Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) zveřejnil prezentaci k rozboru bezpečnosti v civilním letectví za první čtvrtletí letošního roku. Za první kvartál bylo v rámci systému podávání hlášení oznámeno celkem 185 událostí, což představuje meziroční pokles počtu oznámených událostí o 13,2 % oproti stejnému období minulého roku, kdy bylo registrováno 213 událostí.
Pro srovnání meziroční četnosti se za první čtvrtletí letošního stalo konkrétně 20 leteckých nehod, 75 incidentů a 2 vážné incidenty. Ve stejném období o rok dříve je evidováno 15 leteckých nehod, 96 incidentů a 8 vážných incidentů.
ÚZPLN také za prvním čtvrtletí eviduje 9 oznámení o útoku laserovým paprskem ve FIR Praha. Většina hlášení pochází od posádek, které se setkaly s útokem během přiblížení na letiště Praha Ruzyně. V průběhu prvního čtvrtletí bylo rovněž nahlášeno 10 případů detekce dronů systémem Aeroscope, přičem se tyto bezpilotní prostředky pohybovaly v blízkosti ruzyňského letiště ve výškách nad 100 metrů od země. Všechny tyto události byly hodnoceny jako incident.
V neposlední řadě rozbor zpracovává některé události ve všeobecném letectví na území České republiky, přesněji v provozu letadel s maximální vzletovou hmotností do 5700 kg.
Tato část rozboru hned ze začátku navazuje na statistiku četnosti hlášení střetu letadel s ptactvem a uvádí medializovaný případ střetu dravce s Cessnou 172 RG v blízkosti letiště Jaroměř, kde pilot-žák prováděl s examinátorem zkoušku dovednosti za účelem získání průkazu obchodního pilota. Dravec tehdy prošel skrz rozbité čelní sklo do pilotní kabiny, kde poranil pilota-žáka. Examinátor v reakci na nouzovou situaci převzal kontrolu nad nestabilním letounem a dostal ho bezpečně na přistávací dráhu hradeckého letiště.
Rozbor také zpracovává dosavadní poznatky z vyšetřování nehody UL letounu Corby CJ-1 Starlet, kterému se během průletu nad dráhou hodkovického letiště ulomilo dvě třetiny levého křídla. Dosavadní vyšetřování naznačuje, že pilot s velkou pravděpodobností překročil maximální rychlost danou provozním omezením letounu, což vedlo k destrukci křídla a následné havárii.
Další událost se týká letecké nehody letoun BELLANCA-1731 ATC jehož pilot prováděl kondiční let po letištním okruhu na letiště Plzeň Líně s cílem rozlétání po zimní přestávce. Krátce po jednom z cvičných vzletů došlo ve výšce zhruba 400 stop nad zemí k náhlému poklesu výkonu pohonné jednotky. Pilot duchapřítomně převedl letoun do klesání a po mírném vybočení doleva nouzově přistál na pole jižně od letiště. S ohledem na stav povrchu místa nouzového přistání se správně rozhodl pro přistání bez vysunutého podvozku. Během následného ohledání letounu vyšetřovatelé objevili poškození hadice v palivové instalaci draku letounu.
Celý rozbor bezpečnosti ÚZPLN za první čtvrtletí 2023 je možné najít na webových stránkách Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.