Kanadská agentura certifikovala speciální pohonnou jednotku pro nové ATR-42

16.10.2023 2 příspěvky

Letečtí inženýři připravují pro rok 2025 nový letoun ATR 42-600S, který bude mít i speciální turbovrtulovou pohonnou jednotku PW127XT-L. Kanadská agentura Transport Canada totiž udělila potřebný certifikát pro její využití.

Počítačový řez motorem
Počítačový řez motorem (Zdroj: Pratt & Whitney)

Koncerny Pratt & Whitney Canada a ATR v rámci Valného shromáždění Evropské asociace regionálních leteckých společností informovaly o tom, že získaly certifikát pro turbovrtulovou pohonnou jednotku PW127XT-L, který jim vydala kanadská agentura Transport Canada.

Jednotka se využije v připravovaném letounu ATR 42-600S, jenž by měl být uveden do provozu v roce 2025. Motor PW127XT-L disponuje řadou výhod – elektronika má lepší variabilitu i zvýšený výkon, náklady na údržbu jsou nižší, servisní mezidobí je delší a spotřeba paliva naopak nižší.

Prototyp letounu ATR 42-600S (Zdroj: ATR)

 

Jedná se už o dvoustý certifikovaný typ motoru od Pratt & Whitney, který by měla do konce letošního roku certifikovat také evropská agentura EASA. Zisk certifikátu rovněž představuje zásadní milník v rozvoji programu a je důležitý i pro posílení regionální konektivity a přístupnost letišť po celém světě.

Letoun ATR 42-600S bude moci i díky speciální součástce vzlétat a přistávat na drahách, jež jsou dlouhé jen osm set metrů. To mu otevře dveře k více než  tisícovce letišť po celém světě, kde zajistí rychlejší, pohodlnější i ekologičtější přístup ke zdravotní péči, kultuře, vzdělání či ekonomice. V Evropě pro něj mají největší potenciál třeba Portugalsko, Island nebo Itálie.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Výroba letadel


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Úpravy

17.10.2023 v 7:43 Radek

Není to speciální součástka, je to spousta úprav. Výkonnější motor, nové automatické brzdy, vztlakové klapky se vysouvají při startu na 25°, při přistání se kromě klapek ještě vysouvají spoilery, směrovka s větší výchylkou a zvětšený vertikální stabilizátor. To vše umožňuje snížit minimální letovou rychlost a zkrátit rozjezd i dojezd.

Odpovědět

RE: Úpravy

17.10.2023 v 11:06 Ondra

Jsem si říkal, co za "kouzelnou" součástku to bude :) Díky Radku za doplnění. :)

Odpovědět

Přidat komentář