Gulfstream jako první přeletěl Atlantik pouze s udržitelným palivem

23.11.2023

Americký výrobce letadel Gulfstream jako první překonal Atlantik jen za pomocí 100% udržitelného paliva (SAF). Předběhl tak Virgin Atlantic, která ale cestu plánuje s dopravním letounem.

Gulfstream G600
Gulfstream G600 (Zdroj: Gulfstream)

Letoun Gulfstream G600, natankovaný pouze čistým udržitelným palivem, vzlétl v neděli krátce před 6:30 ráno místního času (12:30 českého času) z centrály společnosti ve městě Savannah v Georgii a zamířil na jih Anglie, konkrétně na letiště Farnborough. Cestu dlouhou 6 832 km zvládl stroj za 6 hodin a 56 minut a podle radaru se musel hlavně u anglického pobřeží vyhýbat oblačnosti. Původně tak měla být vzdálenost 6 769 km. Nahlášená cestovní rychlost byla 963 km/h, motory Pratt & Whitney PW815GA ale povětšinou pomohly k větší rychlosti (služba Flight Aware zaznamenala nejvyšší rychlost 1 202 km/h). 

„Gulfstream se vyvíjí pro udržitelnou budoucnost,“ oznámil prezident společnosti Mark Burns. „Jedním z klíčů dosažení dlouhodobých dekarbonizačních cílů v business létání je široké používání SAF namísto klasických fosilních. Provedení tohoto letu pomůže posunut misi udržitelnosti business létání a vytvoří pozitivní ekologický dopad pro budoucí generace.“ K Burnsovi se přidal i viceprezident pro obchod a marketing u Pratt & Whitney Anthony Rossi, který poblahopřál společnosti k úspěšnému letu.

Tankování letadla před vzletem (Zdroj: Gulfstream)

 

Podle tiskové zprávy společnosti bylo palivo vyrobeno společností World Energy z esterů a mastných kyselin (tzv. HEFA) a dopraveno World Fuel Services. SAF má snížit celoživotní produkci CO2 o 70 % s minimálními dopady na kvalitu ovzduší. 

Společnost tak sebrala prvenství britské firmě Virgin Atlantic, která první let s výhradním použitím SAF plánuje na 28. listopad. Rozdíl ovšem je, že Virgin poletí z londýnského Heathrow na letiště JFK v New Yorku Boeingem 787. Let bude mít speciální číslo VS100. Alespoň ve velikosti letadla tak bude stále mít korunu.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář