Rozbor bezpečnosti ÚZPLN za první čtvrtletí 2023

09.05.2023

Rozbor bezpečnosti ÚZPLN za první čtvrtletí 2023
Rozbor bezpečnosti ÚZPLN za první čtvrtletí 2023 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) zveřejnil prezentaci k rozboru bezpečnosti v civilním letectví za první čtvrtletí letošního roku. Za první kvartál bylo v rámci systému podávání hlášení oznámeno celkem 185 událostí, což představuje meziroční pokles počtu oznámených událostí o 13,2 % oproti stejnému období minulého roku, kdy bylo registrováno 213 událostí.

Pro srovnání meziroční četnosti se za první čtvrtletí letošního stalo konkrétně 20 leteckých nehod, 75 incidentů a 2 vážné incidenty. Ve stejném období o rok dříve je evidováno 15 leteckých nehod, 96 incidentů a 8 vážných incidentů.

ÚZPLN také za prvním čtvrtletí eviduje 9 oznámení o útoku laserovým paprskem ve FIR Praha. Většina hlášení pochází od posádek, které se setkaly s útokem během přiblížení na letiště Praha Ruzyně. V průběhu prvního čtvrtletí bylo rovněž nahlášeno 10 případů detekce dronů systémem Aeroscope, přičem se tyto bezpilotní prostředky pohybovaly v blízkosti ruzyňského letiště ve výškách nad 100 metrů od země. Všechny tyto události byly hodnoceny jako incident.

V neposlední řadě rozbor zpracovává některé události ve všeobecném letectví na území České republiky, přesněji v provozu letadel s maximální vzletovou hmotností do 5700 kg.

Tato část rozboru hned ze začátku navazuje na statistiku četnosti hlášení střetu letadel s ptactvem a uvádí medializovaný případ střetu dravce s Cessnou 172 RG v blízkosti letiště Jaroměř, kde pilot-žák prováděl s examinátorem zkoušku dovednosti za účelem získání průkazu obchodního pilota. Dravec tehdy prošel skrz rozbité čelní sklo do pilotní kabiny, kde poranil pilota-žáka. Examinátor v reakci na nouzovou situaci převzal kontrolu nad nestabilním letounem a dostal ho bezpečně na přistávací dráhu hradeckého letiště.

Srážka Cessnou 172 RG s velkým dravcem / Foto: uzpln.cz
Srážka Cessnou 172 RG s velkým dravcem / Foto: Se svolením ÚZPLN

Rozbor také zpracovává dosavadní poznatky z vyšetřování nehody UL letounu Corby CJ-1 Starlet, kterému se během průletu nad dráhou hodkovického letiště ulomilo dvě třetiny levého křídla. Dosavadní vyšetřování naznačuje, že pilot s velkou pravděpodobností překročil maximální rychlost danou provozním omezením letounu, což vedlo k destrukci křídla a následné havárii.

Další událost se týká letecké nehody letoun BELLANCA-1731 ATC jehož pilot prováděl kondiční let po letištním okruhu na letiště Plzeň Líně s cílem rozlétání po zimní přestávce. Krátce po jednom z cvičných vzletů došlo ve výšce zhruba 400 stop nad zemí k náhlému poklesu výkonu pohonné jednotky. Pilot duchapřítomně převedl letoun do klesání a po mírném vybočení doleva nouzově přistál na pole jižně od letiště. S ohledem na stav povrchu místa nouzového přistání se správně rozhodl pro přistání bez vysunutého podvozku. Během následného ohledání letounu vyšetřovatelé objevili poškození hadice v palivové instalaci draku letounu.

Nouzové přistání letounu BELLANCA-1731 ATC / Foto: uzpln.cz
Nouzové přistání letounu BELLANCA-1731 ATC / Foto: Se svolením ÚZPLN

Celý rozbor bezpečnosti ÚZPLN za první čtvrtletí 2023 je možné najít na webových stránkách Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář