Německá automobilka totiž v minulosti projevila zájem vystavět na místě letiště továrnu Gigafactory na výrobu baterií do elektrovozidel. V posledních dnech se ale začaly éterem šířit zprávy, že resort s připravovaným projektem, a tedy i zrušením letiště, nesouhlasí. To ale podle podle mluvčí Simony Cigánkové není pravda.
„V souvislosti s informacemi o projednávání změn zásad územního rozvoje Plzeňského kraje některá média stále mylně uvádějí, že ministerstvo obrany změnilo stanovisko a nesouhlasí s rušením záložního vojenského letiště v Líních. Není to pravda. Vládní usnesení jasně stanoví, že Armáda České republiky záložní letiště uvolní pouze a výhradně ve vztahu k projektu výstavby Gigafactory v lokalitě Plzeň - Líně koncernem Volkswagen. Protože stanovisko koncernu Volkswagen není zatím jasné, není možné souhlasit se změnou krajského územního plánu do doby finálního rozhodnutí VW. V případě, že by se VW rozhodl neinvestovat v ČR, bylo by velmi komplikované proces vracet zpět. Od našeho původního stanoviska, tj. ustoupit stavbě Gigafactory, tedy neustupujeme. Jen jsme opakovaně řekli, že ustoupíme jen této konkrétní stavbě, pokud o ní bude rozhodnuto,“ stojí v prohlášení, které redakce obdržela mailem.
Jasné slovo ze strany Volkswagenu totiž stále nepadlo. Koncern se rozhoduje mezi Českou republikou, Polskem a Maďarskem, přičemž rozhodnutí má přijít do konce roku. Jak kraj, tak vláda si ale připouští pouze jediný výsledek - výběr Česka. Nikomu jinému letiště nevydá. „Pokud by měl přijít jiný výrobce, nedává nám to smysl,“ uvedl tento týden hejtman Rudolf Špoták. S největší pravděpodobností se bude o změně územního rozhodnutí tak hlasovat až v novém roce.
Mezitím tento týden zveřejnila agentura Czechinvest výsledky geologického posudku. Podle něho je půda pod letištěm ideálním místem pro výstavbu tzv. strategického podnikatelského parku (SPP), jelikož zde v historii neprobíhaly žádné důlní činnosti. „Dopady historické těžby uhlí na Plzeňsku na posuzovanou lokalitu Líně jsou zcela nulové. V místě připravovaného průmyslového parku se historicky netěžil ani kaolin. Z geologické stavby lokality je zřejmé, že v prostoru letištní plochy a zamýšleného podnikatelského parku se zdroje kaolinu vůbec nenacházejí," řekl serveru ekolist.cz Michal Kofroň, geolog a jednatel firmy G-Consult, jež zpracovala geologickou studii. Podle Kofroně dobrý stav dokládají i letecké snímky z let 1938 až 1995, které ukazují, že bývalý kaolinový závod Moguntia netěžil v oblasti vymezené pro SPP, ale v jejím sousedství.
„Posouzení leteckých snímků, které jsme pro geologickou studii měli plně k dispozici, jasně ukázalo, že celá plocha dnešního letiště je pokrytá drobnými pásky obdělávaných políček a proužky polních cest občas lemovaných stromky. Žádné stopy po těžbě tam nejsou, pozůstatky bývalé těžby kaolinu jsou nicméně patrné asi 400 metrů severozápadně od hranic plánované zóny,"