Aeroflotu bude náhradní díly dodávat státní Rosatom

29.10.2023

Ruský Aeroflot podepsal memorandum o spolupráci s Rosatomem, který má dodávat náhradní díly namísto Airbusu a Boeingu.

Boeing 777-300ER v barvách ruského Aeroflotu.
Boeing 777-300ER v barvách ruského Aeroflotu. (Zdroj: Flightglobal.com)

Ruské aerolinky nedostávají komponenty od západních partnerů vlivem sankcí uvržených Evropskou unií a Spojenými státy v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu. To znemožnilo tamním leteckým společnostem legální dovoz dílů, které standardně dodává právě Airbus nebo Boeing. 

V současnosti jsou tak ruské letecké společnosti nuceny při údržbě spoléhat na vlastní zdroje. Podle novin Izvestija začne plná výroba replik dílů ve spolupráci s Rosatomem v první polovině roku 2024. Podle vyjádření státní letecké společnosti, Aeroflot disponuje potřebnými leteckými znalostmi, zatímco výrobní kapacity a techniku má na své straně Rosatom. 

Právě pro Izvestiju přiblížil generální a technický ředitel Aeroflotu Alexej Michalik, jaké komponenty se budou obě společnosti pokoušet vyrobit. "Budeme se zabývat výrobou komponentů pro trupy letadel, kabiny a standardní součástky pro pravidelnou údržbu," uvedl Michalik. 

Podle něho také již probíhá vědecký výzkum, testování a výroba jednotlivých dílů. Všechny komponenty budou muset být certifikovány místním Federálním úřadem pro leteckou dopravu. 

Dříve v letošním roce už došlo na podepsání memoranda o spolupráci Rosatomu s nízkonákladovou ruskou leteckou společností S7. Pro ni má vyrábět vodní a vzduchové filtry a brzdové kotouče. 

Ruské letectví už v březnu tohoto roku bylo označeno za nepříliš bezpečné především z důvodu nedostatku náhradních dílů. Navíc v Rusku od začátku invaze nevedou veřejné záznamy o údržbě civilních letadel. Patrick Ky, přední evropský expert na leteckou bezpečnost, označil za největší problém používání letounů západní výroby bez přístupu k originálním náhradním dílům, správné údržby a označil ruské letectví za "velmi nebezpečné". 

Aeroflot má aktuálně ve flotile především Airbusy z řady 320, disponuje také Boeingy 737 (37 kusů) a 777 (22). Žádné nové stroje od těchto společností ale pořídit nemůže, proto v září 2022 reagoval objednávkou 266 kusů letounů ruské výroby Irkut MC-21-300. První dodávky by měly začít v roce 2024 či 2025.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Výroba letadel


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář