Pilotní odbory považují jednopilotní provoz za potenciální bezpečnostní riziko, a proto na konci března zformovaly koalici, která se bude snažit prosazení jednopilotního provozu zabránit.
Air Line Pilots Association, European Cockpit Association a International Federation of Air Line Pilot´s Associations uvedly, že 27. března zformovaly koalici proti redukování počtu členů posádky v komerčním provozu.
Koalice mj. sdělila: „Přes vývoj automatizace a vylepšení technologií v kokpitu zůstávají dva piloti tou nejdůležitější bezpečnostní složkou v letadle. Piloti do jisté míry eliminují scénáře systémového selhání a slouží v kabině jako kritická pojistka v případě selhání kteréhokoliv systému, navíc se dokážou v běžném provozu přizpůsobit neočekávaným situacím."
Odboráři dále dodávají, že budou také bojovat proti „agresivnímu korporátnímu lobbismu“, který se zaměřuje na regulátory v letectví, mezi něž patří například ICAO (Mezinárodní organizace civilního letectví).
ICAO již několik let zkoumá nové operační koncepty, a to včetně plné automatizace a tzv. Extended Minimum Crew Operations. V lednu 2022 z ICAO zanělo, že největší překážky pro změnu počtu pilotů v kabině jsou veřejné mínění a sami piloti.
Airbus nedávno otestoval koncept autonomního letu na Airbus A350-1000 včetně divertu a přistání, přesto ale firma zdůrazňuje, že podporuje dvoupilotní provoz.
Na tomto videu Airbus ukazuje na testovacím A350 na letišti Toulouse-Blagnac první plně automatický vzlet, založený na tzv. počítačovém vidění:
Ozývají se však i skeptické názory, které zpochybňují jakoukoliv změnu dvoupilotního provozu v blízké budoucnosti. Například Willie Walsh, generální ředitel asociace dopravců IATA, v prosinci konstatoval, že neočekává jakkýkoliv posun k jednopilotnímu provozu a jestli to někdy nastane, tak určitě ne v příštích 15-20, možná i 25 letech.