Proč zrovna ultralighty?
Barbora Langová 30.07.2007
Ten, kdo se jednou podívá do vzduchu, ať už v malém či velkém letadle, horkovzdušném balónu nebo na paraglidu, má mnohdy neskutečný zážitek. Pokud jste absolvovali let a připadali jste si doslova jako v nebi, nebo naopak o létání sníte a chcete si splnit svůj sen, vyvstává otázka, jaký druh létání zvolit.
Co je to ultralight?
Ultralehké letadlo neboli „SLZ“ Sportovní létající zařízení je definováno jako „zařízení konstruované, vyrobené a určené k létání ve vzduchu výhradně za účelem vzdělávání, sportu nebo rekreace jeho uživatele.“ Dalším základním znakem je vzletová hmotnost, nesmí přesáhnout 450 kg, letadla jsou jednomotorová pro jednu nebo dvě osoby, pádová rychlost nesmí přesáhnout 65 km/hod.
Co je důležité vědět než zamíříte k letecké škole na lehká letadla je, že takovéto létání neslouží k dalšímu přivýdělku. Pokud hodláte po vystavení pilotní licence koupit vlastní letadlo a provozovat vyhlídkové lety, pak jste na špatné adrese. Toto létání slouží výhradně k nekomerčním záležitostem, k rekreaci, sportu. Mělo by Vám dávat úsměv na tváři, toto létání je pro vlastní pocit, prožitek.
Podle čeho vybírat školu
Máte za sebou první krok, rozhodli jste se pro ultralehké létání. Než se bezhlavě pustíte do školení na první letecké škole, raději si vyšetřete čas a pobrouzdejte na internetu, zeptejte se známých pilotů a pár škol si cvičně „projezděte.“ V současné době je u nás nespočet leteckých škol, které nabízejí bezpochyby kvalitní služby. Přesto vybírejte pečlivě. Na co tedy myslet?
- Hlavní kritérium asi pro všechny budoucí piloty je cena. Většinou se pohybuje kolem 40 000-50 000 Kč. Samozřejmě záleží na velikosti školy a počtu letadel, na typu. Výcvik můžete získat i za 30 000 Kč, ale i za 60 000. POZOR! Zjistěte si, zda cena výcviku obsahuje kompletní výcvik (tzn. teorie v rozsahu 45 hodin, praktické létání v rozsahu 20 hodin, dále zkoušku jak teoretickou, tak praktickou s inspektorem, zda dostanete učebnici a předpisy, zda platíte přistávací poplatky a další….pokud podepisujete smlouvu, nezapomeňte si ji podrobně přečíst a na jakékoliv nejasnosti se zeptat!!!)
- Další důležitý bod, který byste neměli opomenout, je typ letadla. To se samozřejmě odrazí v ceně. Pokud si budete dělat výcvik na Typhoonu, určitě zaplatíte méně než na dobře vybaveném a rychlejším letadle jako například na Stingu. Nejdříve zhodnoťte své schopnosti, já osobně doporučuji začít na „jednodušších“ letadlech, jako je právě Typhoon, Condor, Zodiac. I když hlavním faktorem je vybavenost těchto letadel. Nemusíte se trápit se stavitelnou vrtulí a dalšími vymoženostmi. Pokud začínáte na pomalejším letadle, výcvik nejspíš bude poklidnější, budete mít více času na úkony. Mnoho budoucích pilotů ale upřednostňuje rychlejší letadla hned na začátek. Pokud plánujete koupi nějakého takového letadla v budoucnu, je lepší se s ním seznámit hned na začátek. Každopádně si alespoň od oka zjistěte technický stav letadel a jaký mají servis.
- Určitě důležitou prioritou je místo, kde bude Váš výcvik probíhat. Někdy je lepší zajet si větší dálku na letiště, než zůstat na nejbližším. Na mnoha letištích je možnost ubytování, na některých i stravování. Zmapujte si také provoz, je lepší učit se v klidu než neustále dávat pozor na parašutisty a přistávající kluzáky.
- Ač to možná ne všem vyhovuje, ale je lepší dát na pověst školy a počtu vyškolených pilotů. Pokud má škola pár desítek pilotů a spokojených určitě svědčí o větší kvalitě než o škole, která má tři „věčné“ žáky.
Lékařská prohlídka
Než začnete s kurzem, je nutná prohlídka od tzv. leteckého doktora. Je to doktor, který má oprávnění „pouštět“ budoucí piloty a umožnit jim výcvik. Na rozdíl od kvalifikací na „velká“ letadla, nemusíte za ním jezdit do Prahy na ÚLZ, ale stačí jej vyhledat na webové stránce Letecké amatérské asociace http://www.laacr.cz/index.php a v blízkosti Vašeho bydliště se určitě nějaký ten letecký doktor najde. Před samotnou prohlídkou si zařiďte EKG. Doktor Vám změří tlak a tep, zkontroluje zrak a citlivost na barvy, koordinaci pohybů. Pokud úspěšně projdete (nebudu Vás strašit, pokud se cítíte dobře a se zdravím nemáte problémy, projdete bez problémů), vystaví vám lékař tzv. Medical Certificate Class 2 neboli Osvědčení o zdravotní způsobilosti 2. třídy, které si pak budete po pěti letech(dvou letech, roce) obnovovat, záleží na věku žáka.
Zájem o ultralehké létání každým rokem roste. Je to jedna z nejlevnějších variant létání a také z nejbezpečnějších. V současné době není problém si udělat pilotní průkaz a ultralighty najdete na téměř každém letišti. Dostupnost letadel je velkou výhodou, stejně jako rostoucí počet škol a pilotů.
Slovo pilota závěrem
Každé létání je bezpochyby krásné a má něco do sebe, ale to ultralehké je zvláštní, možná právě tím, že jeho dostupnost je v dnešní době velká a že se k němu může nějakým způsobem dostat každý. V tom spočívá kouzlo našeho malého létání. Je to pro radost, pro vlastní pocit podívat se na svět z výšky, popovídat si se stejnými fanatiky do létání, podělit se o poznatky a zkušenosti… Můžete začít prakticky v jakémkoliv věku, pokud to zdraví umožní, klidně i v 65 letech, či v patnácti. Další výhodou je údržba letadel, není tak nákladná a většinou se nemusí do servisu, zkušenější si údržbu provádějí sami. Krása z létání se nedá popsat, ovšem jak sami držíte knipl a cítíte, že letadlo ovládáte, kolem jen svištící vzduch a vrnění motoru, je úžasné. Takže, zkuste si to sami Zajeďte se podívat na letiště, jak se létá s malými letadly. V dnešní době jsou nepřeberné možnosti, od výběru těch nejlevnějších letadel až po ty luxusní a rychlé….ale o tom někdy příště. Letu zdar a kolik startů, tolik šťastných přistání.
Mohlo by vás zajímat
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů