Ruské aerolinky nedostávají komponenty od západních partnerů vlivem sankcí uvržených Evropskou unií a Spojenými státy v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu. To znemožnilo tamním leteckým společnostem legální dovoz dílů, které standardně dodává právě Airbus nebo Boeing.
V současnosti jsou tak ruské letecké společnosti nuceny při údržbě spoléhat na vlastní zdroje. Podle novin Izvestija začne plná výroba replik dílů ve spolupráci s Rosatomem v první polovině roku 2024. Podle vyjádření státní letecké společnosti, Aeroflot disponuje potřebnými leteckými znalostmi, zatímco výrobní kapacity a techniku má na své straně Rosatom.
Právě pro Izvestiju přiblížil generální a technický ředitel Aeroflotu Alexej Michalik, jaké komponenty se budou obě společnosti pokoušet vyrobit. "Budeme se zabývat výrobou komponentů pro trupy letadel, kabiny a standardní součástky pro pravidelnou údržbu," uvedl Michalik.
Podle něho také již probíhá vědecký výzkum, testování a výroba jednotlivých dílů. Všechny komponenty budou muset být certifikovány místním Federálním úřadem pro leteckou dopravu.
Dříve v letošním roce už došlo na podepsání memoranda o spolupráci Rosatomu s nízkonákladovou ruskou leteckou společností S7. Pro ni má vyrábět vodní a vzduchové filtry a brzdové kotouče.
Ruské letectví už v březnu tohoto roku bylo označeno za nepříliš bezpečné především z důvodu nedostatku náhradních dílů. Navíc v Rusku od začátku invaze nevedou veřejné záznamy o údržbě civilních letadel. Patrick Ky, přední evropský expert na leteckou bezpečnost, označil za největší problém používání letounů západní výroby bez přístupu k originálním náhradním dílům, správné údržby a označil ruské letectví za "velmi nebezpečné".
Aeroflot má aktuálně ve flotile především Airbusy z řady 320, disponuje také Boeingy 737 (37 kusů) a 777 (22). Žádné nové stroje od těchto společností ale pořídit nemůže, proto v září 2022 reagoval objednávkou 266 kusů letounů ruské výroby Irkut MC-21-300. První dodávky by měly začít v roce 2024 či 2025.