Dnes dopoledne došlo na letišti v Rokycanech k havárii ultralehkého letounu. Na místo byly vyslány záchranné složky včetně vrtulníku HEMS. Pilot utrpěl středně těžká zranění, která vyžadovala letecký transport na Akutní příjem Fakultní nemocnice Lochotín.
Jedná se přitom již o druhou leteckou nehodu během posledních několika dnů - v neděli totiž došlo na letišti Chaloupky nedaleko Klatov ke střetu dvou letadel během přistávání. Jednalo se o letouny typu Cessna zahraniční registrace, přičemž v každém z nich byly dvě osoby.
I k této nehodě vyrazily neprodleně všechny záchranné složky včetně vrtulníku HEMS z letiště v Líních. Hrozivě vypadající letecká nehoda se obešla bez vážných zranění, ale vzhledem k vážnému mechanismu události byly všechny zúčastněné osoby transportovány záchrannou službu do Fakultní nemocnice Lochotín.
Na místo obou nehod byl vyslán výjezd kriminální policie i vyšetřovatelé Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod a společně zahájili vyšetřování.
Obávám se že v celém plzeňském kraji není jediné řízené letiště kde by mohl na věži nějaký řídící být.
Pokud jde o službu RADIO na neřízených letištích tak ta podle posledních aktualizací předpisů už nic rozkázat pilotovi nemůže. Před tím alespoň mohla dát příkaz pro zabránění srážce, teď už to oficiálně nejde. Jestli tam měli službu aktivní nevím, ale na malých AK letištích většinou nemá valnou úroveň - bohužel.
tiež som minulý víkend zažil infarktovú situáciu, v druhej okruhovej sčistajasna zľava letí Vivat. Čušal ako partizán. Ja som ho nevidel, preškoloval som sa na typ a bol som sústredený na úkony. Inštruktor ho naštastie zbadal a stihli sme sa vyhnúť.
Čo na to povedať... rádio je v lietadlách z nejakého dôvodu. Situation awareness is key. Ja keď viem že niekde sa pohybuje lietadlo, ale ho nevidím, tak sa kludne opýtam že kde je. A keď viem že ono nevidí mňa, tak mu poviem že tam som.
Hlášení "Vstup do ATZ od jihu, 2300 stop" je dle mého nazoru dokonalé, určuje přesně polohu pro místní i přespolní. Kdyby lidé omezili zbytečně nesmysly do rádia a byli takto věcní, spousta věci by se zjednodušila. Minulý týden jsem byl na jednom rušném letišti na východě Čech (no dobře, v Hradci Králové) a napadlo mě srovnání s non-towered airport v USA. I když si tam osoba podavajici informace vedla ok, je to v podstatě nadbytečný element, ti piloti by se dohodli (kdyby třeba měli informaci o větru a atc) úplně stejně sami pri zachování stejné úrovni bezpečnosti.
Jedným z dôvodov nehnôd tohto typu býva neshopnosť pilota určiť presne svoju polohu pri približovaní sa k letisku čo môže byť osudné. Rôzne zovšeobecňovanie svojej polohy ala prilietam do vašej ATZ z juhu vnímam ako fakt, že pilot v skutočnosti nevie presne kde je a nepozná okolie letiska čo by mal mať v rámci prípravy naštudované. Ďalším faktorom, ktorý ako inštruktor vnímam je buď absolútna absencia komunikácie alebo sa komunikuje príliš avšak nie moc podstatné informácie a hlavne nepresné. Následne dochádza k nezepečným zblíženiam lietadiel buď na okruhu alebo pri prílete do a atz. Budem rád ak tu dáte aj svoje postrehy. Ďalšie čo vnímam ako problém a príčinu zblížení je fakt, že piloti a taktiež inštuktori nedodržujú vypublikovanú trasu okrusu najmú čo do rozsahu a okruhy si predlžujú pretože žiakovi to tak je pohodlné.. Som nerád, že inštuktori to tolerujú..
k tej polohe - mne zase inštruktor hovoril opak, že keď poviem poloha Horná Dolná, tak málokto tuší kde to je (pokiaľ nie je vyložene domáci), a lepšie je povedať že juhozápadný okraj ATZ. To vedia všetci že ktorým smerom sa pozerať.
