Portugalská vláda má v plánu během příštího roku odprodat buďto část nebo rovnou 100 % zatím stále státní aerolinky TAP Air Portugal. Médiím to uvedl portugalský ministr financí Fernando Medina po jednání unijního výboru pro ekonomické a finanční záležitosti. Zatím není jisté, kolik procent podílu vláda nabídne, ani kdy k privatizaci dojde, aerolinka totiž stále prochází nezávislým auditem.
„Naším hlavním cílem je zajistit privatizační proces, který upevní strategickou roli TAP v portugalské ekonomice,“ řekl Medina, který zároveň dodal, že se s privatizací nespěchá, protože převod aerolinek žádné benefity (např. snížení státního dluhu) nepřinese. Odmítl také spekulace, že k privatizaci má dojít už tento rok. To údajně nikdy vláda v plánu neměla. „Bude potřeba hodně času, aby privatizace proběhla transparentním a klidným způsobem, jak to určuje zákon a stát aby měl dost nabídek a silnou vyjednávací pozici.“
Lufthansa, IAG nebo Air France-KLM?
A zájemci se skutečně už objevují. Jedním z nich je Lufthansa, která se nedávno dohodla s italskou vládou na odkupu ITA Airways. Proces ale ještě není úplně dokončený a generální ředitel Lufthansa Group Carsten Spohr tak zatím o dalších nákupech v červnu mluvit nechtěl.
Dalším zájemcem je International Airlines Group, mateřská společnost mimo jiných i British Airways. Ředitel společnosti Luis Gallego na rozdíl od Spohra veřejně projevil o aerolinku zájem, jmenovitě o spoje s Brazílií. Stejně jako Lufthansa, i IAG je ale pod drobnohledem evropského antimonopolního úřadu kvůli únorovému nákupu španělského dopravce Air Europa. Za nejdříve 20 % loni v srpnu a zbývajících 80 % letos v únoru dala skupina dohromady půl miliardy euro.
Třetím potenciálním kupcem je skupina Air France-KLM. Její šéf Ben Smith na květnové schůzi akcionářů řekl, že pokud se v budoucnu objeví nabídka, která neohrozí aktuální cíle společnosti, nákup TAP Air Portugal by byl „velmi zajímavý“, vzhledem k její „silné geografické pozici“. Francouzsko-holandská skupina je jediná ze tří, která není v procesu nákupu jiné aerolinky. V minulosti sice taktéž uvažovala o akvizici ITA Airways, podle Smitha to ale nakonec pro společnost nemělo smysl.