Rusko upouští od projektu CR929

30.08.2023 1 příspěvek

CRAIC CR929, původně známý jako COMAC C929, byl zamýšlený společný projekt Číny a Ruska. Kvůli sankcím uvaleným na Rusko za invazi na Ukrajinu není ruská strana (United Aircraft Corporation - UAC) schopna udržovat původní roli v projektu. UAC tak hledá jinou formu zapojení se do vývoje širokotrupého letounu.

Vystavená část trupu CR929 v roce 2018 v Číně
Vystavená část trupu CR929 v roce 2018 v Číně (Zdroj: Marina Lystseva; Agentura TASS)

Generální ředitel UAC Jurij Sljusar oficiálně oznámil, že korporace odstupuje od společného projektu s čínským COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China). Podle jeho vyjádření mohou za odstoupení od projektu primárně sankce vůči Rusku za invazi na Ukrajinu. UAC ale neodstupuje od projektu úplně, korporace hledá jiné způsoby, jak se do projektu zapojit. Nově bude UAC v projektu působit jako klíčový technologický dodavatel. Společně s ruskou státní společnosti UEC (United Engines Corporation) bude dodávat motory PD-35, zároveň by měl UAC vyrábět i kompozitové křídlo pro CR929.

Sljusar navíc dodává, že nový letoun by neměl tolik spoléhat na součástky dodané ze západních zemí. Argumentuje tím, že sankce mohou přijít do bodu, kdy se zastaví dodávka dílů a tím se potenciálně ohrozí plynulost výroby. 

Historie společného projektu širokotrupého letounu Číny a Ruska sahá do roku 2012. Memorandum o spolupráci podepsali zástupci společností COMAC a UAC za přítomností prezidentů obou zemí Vladimíra Putina a Si Ťin-pchinga v roce 2016. Ruský záměr byl postavit letoun na základě Iljušinu Il-96, naopak čínská strana si od začátku představovala širokotrupý letoun podobný Airbusu A330 a Boeingu 787, čímž by se mohl stát jejich potenciálním konkurentem. Další přetrvávající neshodou mezi oběma stranami bylo využití západních technologií. Zatímco Rusko po roce 2014 chtělo spoléhat především na vlastní dodavatele a jejich technologie, Čína pochopila, že pokud má být letoun komerčně úspěšný, musí využívat mezinárodního leteckého průmyslu.

Obzvláště po ruské anexi Krymu v roce 2014 se vytratily výhody, které Čína měla z ruské přítomnosti v programu. Nezávislosti na Rusku napomohly i zkušenosti z konstrukce ARJ21 a C919. Už to nasvědčovalo pomalý ústup Ruska ze společného projektu. Koneckonců ještě před oficiálním upuštením UAC od projektu se na pařížské air show v roce 2023 prezentoval COMAC jako hlavní a jediný ve vedení projektu.

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Role Ruska

31.08.2023 v 8:10 Radek

Rusko a Cina uzavreli dohodu o 50-50 podilu na vyvoji. Jenze od zacatku se Rusko cukalo s placenim, protoze si uctovalo know-how a vyvojove pracovniky a nechtelo platit. Rusko jako obvykle ocekavalo, ze Cina vsechno zaplati. Uz na jare 2019 se vyvoj zpomalil. Potom COVID a od unora 22 Ukrajinska valka. Rusko nema penize a Cina uz ma vsechno, co potrebovala. Takze 50-50 pada a Cina uz bude jen komercne objednavat sluzby, ktere potrebuje a u kterych si ohlida plneni. Cina hodla spolupracovat se zapadnimi dodavateli, protoze se ji tim otevrou trhy v Jizni Americe, Africe a zbytku Asie. Rusko nema kapacity na nezavislost ani pro jednoulickovy stroj.

Odpovědět

Přidat komentář