Samozrejme, poloha na okruhu by už mala byť jasná vec, na to ten okruh je, aby každý vedel zadefinovať svoju polohu.
Posledná vec - tiež sa stalo pri mojom preškolovaní - chlapík odlietal na nejakú trať, a nasadil na kurz prieletom nad letiskom v 1300ft. Keď okruhová výška tam je 1600ft. Skrátka akoby niektorí z nás vôbec nechápali na čo ten okruh je. Alebo im to je jedno, neviem...
Chtěl bych vidět pilota, který má při příletu na cizí letiště nastudované všechny vesničky. To je přeci naprosto nereálné. Udat polohu podle kompasu / mapy, resp. dnes GPS vektorově od letiště je nejsrozumitelnější pro všechny zúčastněné. Letím-li jižně od letiště a slyším-li, že někdo vstupuje do ATZ jižně, zpozorním a můžu se s ním začít bavit o poloze detailněji.
Pokud mi poví, že je nad "Dolní Lhotou", mohu začít hledat Lhotu v mapě, což silně omezí pozornost ve výhledu ven, a to rozhodně není vhodné.
Pro VFR je důležité se neustále dívat ven a sledovat okolní provoz. Hlášení při letu v ATZ pouze upozorňuje pilota na další provoz. Až na výjimky letišť s hustým provozem, jako je Benešov, nebo různých sletů a leteckých dnů, je většinou sužba na letišti v podstatě zbytečná. Stačí poslouchat komunikaci a pilot získá přehled o provozu. Služba RADIO či AFIS pak má význam pokud na letišti komunikují piloti v češtině a angličtině, pokud dispečer mluví anglicky, protože ne všichni piloti musí umět anglicky.
Vesničky okolí znáte možná v okolí svého mateřského letiště, ale ne na cizích letištích. Už vůbec ne, pokud potřebujete někde neplánovaně přistát (počasí, technický problém, nevolnost cestujícího atd.). Nehledě na to, že mnohdy je neznají ani místní.
Pokud už jsou někde vypublikované tvary okruhů, pak je to především kvůli hluku. Jinak jsou okruhy v mapách kresleny pouze schématicky. To znamená, že mnohdy vedou přímo nad přilehlými obcemi. Obecně je dobrou praxí se při letu po okruhu vyhýbat přilehlým obcím, abychom zbytečně nepůsobili místním problémy.
V komunikaci například považuju za nesmyslné na VFR letištích vysílat plné volací znaky, byť je to tak dle předpisu správně. Kromě cvičených řídících si je stejně nikdo nezapamatuje, speciálně u UL letadel, kde jsou o dva znaky delší. Vzhledem k hustotě provozu na VFR letištích je možnost duplicity při použití zkrácených volaček zanedbatelná. Podobně je to se zbytečným vykecáváním se do rádia typu "... letím z Hordí Dolní do Dopní Horní přez ...." "... právě zahajuji zatáčku nad Karlštejnem ...". Pak pilot potřebuje ohlásit finále a nemůže se dostat na frekvenci, protože mu tam někdo do rádia líčí celý průběh svého letu.
Tomáš má úchylku na miestne názvy, pred pár rokmi tu tliachal o tom, ako sa riadiaci viedeňského tma/ctr pýta na nemecké názvy s minimálne 20 písmenami a podobné hlúposti. Snáď nie všetci inštruktori učia žiakov také nezmysly a presne ako píše Čáp, hľadať v mape HornúDolnú tesne v okolí ATZ je oveľa väčší risk, ako používanie svetových strán.
Môže si každý povedať svoj názor, ale dodržiavať elementárnu slušnosť a hlavne sa pri leteckej činnosti riadiť platnými predpismi by mal byť základ pre každého pilota. Zdá sa, že už z tejto krátkej diskusie je zjavné, kde je problém a že "na místním letišti" platia "místní předpisy". To, či sa potom nejaký pilot skutočne riadi predpismi, je mu prd platné.