V rámci nově navrhovaných opatření již na Schipholu nebudou vítána soukromá letadla a komerční lety segmentu business aviation.
Letiště argumentuje tím, že malá proudová letadla produkují neúměrné množství hluku a emisí oxidu uhličitého na cestujícího, a to přibližně dvacetkrát více CO2 ve srovnání s běžným komerčním letem. Opírá se přitom o data evropské organizace pro čistou dopravu Transport & Environment a zároveň uvádí výsledky ze svých studií týkající se hlukové zátěže na místní obyvatele.
Dle letištních statistik směřuje přibližně 30 až 50 % těchto letů z letiště Schiphol do prázdninových destinací, jako je Ibiza, Cannes a Innsbruck. Přičemž podle vedení letiště do těchto destinací létá z Amsterdamu dostatek pravidelných linek, které mohou klienti využít.
Kromě toho bude na letišti Schiphol omezen noční provoz mezi půlnocí a 06:00 místního času, což by podle předběžných odhadů znamenalo celkový roční pokles nočních letů zhruba o 10 tisíc. Plány na výstavbu nové vzletové a přistávací dráhy budou pravděpodobně zrušeny.
Nová omezení by se naopak neměla dotknout sanitních letů nebo letů v gesci policie. Tento provoz by měl být na amsterdamském letišti zachován i v rámci nového systému tak, jak je tomu v současnosti, tj. bez omezení.
Ruud Sondag, generální ředitel společnosti Royal Schiphol Group, která spravuje amsterdamské letiště, k tématu uvedl „dlouho jsme přemýšleli o růstu, ale příliš málo o jeho dopadu. Uvědomuji si, že naše rozhodnutí mohou mít významné důsledky pro letecký průmysl, ale jsou nezbytná.“ Vedení letiště doufá, že jeho návrhy vstoupí v platnost nejpozději v letech 2025–2026.
Letiště představilo své návrhy v kontextu vypjatých událostí uplynulého měsíce, kdy nizozemská vláda oznámila plány na omezení mezinárodních odletů letadel ve snaze snížit emise uhlíku. Vládní návrhy, které by měly za následek redukci počtu letů z 500 tisíc na 460 tisíc za rok, vyvolaly negativní ohlasy na straně leteckých společností včetně nizozemského vlajkového dopravce KLM. Spor nakonec vyřešil nizozemský soud, který vyhověl žalobě leteckých společností v čele s Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA. Dle rozsudku je rozhodnutí nizozemské vlády v rozporu s evropskou legislativou. K podobnému omezení letecké dopravy by podle soudu mohlo dojít pouze v případě, že by tato redukce byla podrobena důkladné analýze a nešlo by o jednostranné rozhodnutí. Současně by muselo být dokázáno, že snížení emisí z provozu není možné jinými dostupnými způsoby.