Společnosti Ryanair a OpenAI se společně chystají zcela změnit budoucnost letectví. Ještě nedávno se plány na jednopilotní provoz v letecké dopravě jevily mnohým přinejmenším jako hudba vzdálené budoucnosti, ne-li rovnou jako čirá utopie. V poslední době však dochází k tak rychlému vývoji systémů AI, že společnost Ryanair již pracuje na vývoji systémů řízení svých letadel úplně bez pilotů.
Ryanair oznámil vytvoření strategického partnerství se společností OpenAI, jehož cílem má být nalezení co nejrychlejšího zavedení bezpilotního provozu. Intenzivně se pracuje také na schvalovacím procesu ve spolupráci s Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA) a Federální agenturou pro letectví (FAA) v USA, aby bylo možné bezpilotní letadla nasadit co nejdříve.
Podle Ryanairu bude možné začít s bezpilotním provozem do tří let. Taková rychlost se očekává díky využití stávajících letounů B737 a integraci systému AI do jejich autopilotů.
Projekt už prošel první fází testování, která proběhla ve výcvikovém středisku firmy v londýnském Stanstedu. Umělá inteligence na simulátoru bezpečně zvládla odřídit let ze Stanstedu do Dublinu včetně simulované komunikace s řídícími letového provozu, která probíhala pomocí CPDLC (Controller Pilot Data Link Communications, komunikace datovým spojem mezi řídícím a pilotem).
Od zavedení bezpilotních letů řízených pouze AI si Ryanair slibuje značné úspory nejen na mzdových nákladech, ale také na nákladech na palivo, protože umělá inteligence podle posledních analýz bude schopna létat nejen bezpečně, ale také úsporněji.
S novými technologiemi přináší Ryanair a OpenAI do letectví neuvěřitelné inovace, díky nimž bude cestování bezpečné a efektivní a které navíc můžou změnit budoucnost letectví pro všechny.
A co let na téměř jakýkoliv řecký ostrov, vyhodnocení poškození po obyčejné srážce s ptákem... nebo skoro jakékoliv nestandardní situace, která není popsaná do detailu v QRH? A velitelem letadla se stane .... Vedoucí kabiny?
S jakoukoliv takovouto společností NEPOLETÍM. Raději si u jiné Společnosti zaplatím v letence PILOTA. Ono to nebude tak horké, to jsou bláboly připitomnělých ekonomů, kteří jen čekají na svoje vánoční odměny. Takto zničili Boeing, Intel, atd. Vše bude jakž takž fungovat do prvních 300 mrtvých lidí. Pak si ani neškrtnou. A kdyby to bylo povinné, tak prostě nikam nepoletím, ono se to nezblázní.
U nás v aeroklubu jsme úspěšně vyzkoušeli bezpilotní vlečnou. Vzbudilo to takový zájem, že letos budeme zkoušet i bezpilotní plachťáky. Aeroklubákům tak zbyde více času na brigády a nebudou se zbytečně rozptylovat zbytečným poletováním!
Tenhle taky není špatnej: První plně elektrický letoun L-39 Silent byl otestován ve vzduchu
03.04.2023 v 13:27
Patrik
viz zde: https://udalostiextra.cz/domaci-zpravy/prvni-plne-elektricky-letoun-l-39-silent-byl-otestovan-ve-vzduchu/36708/
Společnost Aero Vodochody se připojuje k současnému trendu letecké elektrifikace a připravuje vlastní bezemisní letoun s označením L-39 Silent.
Konstrukce experimentálního letounu L-39 Silent vychází z předchozích generací L-39 Albatros a L-39NG. Letoun měří na délku 11,99 metru a má rozpětí křídel 9,99 metru. Mlčák je osazen motorovou jednotkou SilenticX tvořenou soustavou speciálních elektromotorů, které pohánějí malé turbíny o souhrnném výkonu 899 kW. Letoun má maximální rychlost 999 km/h, dolet 1499 kilometrů a zvládne vystoupat do výšky až 14 023 metrů .....
RE: Tenhle taky není špatnej: První plně elektrický letoun L-39 Silent byl otestován ve vzduchu
04.04.2023 v 8:28
Vaclav
:)))) Moc dobre :))) Hlavne tohle:
...Svou roli by také mohl sehrát speciální solární potah povrchu letounu o vysokém napětí, který je také ve vývoji, případně schopnost dobíjet letadlo z jiného letounu za letu...
Ja za sebe bych jeste navrhnul hromosvod a moznost dobijeni baterek/superkapacitoru v bourkach :) Kdyz dnes plachtari lovi obycejne stoupaky pod kumuly, proc by vojensti piloti nemohli lovit elektricke vyboje v CeBacich.
O jakych koncinach mluvis? Ja vidim desitky tisic letadel bezpecne ve vzduchu, nehodovost se pohybuje v jednotkach ku stovkam milionu hodin (tisickrat lepsi nez na silnicich). Vidim letadla ktera leti 10 hodin pres Atlantik, 2 hodiny na zemi a pak zas 10 hodin zpet a dve hodiny na zemi, takhle cely rok, zadny problem. Vidim nove materialy na stavbu letadel, nove motory a usporu paliv kolem 20-30%. Vidim perfektne fungujici letistni infrastrukturu ve svete...
Zalezi, jestli chceme videt sklenici poloprazdnou nebo poloplnou. To, ze se debatuje o blizkem i vzdalenejsim vyvoji, prozkoumava se spousta cesticek (vetsinou samozrejme slepych) nemeni nic na tom, ze letectvi je dnes kolkolem famozni a krasne a bezpecne odvetvi...
O končinách, kdy nám nepřijde divné, že je do 3 let reálný plán, poslat piloty do důchodu a nechat lítat bezpilotní letoun😁 Možná je to ale spíš o tom, kam se dostala lidská společnost a absence kritického myšlení. No nic, web pro filozofy je jinde😁
A ja myslel, ze tady se prave ma filozofovat o letectvi :) Me by prislo divne, kdyby nekdo vazne tvrdil, ze posle do 3 let piloty do duchodu, cili opravdu to povazuju za vyborny vtip :)