Nákladní letadlo Airbus Beluga XL vychází ze základů Airbusu A330-200F. Primárním cílem tohoto obra je přepravovat nadměrné části letadel, například křídla. První přírůstek této flotily začal pravidelně létat v lednu roku 2020. Nyní Airbus představil šestý a zároveň poslední stroj tohoto typu.
Beluga XL bude bázována v Toulouse stejně jako předešlá letadla, Airbusu má pomoct v časných dodávkách materiálu a komponentů. Pyšnit se může speciálním polepem, který má z flotily jako jediná. Liší se nápisem „Also flying outsize cargo to your destination". Z levé strany pak „velryba" na své pozorovatele mrká.
Beluga XL číslo 6 se v současné době připravuje na svůj první let, který by měl proběhnout v nejbližších dnech. Očekává se, že letoun bude uveden do provozu v druhé polovině roku 2023. Airbusu má pomoci s včasnými dodávkami nadrozměrných komponentů.
Co stálo za zrodem cargo obra?
Beluga XL (oficiálně označovaná jako A330-700L) je založena na platformě dopravního letadla Airbus A330-200 a je nástupcem dopravního letadla Beluga ST, které bylo navrženo pro přepravu leteckých komponentů mezi továrnami a montážními závody Airbusu v Evropě.
Program Beluga XL byl oficiálně zahájen v listopadu 2014, aby vyhověl změnám v logistických požadavcích společnosti Airbus. Výrobce již v této roli provozoval pět letounů Beluga ST (na bázi A300-600), ale potřeboval letoun s ještě větší nosností pro přepravu větších křídel a dalších komponent. Za to mohl vývoj dopravních letadel společnosti, neboť i ten šel dopředu a modernizoval se.
Nejnovější verze supertransportéru Airbus je o sedm metrů delší a o jeden metr širší než jeho předchůdce Beluga ST a má o 30 % vyšší nosnost. Díky nové efektivitě nakládacích systémů je doba otočení na letišti Belugy XL přibližně 1 hodina, což je téměř o polovinu méně než u modelu ST. Co se nákladu, který letoun pojme, týče, jde o nejvýkonnější stroj mezi všemi vojenskými i civilními letadly.