Red Bull Air Race i smutná historie
Aeropark Vrsar nalezneme v bezprostřední blízkosti nevelkého letiště Vrsar Crljenka (ICAO: LDPV). To se nachází asi dva kilometry od městečka Vrsar a prakticky na začátku turisticky zajímavého, asi devítikilometrového Limského zálivu, který patří k vyhledávaným místům. Malé letiště disponuje asfaltovou vzletovou a přistávací drahou o délce 700 metrů a slouží pro všeobecné letectví. Nelétá sem žádná pravidelná linka, nicméně na internetu se můžeme dočíst, že je možné si zde zarezervovat vyhlídkový let či absolvovat seskok na padáku. Letiště může dále sloužit jako základna požárníků při leteckém hašení četných lesních požárů anebo pro záchranné lety. Čas od času se zde konají i letecké soutěže. Vedle mistrovství světa v parašutismu patřily k nejznámějším sportovním kláním také letecké závody Red Bull Air Race, které se zde konaly v minulých letech hned několikrát.
Letiště Vrsar bylo založeno v roce 1976 a vedle nevysoké řídicí věže, hangáru a dalšího zázemí zde můžeme nalézt i památník dvou chorvatských vojenských pilotů, kteří na místním aeroportu zahynuli v prosinci 1991 během války za chorvatskou nezávislost. Stalo se tak v důsledku bombardování letiště jugoslávským letectvem, jehož vedení jej chtělo zničit a znemožnit tak výcvik nových armádních letců a zároveň snížit jeho logistickou důležitost. Dodnes je ale nezodpovězena otázka, proč jugoslávské stíhačky Mikojan-Gurevič MiG-21 zaútočily na malé letiště Vrsar a nikoliv na nedaleké větší a důležitější letiště v Pule.
Aeropark a jeho (ne)přežívající exponáty
V těsném sousedství letiště se nachází Aeropark Vrsar, který při příjezdu na letiště nelze minout. Nicméně, od jeho návštěvy nečekejte zázraky. Spíše možná zajímavé zpestření dovolené, a to zejména v případě skalních fanoušků letectví. Několik vystavených kousků, a vlastně celé muzeum, má svá lepší léta již za sebou. S trochou nadsázky lze říci, že u některých exponátů nelze poznat, zda se na nich podepsal zub času anebo s nimi jejich piloti „pouze“ nešťastně přistáli.
Nicméně, aby nebylo vše tak negativní, tak i přes výše uvedené si zde můžete prohlédnout třeba hned tři stroje české, respektive československé výroby. Konkrétně se jedná o Let L-410 UVP Turbolet (reg. 9A-BNA), který původně létal pro společnost North Adria Aviation se sídlem ve Vrsaru. Ta podle některých dostupných informací již neexistuje (podle jiných ano). Dříve se specializovala na charterové a pravidelné lety s cestujícími i poštou, vyhlídkové lety či lety s parašutisty. Vedle výše uvedeného Turboletu disponovala ještě druhým strojem téhož typu (reg. 9A-BAN) a také legendárním Antonovem An-2 (reg. 9A-BKK). Oba letouny chátrají v tomtéž muzeu nedaleko od sebe. Československé okénko uzavírá proslulý zemědělský letoun Zlin Z-37 Čmelák (reg. OM-GJY).
Mezi těmito civilními stroji trochu nepatřičně a ve viditelně lepší kondici parkuje i Mikojan-Gurevič MiG-21bis chorvatských vzdušných sil. Jeho kokpit je otevřen, volně přístupný a v docela „dobrém“ stavu. Při malé návštěvnosti muzea toho můžete využít a alespoň na chvilku se vžít do role stíhacího pilota. Dále zde na svůj osud čeká bez křídel, předního podvozku či motoru i malá Cessna F150L (reg. 9A-DRT), Cessna F172M (reg. 9A-BTT), francouzská Socata MS893E Rallye 180GT anebo velmi zajímavý stroj s tlačnou vrtulí Cessna F337F Super Skymaster (reg. D-ICEC). Ten je zde však také ve velmi neutěšeném stavu. Mezi vystavenými exponáty se povalují i zbytky dalších strojů či letecký motor.
Po jejich prohlídce se můžete vydat k blízkému hangáru, kde jsou k vidění dvě letecké kombinézy, připomínka slavného závodu Red Bull Air Race ve formě reklamního banneru anebo netradiční stroj Avid Amphibian (reg. 9A-DAW). Budete-li pokračovat kolem hangáru a letištní budovy dále, narazíte i na zmiňovaný a pečlivě udržovaný památník dvou mrtvých letců, kteří zde zahynuli během jugoslávského náletu na počátku 90. let minulého století.
Dvě mouchy jednou ranou
Pohled na současný neutěšený stav místního letiště i leteckého muzea je opravdu smutný. Tím spíše, když při krátkém hledání na internetu zjistíte, že dříve šlo o příjemné a veselé místo s restaurací, dětským koutkem a dalšími zajímavostmi. Navíc šlo také o vyhledávané letiště pro sportovní letce z mnoha evropských zemí.
I když je tak vidět, že lepší léta má toto místo již za sebou, pro skalní letecké nadšence stojí za návštěvu. O to více, když se nachází nedaleko oblíbeného Limského zálivu. Takže proč tyto dvě návštěvy nespojit. Nechci Aeropark Vrsar předem odsuzovat a pevně věřím, že toto místo na svou dřívější „slávu“ třeba opět naváže. Pokud se jej tedy rozhodnete navštívit, tak vězte, že se nachází pár kilometrů od města Vrsar a s pomocí navigace jej jednoduše naleznete. V době mé návštěvy jsem však nezaregistroval žádné občerstvení, stánek se suvenýry či zázemí pro návštěvníky. Za parkování se neplatí, za vstup samozřejmě ano.