ÚCL hodlá upravit klasifikaci některých vzdušných prostorů

31.07.2023

ÚCL hodlá upravit klasifikaci některých vzdušných prostorů
ÚCL hodlá upravit klasifikaci některých vzdušných prostorů (Zdroj: ÚCL)

Úřad pro civilní letectví (ÚCL) vydal návrh opatření obecné povahy (OOP), kterým chce upravit klasifikace některých vzdušných prostorů. Jde o prostory, kde se používají dočasná omezení (TRA) nebo v nich je provoz omezen neustále (R). ÚCL při vytváření návrhu OOP postupovalo podle příručky EUROCONTROL, podnětem ke změně bylo vlastní šetření. 

  1. Klasifikace vzdušného prostoru dočasně rezervovaných prostorů (TRA)
    a omezených prostorů (R)

    Nejsou-li publikované TRA/R aktivní, uplatňuje se ve vzdušném prostoru jejich lokace třída
    vzdušného prostoru prvku struktury vzdušného prostoru ČR, publikovaného v AIP ČR,
    subsekcích ENR 2.1 a AD2 (referenční klasifikace vzdušného prostoru).

    Pokud jsou publikované TRA/R aktivní, neaplikuje se v nich žádná klasifikace vzdušného
    prostoru nebo se použije specifická klasifikace podle toho, jak je na základě charakteru
    povoleného provozu stanoveno v příslušném opatření obecné povahy. 

  2. Poskytování letových provozních služeb v dočasně rezervovaném/omezeném
    prostoru

    Nezúčastněným letům, jimž se povolí vstup do aktivních TRA/R, je zajištěn rozsah letových
    provozních služeb a uplatňují se podmínky pro provedení letu v souladu s nařízením
    č. 923/2012 podle referenční klasifikace vzdušného prostoru uvedené v bodě 1) výše, není-li
    pro konkrétní TRA/R stanoveno jinak.

    Stanoviště odpovědná za poskytování letových provozních služeb jsou uvedena v příslušném
    opatření obecné povahy a AIP ČR ENR 5.1 a ENR 5.2 u příslušných rezervovaných /
    omezených prostorů.

  3. Publikované informace pro leteckou veřejnost

    Informace o pravidlech pro klasifikaci vzdušného prostoru uplatňovaných pro nezúčastněné
    lety v publikovaných aktivních TRA/R, uvedených v článku I odst. 1), budou zveřejněny v AIP
    ČR a MIL AIP. Publikaci zajistí Úřad a Odbor dohledu nad vojenským letectvím Sekce
    průmyslové spolupráce Ministerstva obrany.

Odůvodnění

Z ustanovení SERA.6001 nařízení č. 923/2012 a z ustanovení 2.6 hlavy 2 leteckého předpisu
L 11 vyplývá povinnost určit klasifikaci vzdušných prostorů, v nichž se poskytují ATS.
Jsou-li však umožňovány nezúčastněné lety aktivními publikovanými rezervovanými /
omezenými prostory, musí být jasně stanoveny podmínky na jejich provádění i rozsah letových
provozních služeb, jež se jim v příslušném prostoru poskytují, a tato informace musí být
pilotům těchto letů dostupná. Z vlastní úřední činnosti Úřadu bylo zjištěno, že nedostupnost
výše uvedené, jasně deklarované informace může způsobovat nejasnosti, nejistotu a následné
problémy pro piloty co se týče očekávaného rozsahu poskytovaných letových provozních
služeb.

V dokumentu organizace EUROCONTROL European Route Network Improvement Plan
(ERNIP) – Part 3 Airspace management Handbook Procedures for Airspace management ver.
5.10, ust. 6. 1. 13, je uveden přístup („best practice“), jenž lze ke klasifikaci VP v případech
rezervovaných / omezených prostorů zvolit, k němuž se Úřad přiklonil a jehož následně využil
ve znění tohoto opatření obecné povahy.

Dotčené prostory (Zdroj: ÚCL)
Dotčené prostory (Zdroj: ÚCL)
Dotčené prostory (Zdroj: ÚCL)

 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář