V letecké komunitě v minulých dnech opět zarezonovalo kontroverzní téma jednopilotního provozu (Single Pilot Operations, SiPO). Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) přitom připouští, že SiPO komerční lety by se mohly stát realitou už od roku 2027. Asi není příliš překvapivé, že tyto plány mezi piloty zatím vzbuzují spíše negativní reakce.
Jak vyplývá z článků na toto téma na stránkách Simple Flying nebo Bangkok Post, podnět k prosazení jednopilotního provozu do letecké praxe přitom vzešel už z více než 40 zemí světa, mezi něž patří třeba Německo nebo Velká Británie.
Ačkoli by někteří piloti možná nesouhlasili, mzda leteckého personálu patří v provozu dopravních letounů mezi nejdražší položky. Letecké společnosti se tedy logicky snaží snížit náklady na provoz, a proto tlačí i na výrobce a letecké úřady, aby SiPO co nejdříve umožnili. Kromě toho vidí dopravci v jednopilotním provozu řešení nedostatku pilotů, s nímž se má letecký průmysl v budoucnu potýkat.
EASA momentálně spolupracuje s leteckými výrobci na možnosti bezpečného zavedení SiPO. Ostatně už loni v lednu výkonný ředitel EASA Patrick Ky zmínil možnost změny platné legislativy. Za stávajících pravidel musí být v pilotní kabině za všech okolností alespoň jeden pilot, přičemž nejvíce pravděpodobné se zavedení SiPO zatím jeví pro ty fáze letu, kdy není nutná přítomnost dvou pilotů. V případě jednopilotního provozu EASA zdůrazňuje zejména nutnost zavedení bezpečnostních systémů, které by v případě nenadálé události pomohly pilotovi situaci zvládnout.
Nedělejte to, nedává to smysl
Plány leteckých dopravců se ale nesetkaly s pozitivním ohlasem v komunitě pilotů a lze předpokládat, že ani cestující nebudou jednopilotní provoz vítat právě s nadšením. Mezi kritiky, kteří jsou nejvíce slyšet, patří bývalý vojenský a dopravní pilot Richard de Crespigny, který v minulosti jako kapitán letu QF32 řešil život ohrožující situaci.
V rozhovoru pro Sky News Australia de Crespigny prohlásil, že je překvapen, že Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) o zavedení SiPO vůbec uvažuje, protože to podle něho nedává smysl: nechtějí to ani piloti, ani cestující.
Mezi hlavní argumenty odpůrců jednopilotního provozu patří především potenciální bezpečnostní rizika. Zvýšila by se pracovní zátěž pilota, který by v případě nenadálé události mohl být přetížený. V neposlední řadě existuje také riziko zdravotní indispozice pilota a lze předpokládat, že ani samotní cestující by se nemuseli cítit bezpečně, kdyby své životy svěřovali do rukou jediného pilota.
Cesta k jednopilotnímu provozu nepochybně bude ještě dlouhá, ale výrobci letadel už nyní dosahují pokroku v technologiích, které by nakonec SiPO mohly umožnit. Mezi mnoha jinými například Airbus pracuje na projektu autonomního taxi. Čas tedy ukáže, jestli velitel letounu bude i v budoucnu spoléhat na svého prvního důstojníka, nebo si bude muset vystačit „jen“ s automatickými systémy.
Zatížení pilotů není až tak velké, vyjma přiblížení a odletů z velmi exponovaných letišť. Upravený dopravní letoun lzei dálkově navádět ze střediska řízení, či místního letiště, pokud k tomu budou dostatečné zajištěné a šifrované linky. Lze je však vždy prolomit a umožnit teroristům vydírat vlády. Obavy mám spíše o zdraví pilotů, kteří byli donuceni k očkování a mají jisté průvodní obtíže. Tento dokument by měl vidět každý, kdo uvažuje o jednopilotním provozu a řekněme si otevřeně - nevyznívá ve prospěch: https://otevrisvoumysl.cz/nahla-umrti-dokument-o-devastujicim-dopadu-covid-vakcin/
co uz je tak slozite na priletu treba do AMS, jednoduche vektorovani a hotovo. Podstatne horsi jsou treba letiste v recku, ale to je jedno, uz jako napad je to blbost. A jsem smutny z toho ze jste mel potrebu, jako predpokladam inteligentni clovek tahnout do toho nejaky Covid a pochybny odkaz na web. Ono bohuzel i vlastnictvi pilotni licence ne vzdy je i podminka soudniho vyjadrovani.
...Já to furt řikám: stačí to PPL-ko, za MTOW připíšem dvě nuly, pán nebo pani se "čudlíkování" snad časem naučí, AP-čko snad bude fungovat, když je double, nebo bude třeba pak i triple, no a deme na TW-čko, že. :-))
Protoze riziko zdravotni indispozice nelze nikdy vyloucit, obecne zavedeni SIPO by melo predpokladat schopnost celeho systemu provest autonomni let (avionika, ATC, vybaveni letiste). Jiste toho nebude schopno kazde letiste, ale to by se muselo zohlednit pri planovani letu. Pritom autonomni system by mel nejen byt schopen prevzit rizeni v nejnevyhodnejsim okamziku (napada mne go around po circling approach), nybrz by mel byt schopen i vyhodnotit, ze single pilot nespravnym zpusobem zasahuje do rizeni, napr. v dusledku nastupujici indispozice, odstavit ho a dokoncit let. Pekna sci fi.
Jako pilot se stavím na tu bezpečnější stranu, dle mého názoru jsou a budou 2 piloti na palubě bezpečnostní ale i provozní nutností.
Z bezpečnostního důvodu např. vážný incident ze dne 15.2.2012, úmrtí kapitána za letu (https://uzpln.cz/pdf/incident_e6QB99vp.pdf) a z provozního důvodu, pokud se věci začnou vymykat notmálu, jde to obyčejně dost rychle :-( Piloti QF 32 by mohli vyprávět a taky je to i popsané do detailu. Ano, letadlo může "samo" přistát, ale zatím se neumí samo rozhodnout. Nehledě na to, kdy z cestujících by chtěl letět jen s jedním pilotem :-)
... kdy z cestujících by chtěl letět jen s jedním pilotem....
Když se objevila první zmínka o tom SIPO, řekl jsem si, že do takové "situace" si nikdy nesednu. Bude zajímavé vidět rozdíl v cenách letenek, nebo myslíte, že to budou držet na stejné úrovni ?
... t.zn. stejná cena pro SIPO nebo s dvěma piloty ?
Myslíte, že první nasazení může být v cargo letadlech ? Jaká je posádka např. v těch cargo Boeing DHL ? Jsou tam jen dva piloti nebo ještě někdo ? Teda nedovedu si představit sedět sám ve špici toho Boeingu, fuj .... Umíte si to představit zde přítomní kapitání a první důstojnící ?
Pokud bude zaveden jednopilotní provoz, kde na to budou bráz zkušené piloty. Předpokládám, že tam budou požadavky alespoň jako na kapitána. Pilot po výcviku začal jako druhý a po patřičném náletu a získání zkušeností mohl udělat zkoušky na kapitána. Ono to létání jako druhý pilot je vlastně pokračováním výcviku. Jenže kde mají noví piloti získat zkušenosti, když žádní druzí piloti nebudou? To budou lítat jako pod dozorem, tedy opět s dalším pilotem na palubě? Nebo si čerstvý obchodní obchodní pilot udělá typovku a hned začne sám vozit lidi? To mi přijde dost divoký.
SIPO neznamena, ze tam MUSI sedet jeden, ale ze tam MUZE za urcitych podminek sedet jeden.
Taky jich tam sedavalo 5 a nikdo si neumel predstavit, ze tam jednou budou sedet jen dva.
Vlastne ani netvrdim, ze uz uzral cas na SIPO, jen tak filosofuju...
Pozoroval jsem Union Pacific na americkem Jihozapade. Vepredu 5 dieselovych masin, pak 120 vagonu po dvou 24tunovych kontejnerech a na konci zase dve masiny. Celkova delka 2.5km, celkova hmotnost odhaduju na 8000 tun. A veze to jeden chlap pres cele Staty. Vsechno je nakonec jen otazkou ceny pri zachovani urcite rozumne miry rizika, at se nam to jako pilotum libi, nebo ne...
Z pěti na dva se to podařilo díky pokrokům v technice, automatizaci a navigací. Ze dvou na jednoho - to je otázka mozne zdravotní indispozice. Či jinak - když tam ma být jeden, to uz tam nemusí byt žádný.
"Pozoroval jsem Union Pacific na americkem Jihozapade. " Vlak je jiný level, totiž ground level. Jezdí po zemi. Pokud se něco stane, třeba umře strojvůdce, dá se tento stav jednoduše detekovat i řešit. Přestane se mačkat "tlačítko mrtvého muže", vlak zastaví, zabrzdí, zůstane na místě a počká, až si ho někdo vyzvedne. Bohužel, letadlo letí. Nejde mu dát příkaz "stůj na místě a čekej". Pokud jej pilot nebo autopilot neřídí, v nějakém okamžiku prostě havaruje. Jak bylo napsáno o několik příspěvků výše: Dokud není vyřešený bezpilotní provoz, nelze uvažovat ani o jednopilotním. A, bezpilotní provoz jen tak vyřešený nebude, jakýkoli automatický ovládací systém vždy lze hacknout a zneužít pro nějaké lotroviny.
Mno, masinfira by rekl, ze zastavit 50 az 100 tun umi kazde male decko ale 10 tisic tun, to je jina liga... Krome toho, havarovane letadlo znici maximalne tri baraky, ale Union Pacific neubrzdeny ze Skalistych hor srovnal se zemi mensi mestecko... Kazdy z nas ma zaujaty pohled na svuj obor :)
Jak rikam, kdyz jich bylo 5 nikdo si neumel predstavit dva, a taky to bylo vykoupeno krvi.
My si dnes neumime predstavit jednoho a taky to bude vykoupeno krvi, ale to neznamena, ze to nenastane. Jedna vec je ale neoddiskutovatelna, ze jeden je vic nez zadny, to neni totez....
A jak je to teď vlastně třeba s "automatickým" přistáním?
Když by řízení letadla nějakým způsobem převzal někdo ze země, může to naprogramovat tak, aby letadlo samo přistálo? Nebo když by vyškolená letuška něco správně zadala nebo když by prostě počítač vyhodnotil, že pilot je v bezvědomí, tak že by pokračoval dál a sám přistál?
Autoland existuje od 60 let (https://en.wikipedia.org/wiki/Autoland). Zatim je to jako pomucka pro piloty, kteri tam samozrejmne byt museji.
Viz sekce "Emergency autoland" Posledni dve dekady se vyviji a testuje se autonomni system. Jak rychle se to prosadi ukaze budoucnost. (Samozrejme, ze "vsude" a "porad" to nebude asi nikdy ...)