Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) zveřejnil 20. října 2022 prezentaci k rozboru bezpečnosti v civilním letectví za třetí čtvrtletí letošního roku. Za uplynulé čtvrtletí bylo v rámci systému podávání hlášení oznámeno 493 událostí, což představuje meziroční nárůst počtu oznámených událostí o 25,1 % oproti stejnému období minulého roku, kdy bylo registrováno 395 událostí.
Pro meziroční srovnání četnosti, za letošní třetí čtvrtletí se stalo 51 leteckých nehod, 169 incidentů a 47 vážných incidentů. Ve stejném období o rok dříve je evidováno 50 leteckých nehod, 112 incidentů a 53 vážných incidentů.
Dále rozbor uvádí, že ve třetím čtvrtletí ÚZPLN eviduje 15 oznámení o útoku laserovým paprskem, z toho 11 bylo hlášeno v letové informační oblasti (FIR) Praha. Většina hlášení (celkem osm) pochází od tuzemských provozovatelů letecké dopravy, kdy se jednotlivé posádky setkaly s útokem během přiblížení nebo odletu na ruzyňském a mošnovském letišti. Oproti minulému čtvrtletí byl zaznamenán nárůst počtu útoků v průběhu nočních výcviků na různých českých sportovních letištích, a to celkem na pět hlášených incidentů.
Rozbor mimo jiné uvádí, že ÚZPLN obdržel 114 oznámení o střetu letadla s ptactvem a je evidováno 14 událostí, při kterých došlo k ohrožení letadel výskytem zvěře na letišti nebo přímo ke střetu s probíhajícími zvířaty ve fázi vzletu či přistání.
V neposlední řadě rozbor zpracovává události ve všeobecném letectví na území České republiky, přesněji v provozu letadel s maximální vzletovou hmotností do 5 700 kg. Velkou část událostí tvoří v souvislosti s uplynulou plachtařskou sezónou kluzáky a závěsné padákové kluzáky.
Nehoda kluzáku Orlík, při níž tragicky zahynula mladá pilotka
Rozbor například odhaluje poznatky vyšetřovatelů ze srpnové nehody kluzáku VT-116 Orlík, při níž zahynula mladá pilotní žákyně (19 let). Tragická událost se stala druhý den plachtařského soustředění na letišti Nové Město nad Metují.
Pilotní žákyně s celkovým náletem téměř 21 hodin prováděla let po okruhu. Vzlet proběhl za použití aerovleku do druhé okruhové zatáčky dráhy 36 s následným vypnutím zhruba v 300 metrech nad zemí. Dívka byla po dobu letu ve spojení s instruktorem na zemi. Vzhledem k velké výšce na finále obdržela od instruktora pokyn k provedení zatáčky do třetí okruhové zatáčky. Po dotočení o zhruba 180° kluzák přešel do levotočivé vývrtky a dopadl na zem.
Srážka kluzáku s automobilem
Komisaři ÚZPLN také zveřejnili některé okolnosti srpnové nehody kluzáku PZL-Bielsko SZD-48 (Jantar Standard 3). Kluzák se tehdy střetl levou polovinou křídla s projíždějícím autem na silnici číslo 232, pilot v troskách letadla zahynul.
Pilot kluzáku prováděl let po trati Plasy – Tachov – Příbram – Plasy. Nedaleko hřebene Radeč (zhruba 24 km jihovýchodně letiště Plasy) se pilot rozhodl z důvodu klesající výšky divertovat na letiště Rokycany.
„Pilot z dosud neobjasněných příčin nepřistál na letišti Rokycany, ale provedl 2 zatáčky cca 400 m severovýchodně letiště Rokycany. Během druhé zatáčky, přibližně ve směru dálnice D5 směrem na Prahu, kluzák přešel do vývrtky pod velkým úhlem,“ uvádí ÚZPLN v čtvrtletním rozboru. Následoval střet zezadu s projíždějícím automobilem, ze kterého posádka automobilu vyvázla bez zranění.
Srážka kluzáků během mistrovství světa v plachtění
Dále se rozbor detailně věnuje časové ose srážky dvou kluzáků Rollander-Schneider LS4-a a LS8 na srpnovém mistrovství světa juniorů. Piloti obou kluzáků měli v úmyslu vykonat své lety dle předem stanovených zadání pro kategorie Club a Standard. Oba piloti letěli po trati na sobě nezávisle a postupovali k třetímu traťovému bodu v prostoru 2,4 kilometru severovýchodně obce Staré Sedlo.
Pilot LS4-a se chtěl v posledních okamžicích kritického letu připojit ke svému kolegovi, který kroužil ve stoupavém proudu, a domníval se, že ho pilot LS8 viděl. Tak se však nestalo a oba kluzáky se ocitly ve stejné výšce na kolizním kurzu. Následoval náraz, po kterém pilot LS4-a ztratil kontrolu nad poškozeným letadlem a raději se rozhodl opustit kabinu na padáku. Druhý kluzák přistál bezpečně do terénu. Nehoda se obešla bez zranění.
Tragická nehoda druhoválečné stíhačky na leteckém dni v Chebu
V neposlední řadě komisaři poodhalují poznatky z vyšetřování tragické nehody historického letounu Hawker Hurricane Mk.IV, která se odehrála na leteckém dni v Chebu. „V průběhu vystoupení pilot provedl čtyři akrobatické manévry podle plánovaného programu – překrut zakončený pod horizont, dále zatáčku do protisměru stoupavým sudovým třičtvrtěvýkrutem se změnou směru o cca 270° vlevo, po průletu v ose RWY 23 pak souvratovou zatáčku vlevo a po průletu podél osy RWY 05 souvratovou zatáčku vpravo ukončenou pod úhlem cca 30–45° k ose RWY 23 na její střed. Pilot po průletu pokračoval v prostorovém manévru prudkým stoupáním v ose dráhy s následným přechodem do zatáčky s velkým náklonem. V průběhu zatáčky přešel do klesání. Během klesání došlo k utažení zatáčky a přechodu letounu do strmého klesání. Pilot se v kritické situaci pokusil protizásahem o vyvedení letounu ze strmého klesání v zatáčce, ale malá výška nad zemí nestačila k vybrání,“ uvádí rozbor ÚZPLN.
Následoval náraz do země ve vysoké rychlosti. Trosky se zastavovaly o překážky ve vzdálenosti až 60 metrů od místa prvního nárazu. Kus trosek zasáhl a lehce zranil jednu přihlížející osobu. Pilot letounu nehodu nepřežil.
Celá prezentace k rozboru bezpečnosti v civilním letectví za třetí čtvrtletí letošního roku je dostupná na internetových stránkách ÚZPLN.