 2017
Comac C919 při testovacím letu v roce 2017 (Zdroj: CNN)

Letadlo C919 je výsledkem dlouholetých ambic Číny, která chce ve vzduchu konkurovat svým rivalům ze Západu a snížit tak závislost na zahraničních technologiích. Jde nicméně spíše o marketingový tah, jelikož většina součástek pochází od západních firem jako je Honeywell nebo Parker Aerospace. Čínské jsou například radary, křídla a samotný trup.

Stroj vyrobila společnost Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) a první komerční let proběhl už v květnu. Teď se uskuteční i první letecká přehlídka mimo pevninu. A to 16. prosince nad hongkongským přístavem Victoria Harbour.  

Podrobné znázornění jednotlivých dodavatelů COMACu (Zdroj: Aerotime)

 

Letoun navíc je od 12. do 17. prosince vystaveno na mezinárodním letišti v Hongkongu, kde se na něj může každý podívat.  

Zástupce generálního manažera firmy COMAC Zhang Yujin už v lednu uvedl, že koncern přijal na letadlo C919 asi 1 200 objednávek. Zároveň uvedl, že do pěti let chce společnost zvýšit roční výrobní kapacitu na 150 strojů.  

Comac C919 pojme až 168 cestujících s maximálním doletem 4 075 km ve standardní verzi a 5 555 km ve verzi Extended Range (ER). Z Hongkongu to spolehlivě stačí na pokrytí většiny Asie (ovšem ne Blízkého východu) a severu Austrálie, z Indie už by letadlo doletělo i do Dubaje. Rozměry jsou 38,9 x 35,8 x 11,95 metrů, motory CFM International LEAP-1C s tahem 31 000 liber pak letadlu přisuzují maximální rychlost 834 km/h a maximální vzletovou hmotnost 72 500 kg, resp. 77 300 kg ve verzi ER.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Výroba letadel


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Není to první dopravní letadlo Čínské výroby

17.12.2023 v 15:29 Jana Oblouková

Není to první dopravní letadlo Čínské výroby

Čína už dlouho vyrábí licenčně Airbusy, vyráběla i dopravní  Il-14, An-24, An-12.

Je to první velké dopravní letadlo vlastní Čínské konstrukce!!!

 

Odpovědět

Další kroky

19.12.2023 v 20:00 Radek

Další kroky jsou jasné, získat co nejvíc zkušeností z provozu, zdokonalit techniku i dodavatelské řetězce, údržbu a provoz. Vyvinout a vyrábět vlastní systémy a vybavení, aby se omezila závislost na USA a dalších státech (a zvětšila ziskovost). Spěchat nemusí, čekat ale nebudou. Za 10 let uvidíme. Brzo vyvinou kratší a delší verzi, aby měli celou rodinu a potom C929.

Odpovědět

Přidat komentář