Smlouva zahrnuje lety ministerstva obrany (FD), obranných institucí, institucí obranného materiálu (FMA) a Národní bezpečnostní úřad (NSM). Norská letecká společnost byla vybrána na úkor Scandinavian Airlines (SAS), a to díky flexibilitě letových řádů, cenové dostupnosti a závazkům k udržitelnosti a zelenému létání.
Zakázka je jedna z největších v Norsku vůbec, platit bude na čtyři roky. Aerolinka také jako část dohody oznámila, že bude létat z Osla do Bardufossu 17 letů týdně a z hlavního norského města do Lakselvu s 2 lety týdně. Na zmíněných linkách částečně odbaví požadavky tamního ministerstva obrany a výrazně posílí dopravní dostupnost v severní části země.
K výběru společnosti oproti rivalovi SAS přispěl významně aspekt environmentální udržitelnosti. Za tím se skrývá především snaha používat palivo bez fosilních zdrojů a modernizace flotily za nové, ekonomičtější stroje. V následných čtyř letech tak Norwegian nahradí značnou část konvenčního paliva za udržitelné, čímž může snížit emise CO2 přibližně o 10 000 tun. „Obranný sektor by měl jít příkladem v oblasti stanovování ekologických standardů, což ve spolupráci s naší společnosti můžeme zajistit,“ uvedl obchodní ředitel Norwegian Magnus Maursund v tiskové zprávě.
Pro norskou leteckou jedničku na trhu nepůjde o nic nového, stejnou smlouvu měla podepsanou v letech 2008 až 2019, poté ji na čtyři roky nahradily Scandinavian Airlines. Strany se tak v prvním čtvrtletí roku 2024 znovu obrátí.
Norwegian bude s Widerøe, největším regionálním dopravcem v regionu, zajišťovat lety pro norské ozbrojené složky, a to především do severního Norska. Widerøe bude lety odbavovat s letouny Dash 8, kterých má ve flotile 40.
Norwegian Air Shuttle byla založena v roce 1993, kdy vlastnila 6 letadel Fokker 50. V roce 2002 se flotila výrazně rozrostla o Boeingy 737-300 a aerolinka začala svou cestu k titulu největšího norského dopravce. Aktuálně najdeme v jejich řadách celkem 81 letadel, Norové provozují 737-800 (68) a 737 MAX. S oběma typy letadel pravidelně létají také do Prahy. V roce 2021 musela aerolinka vyřadit celkem 38 dreamlinerů, které obsluhovaly dálkové lety, což byla jedna z příčin covidové pandemie. Společnost aktuálně zaměstnává celkem 4 500 tisíc zaměstnanců. Většina z nich sídlí v hlavním městě v Oslu, pak také v Trondheimu, Bergenu nebo Stavangeru. Dopravce má základny v Rize, Barceloně a báze najdeme také v Alicante nebo Malaze. Aktuálně v nabídce letenek najdeme cenově dostupné lety na krátkých tratích do severských zemí a do klíčových evropských destinací. Cílem společnosti je snížit emise CO2 do roku 2050 o 45 %.