O certifikaci FAA se hlásí létající auto

03.07.2023

Kalifornský start-up už v minulosti dostal povolení pro vzdušné testy. Nyní chce dosáhnout na G-1 status.

O certifikaci FAA se hlásí létající auto
O certifikaci FAA se hlásí létající auto (Zdroj: Aeroweb.cz)

eVTOL stroje dnes mají různé podoby, v budoucnu by se ale nemusely omezovat jen na létání. O své místo v této kategorii se totiž hlásí i ASKA, výrobce létajícícho auta. Tento start-up z kaliforského Silicon Valley totiž na konci června oznámil, že oficiálně požádal FAA o certifikaci G-1.

Že je létající auto šílenost, co na oblohy nepatří? FAA si to nemyslí. V minulosti totiž stroji ASKA A5 udělila jak autorizační certifikát, tak zvláštní osvědčení letové způsobilosti, které dovoluje provádět letové testy. Vůz už prošel pozemními testy a v prvním čtvrtletí letošního roku brázdil silnice v ostrém provozu. Nyní musí dokázat, že konstrukce splňuje požadavky jako nízkou hlučnost, bezpečnost nebo emisní standardy.

Stroj místo auta připomíná spíše malé zvláštní letadlo (Zdroj: ASKA)

 

„V prvním čtvrtletí 2023 jsme dokázali několik technologických milníků,“ chválí svůj tým zakladatel a šéf ASKA Guy Kaplinsky. „V lednu jsme představili první plnohodnotný prototyp ASKA A5, provedli jsme pozemní testy a získaly certifikace pro náš předprodukční prototyp. Data, která sbíráme z letových testů, nám umožňujíposouvat se směrem k certifikaci stroje. Už jsme dokončili úvodní fázi a blížíme se dalšímu milníku, statusu G-1.“

Taxi až před dům

Co se provozu týče, ASKA si službu představuje jako taxi. Po objednávce v aplikaci stroj dojede kamkoliv si cestující přeje. Následně přejede na bezpečné místo, kde rozloží křídla a vznese se. Po přistání na dráze nebo helipadu pak opět křídla složí a pokračuje na cílové místo jako vůz. „Velkou výhodou silničního eVTOL stroje jako ASKA A5 je to, že nevyžaduje modifikaci nebo elektrifikaci současných letišť, jelikož dokáže naplno využít současnou infrastrukturu. Například dobíjecí stanice (pro auta) okolo nás,“ vysvětluje klíčový princip stroje spoluzakladatelka a provozní ředitelka společnosti Maki Kaplinská. ASKA podle jeho slov tento koncept testuje na několika letištích v okolí San Francisca. O které ale jde, nezmínil.

Ačkoliv ASKA prezentuje svůj model A5 jako velikostně podobný dnešním SUV, vypadá spíše jako menší letadlo s dvěma křídly. Ty jsou v jízdním režimu složené na střeše a nesou celkem šest vrtulových motorů - dva velké a malé na zadním a dva malé na obou. Díky tomu tak stroj může odstartovat jak s rozjezdem, tak z místa. Pilota a tři pasažéry má dopravit na vzdálenost až 400 km při cestovní rychlosti 240 km/h. Pohon zajišťuje hybridní jednotka, pokud by tedy energie v bateriích nestačila, může pilot nastartovat klasický spalovací motor.

Firma si představuje, že lidé budou strojem cestovat do hotelů nebo na večeře (Zdroj: ASKA)

 

Stroj je nyní možné si předobjednat na webových stránkách společnosti. Zájemci můžou buďto zaplatit 100$ (nebo ekvivalent v kryptoměně Coinbase) za možnost potkat se s obchodním zástupcem, nebo rovnou složit zálohu 5 000$. Úplna cena stroje není známa, firma ale prý už vybrala cca. 50 milionů dolarů. Plánované doručení je v roce 2026.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář