Certifikát Full Operational Capacity (FOC) potvrzuje, že letoun splnil či překonal všechny požadavky definované Brazilským letectvem (FAB) a dosáhl plné provozní schopnosti. U příležitosti zahájení procesu dodávky šestého letounu KC-390 brazilskému letectvu, prvního v konfiguraci FOC, uspořádaly společnost Embraer a Brazilské letectvo oslavu.
O společnosti Embraer
Embraer je globální letecká společnost se sídlem v Brazílii. Podniká v oblasti komerčního letectví, letectví pro obranu a bezpečnost a zemědělského letectví. Společnost navrhuje, vyvíjí, vyrábí a prodává letadla a letecké systémy, poskytuje zákazníkům poprodejní servis a podporu. Od svého založení v roce 1969 dodal Embraer více než osm tisíc letadel. Letadlo vyrobené společností Embraer vzlétne někde na světě v průměru každých deset sekund. Každoročně přepraví letouny Embraer více než 145 milionů cestujících.
Výrobní program letounů Embraer C-390 Millennium pro různé typy misí dosáhl dalšího historického milníku v leteckém odvětví. Během oslavy v Gavião Peixoto v São Paulu za přítomnosti vrchního velení brazilských vzdušných sil, dosáhl letoun plné provozní schopnosti (FOC). Certifikát FOC vydal Institut průmyslového rozvoje a koordinace (Institute of Industrial Development and Coordination), brazilský úřad zodpovědný za certifikaci letadel pro vojenské účely. Dokument dokládá, že projekt splňuje všechny požadavky stanovené brazilským letectvem a že letoun může realizovat všechny mise, pro které byl navržen.
„Díky tomuto certifikátu se letoun C-390 dostává do vybrané skupiny letadel na celém světě,“ uvedl Bosco da Costa Junior, prezident a výkonný ředitel divize obrany a bezpečnosti společnosti Embraer. „V historii společnosti Embraer jde o jedinečný okamžik. C-390 mění definici přepravy nákladů a doplňování paliva v armádním sektoru a představuje výzvu pro úvahy o současných i budoucích generacích těchto platforem. Vzdušné síly po celém světě se soustřeďují na soulad neustále se vyvíjejících provozních potřeb s rozpočtem. Hledají platformu, která zvládne různé mise, a chápou, že dnešní volba ovlivní jejich provozní schopnosti v budoucnosti.“
Letoun C-390, jenž byl vyvíjen pod přísnými provozními požadavky brazilského letectva, vychází z tzv. modelu trojité šroubovice. Jde o spojení nejlepších mozků z akademické oblasti, průmyslu i vlády. V rámci vývoje a procesu certifikace bylo na prototypu letounu nalétáno více než 3 500 hodin v nejrozmanitějších podmínkách a dalších 85 000 hodin proběhlo za pomoci laboratorních srovnávacích testů a zařízení. Po letech vývoje, testování a certifikací je výsledkem konstrukce splňující nejvyšší průmyslové standardy.
„Toto je letoun KC-390, který ztělesňuje pravý význam slova ,vytrvalost'. Ať bude létat kdekoliv, vždy tam bude otisk brazilského státu; ponese s sebou řád a pokrok národa, který se ztotožňuje s myšlenkou, že plný rozvoj demokracie se nemůže obejít bez nedotknutelné suverenity. Přeji si, aby podobné pocity ,brazilskosti' a národní hrdosti, které nyní zažíváme, měl každý občan, když vzhlédne na oblohu a uvidí, že ,křídla, která chrání a integrují zemi' a Embraer směřují jednotně za účelem zajištění pevné budoucnosti se strategickým postavením naší milované Brazílie,“ řekl velitel letectva, generálporučík Marcelo Kanitz Damasceno během slavnostního ceremoniálu.
Během téže události zahájila společnosti Embraer proces dodávky šestého letounu C-390 Brazilskému letectvu, prvního v konfiguraci FOC. Další letadla, která již byla letectvu dodána, projdou nyní modernizací, aby certifikaci získala. Stejnou certifikaci budou mít také všechna letadla určená pro export.
Stroj je úspěšný v zemích NATO
C-390 je nejmodernější vojenský taktický transportní letoun nové generace. Nabízí bezkonkurenční mobilitu a kombinuje vysokou produktivitu a operační flexibilitu s nízkými provozními náklady, což je nepřekonatelná kombinace. C-390 může převážet větší množství nákladu (26 tun) než ostatní středně velká vojenská nákladní letadla a létá rychleji (470 uzlů) s delším doletem, takže zvládne celou řadu misí, například transport a shazování nákladu či jednotek, zdravotnickou evakuaci, pátrání a záchranu, hašení požárů a humanitární mise, s využitím dočasných či nezpevněných přistávacích ploch (např. běžné povrchy, hlína i štěrk). Ve verzi s dotankováváním již letoun prokázal své schopnosti doplňovat palivo za letu a umí čerpat palivo z jiného letadla KC-390 pomocí „podů“ nainstalovaných pod křídly. Jde o první letoun na světě v tomto segmentu, který podobnou operaci zvládne.
Od roku 2019, kdy letoun C-390 vstoupil do služeb FAB, prokázal svou kapacitu, spolehlivost a výkon. Aktuální sestava pěti letadel, všechna ve verzi s doplňováním paliva za letu, označované jako KC-390, již realizovala více než 8 200 letových hodin. Nejnovější údaje dokládají zhruba 80 % provozní dostupnost s mírou dokončení misí na úrovni více než 99 %, což představuje výjimečnou produktivitu ve své kategorii. Letoun C-390 Millennium si již objednalo Portugalsko i Maďarsko, v obou případech členské země NATO. Nizozemsko, rovněž členský stát NATO, se pro letadlo C-390 Millennium rozhodlo v roce 2022.