Zloději v Nigérii odcizili světla z ranveje

17.07.2023

Nějaký ten suvenýr z letiště chtěl mít doma asi každý, z nigérijského nejrušnějšího letiště ale zmizely klíčové bezpečnostní předměty.

Letiště v Lagosu
Letiště v Lagosu (Zdroj: Simpleflying)

Zatím neznámé skupině zlodějů se podařilo z letiště Murtala Muhammeda v nigérijském Laosu ukrást ranvejová světla, a to přímo z dráhy. Konkrétně mělo jít o PAPI světla, na webu ale kolují i fotografie chybějících světel na prahu přistávací dráhy 18R/36L. Tamní úřady už spustily vyšetřování, podle nigérijských médií ale do zločinu byli zapojeni i letištní pracovníci.

Zločinci podle mluvčího nigérijského Federálního úřadu pro letectví (FAAN) Abdullahiho Yakubu-Funtuiho využili toho, že dráha byla několik měsíců uzavřena kvůli rekonstrukci. „Nemohu sdělit výši škody, ale odcizena byla téměř všechna světla,“ uvedl pro noviny Punch. Dráhu používají hlavně vnitrostátní lety, kteří ji mají blíže k terminálu. Aktuálně tak musí přistávat na druhé, mezinárodní ranveji a následně pojíždět přibližně 4 km po zemi. To mnohdy způsobuje narušení letů.

Mezinárodní terminál letiště v Laosu (Zdroj: Wikimedia| SM105)

 

Ukradená světla byla nainstalována teprve v listopadu, v rámci umožnění nočního provozu. Podle portálu Arise News první světla zmizela už v květnu, nařízení preventivně odstranit zbylá světla ale bylo ignorováno, což prý hovoří o zapojení někoho „zevnitř“. Podle anonymního zdroje jsou krádeže na letišti pravidelné a „vykonávány syndikátem“, což potvrzují i dřívější krádeže leteckého paliva a údajné sabotáže a rabování letadel. Nigérijská média hovoří i o tom, že někteří úředníci FAAN byli kvůli krádežím suspendováni ministrem letectví. 

Světlo systému PAPI (Zdroj: Shutterstock)

 

Možnou korupci v úřadu jako příčinu krádeže nevyloučil ani bývalý velitel bezpečnostních sil na letišti, kapitán John Ojikutu. „Přál bych si, aby se vedení FAAN mohlo vrátit do roku 1990, kdy se děly podobné věci. Byl jsem tehdy přesvědčen, že to byla „hrozba uvnitř“. Co jsem udělal? Rozestavěl jsem vojáky na ranveje a zajistil, že se nikdo z pracovníků údržby FAAN ani nepřiblížil k ranvejím pro něco bez mého svolení, jinak byl zastřelen bez varování. Nic od té doby nezmizelo.“

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

Letiště


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář