Kódy IATA a ICAO už mají i drony

14.07.2023

Společnost Dronamics, zabývající se přepravou karga pomocí dronů, oznámila, že dostala kódy od obou klíčových organizací.

Cargo dron Dronamics
Cargo dron Dronamics (Zdroj: Dronamics)

Dronamics, bulharská společnost zabývající se kargo dopravou, ve čtvrtek oznámila, že pro své operace získala kódy jak od Mezinárodní organizace pro civilní dopravu (ICAO), tak od Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu (IATA). Na tom by ještě nebylo nic divného, kdyby ovšem společnost neprovozovala pouze bezpilotní drony. Stala se tak vůbec první dopravcem s drony, který tyto kódy dostal. 

 IATA bude od nynějška vést stroje Dronamics pod označením OY, spolu s účetní předčíslím 651. ICAO pak aerolince přiřadilo kód DXE a volací znak Black Swan, což je i název samotného letounu. Firma je tak oficiálně uznanou leteckou společností a může využívat všechny výhody, které jsou dostupné členům IATA. Účetní předčíslí pak umožňuje vydávat nákladní seznamy. ICAO kódy jsou pak klíčové pro plánování letů a komunikaci s řízením letového provozu. 

Letoun vzhledem připomíná menší turbovrtulový stroj (Zdroj: Veliko Balabanov| Dronamics)

 

„(To) že jsme se stali první aerolinkou s kargo drony, která má IATA i ICAO kódy je důkaz průkopnického ducha Dronamics a naší vize pro rychlejší, levnější a ekologické kargo lety, kdekoliv a komukoliv,“ uvedl spoluzakladatel a šéf společnosti Svilen Rangelov. Společnost na své webové stránce slibuje cenu menší než 5€ za kilogram

Stroj Black Swan připomíná tvarem jednomotorové letadlo, průměr trupu je ovšem pouhých 1,3 metru. Je dlouhý 8 m, vysoký 4 m a rozpětí křídel je 16 m. Letoun vystoupá do výšky až 20 tisíc stop (přibližně 6,1 km) a uletí až 2 500 km při cestovní rychlosti 200 km/h. Prostor na náklad o objemu 3,5 m3 a maximální hmotnosti 350 kg má hlídanou teplotu, může tak vozit i potraviny a jiný náchylný materiál. Vzlétnout a přistát může prakticky kdekoliv, vystačí si totiž jen se 400 m dlouhou dráhou. Výrobce si zakládá na ekologickém provozu, motor byl navržen i na biopaliva a do budoucna chce firma přejít na syntetická paliva a vodík. 

Dron má za sebou první vzlet a může tak létat nad Evropou (Zdroj: Veliko Balabanov| Dronamics)

 

Stroj vzlétl poprvé na konci května, čímž dokončil certifikační proces pro lety nad Evropou. Do ostrého provozu chce vstoupit na konci roku

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář