Na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu schválila vláda ve středu 27. 7. 2022 vybudování nového strategického podnikatelského parku na letišti v Líních u Plzně. Cílem projektu je revitalizovat jen minimálně využívané letiště a tím připravené pozemky nabídnout pro expanzi nových investorů. Tento projekt má také zabránit pokračujícímu záboru zemědělské půdy.
„Jsme rádi, že se vláda rozhodla, že bude vybudování strategické rozvojové zóny na letišti v Líních jejím strategickým projektem. Plzeňský kraj jí bude v tomto nápomocen a bude se snažit pro naplnění cíle revitalizovat líňský brownfield na prostor určený pro podnikání aktivně pracovat,“ řekl hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták.
O lokalitu projevil zájem koncern Volkswagen Group, který by zde chtěl vybudovat továrnu na baterie pro elektromobily svých značek. Do karet hraje fakt, že jsou zde minimální terénní nerovnosti a také optimální dostupnost k dálniční a železniční síti.
„Automobilový průmysl, který je pro Českou republiku klíčový, prochází transformací. Většina automobilek staví svou budoucnost na elektromobilech. A s očekávaným růstem elektromobility je spojen prudký nárůst poptávky po bateriích, pro Česko je tedy nezbytně nutné držet s tímto vývojem krok,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. „Spolupráce s významnými technologickými partnery, kteří by se zde mohli usadit, slibuje výrazný ekonomický přínos a nová pracovní místa v ekologické výrobě s vysokou přidanou hodnotou,“ dodává ministr.
V rámci přípravy plochy se počítá s úplnou demolicí letištní infrastruktury a objektů během následujících čtyř let. Náklady na přípravu zón se dle studií odhadují na 9 miliard Kč. Část nákladů je určena na investice s přesahem do dopravní obslužnosti a dalších nákladů okolních obcí. Další část nákladů by byla nedílnou součástí vzniklé průmyslové zóny, a proto by byla hrazena z programu určeného na přípravu velkých lokalit včetně infrastruktury – Smart Parks for the Future.
„Úlohou agentury CzechInvest bude zejména podpora napříč všemi subjekty v technických záležitostech realizace podnikatelského parku. Společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu budeme řešit případné problémy nebo komunikovat s relevantními úřady. Následně budeme pomáhat se zajišťováním strategických investorů s velkou přidanou hodnotou,“ říká náměstek pro digitalizaci a inovace Petr Očko, který dočasně vede agenturu CzechInvest.
Průmyslových parků tady máme řadu a stále je kde budovat, tak proč ničit zrovna letiště, které funguje? Místo využití potenciálu existující infrastruktury (blízká dálnice i železnice), aby letiště zvýšilo svou užitnou hodnotu a bylo zajímavé pro zahraniční firmy (a tedy zvýšilo investiční atraktivitu celé lokality), dojde raději ke zničení něčeho, co funguje a aktivně slouží. A až z jakéhokoli důvodu politici zjistí, že je letiště zapotřebí, už jej nikdy nikdo v takové podobě nebude schopen vybudovat.
V Budějovicích za letiště bojovali, rekonstruovali a připravili na civilní odbavení. V Plzni místo toho letiště odsoudíme na smrt, abychom tím potvrdili skutečnost, že jsme jenom tupá montovna. Přitom VW vybírá z několika lokalit a tudíž neexistuje žádná jistota, že zde opravdu vznikne zmiňovaná gigafactory. Jiné průmyslové objekty by klidně mohly v areálu vzniknout už dnes - stačí srovnat se zemí ty ruiny vojenských objektů a vybudovat silniční spojení pro nákladní dopravu. Samozřejmě při zachování provozu letiště.
Myslím, že neznáme celou pravdu a důvody těchto rozhodnutí. A už kvůli tomu, že se o tomto tématu nevedla žádná veřejná diskuse, se je ani veřejnost dozvědět nemá... Hanba všem, kteří se na tomto podílejí.
Kdo ví, co za vším je. Už v dávných dobách musel např. Švihov, na příkaz "shora", zbořit opevnění . Umí si někdo představit, kolik kontaminované zeminy bude třeba odvézt? Kolik bude stát "demontáž" pumám vzdorných objektů? Nebylo by moudřejší dráhový systém zachovat a pro podnikání využít zatím ladem ležící objekty a plochy ? Ano, je třeba řešit rozpočtový deficit, Kolik na umořování v našich podmínkách, po různém "odklánšní" zbyde?
Vždyť to je přece úplný nesmysl. Teď v době, kdy mají politici plnou hubu řečí o posilování obranyschopnosti a investicí do armády, chtějí zrušit letiště takových parametrů, které už tu nikdo nikdy nepostaví. Letiště, součást klíčové infrastruktury státu, které v plzeňském kraji nemá náhradu.
Okolní obce, které vlastní část pozemků, jsou v současné době proti realizaci projektu v tak velké podobě. Není divu, příliv takového počtu agenturních pracovníků ze zahraničí v sobě moc benefitů pro okolní klidné soužití nemá.
Ze strany letecké tu máme silné spolky jako LAA a Aeroklub ČR. Mohli bychom se za leteckou komunitu semknout a s místními se pokusit nějak zalobovat proti tomuto nesmyslu.
Ztratil jsem i ty poslední zbytky naděje v náš státní aparát ale pořád doufám, že tohle nemůže projít.
Začínám bejt alergickej na slovní spojení "minimálně využívané letiště". To letiště má za rok 2021 přes 19.500 pohybů. Kupříkladu Mošnov na tohle číslo ani nedoleze - mezinárodní letiště. Na kolikátém místě v republice to asi je??
Vláda má plnit vůli občanů. Uspořádejme referendum a když se ukáže, že to tu ty lidi fakt chtějí, tak mi nezbude než se smířit s tím, že jsem v menšině. Ale jestli ne, tak si ty svoje krabičky, do kterejch narvete výkvět veškerýho východního šmejdstva stavte někde jinde a nechte to letiště na pokoji.
Zkusil jsem se podívat do diskuzí u článků na toto téma na neleteckých serverech. Příspěvky, obhajující letiště, jsou zcela ojedinělé - bohužel. Většině vadí příliv zahraničních pracovníků nebo korupce při budování zóny. I články jsou psány tendenčně, v duchu "V Plzni se vybuduje gigafactory ...". Zmínky o zrušení letiště jsou zcela okrajové, zpravidla jednou větou: "Na místě nevyužívaného letiště se vybuduje ...".
Referendum by letci asi vysoko prohráli. Většině lidí je jedno, že, z jejich pohledu, "pár zbohatlíků" nebude mít kde létat. Jedinou nadějí by bylo zařazení letiště do kritické infrastruktury státu.
Vacsina populacie je neletecka, ale aj s tym sa da trochu pracovat. U nas na letisku Trencin su kazdy rok hudobne festivaly - keby tam niekto chcel postavit logisticke centrum tak ho populus ubije capicami :) aspon teda dufam...
Především - vláda už rozhodla z moci úřední. Nepořádá tedy žádnou veřejnou diskuzi, průzkum veřejného mínění nebo referendum. Navíc tak velké, rovinaté pozemky v sousedství města jsou příliš lukrativní na to, aby je několik part sportovních letců ubránilo proti mocným lobby. Tady by musel zasáhnout někdo ještě mocnější - stát, který by rozhodl, že letiště potřebuje zachovat např. jako záložní pro možné nouzové případy: živelné katastrofy, válečný konflikt, popř. jiné mimořádné události velkého rozsahu. Dříve bývalo takových "spících" letišť několik (Tábor, Kámen u Pacova atd.). A to se, bohužel, nestalo.
Tak kupříkladu Mošnov v postcovidovém relativně slabém roce 2021 24 500 pohybů, 137 tis. cestujícících a přes 18 tisíc tun carga. V letošní sezóně je 6-8 charterových letů denně, 2 praivdelné linky, 3 pravidelné cargo linky a plno nepravidlených. I tak se ozývají hlasy, že 2,5 mld. na opravu je zbytečné, že tady stejně nic nelétá.Pokud ty pohyby v LKLN převedeme na tunopřistání, tak to nebude žádná sláva. Bohužel přistávačky z UL na provoz letiště ztěží vydělají. A GA piloti obecně neradi platí. Je samozřejmě obrovská škoda, že se ruší letiště se zpěvněnou RWY, protože těch je v čr málo. Otázka je, v jakém stavu RWY je a jak dlouho ještě vydrží. Politici na to mrkli čistě přes peníze a pak je rozhodnutí až moc jednoduché.
Ondro, srovnáváte nesrovnatelné a zjevně nemáte žádné informace z prostředí.
Jsem jeden z těch sociálních GA pilotů, kteří neradi platí ;-) takže jsem za rok výcviku a následného soukromého létání zvládnul v LKLN cca. 250 přistání, čímž jsem do pokladny letiště přispěl 50 tisíci. Je to bezpochyby nadprůměrné a samozřejmě jeden takový letiště nevytrhne, ale na druhou stranu uvažujte, kolik leteckých škol v Líních je a kolik mají ročně žáků (a kolik přistání se v rámci výcviku udělá) a kolik ULL/GA pilotů se tam objevuje. A to CELOROČNĚ, protože se tam létá i na sněhu (mimochodem skvělý zážitek). Dále připočtěte tisíce seskoků parašutistů z An-2, pronájmy ploch na různé akce a srazy, pronájmy hangárů atd.;
Proti tomu postavte náklady - Líně nejsou mezinárodním letištěm s odbavovací halou, pasovou kontrolou, marshallerem a handlingářkou (podobně jako LKKV nebo LKCS). Letiště nikdy nebude super byznys, ale ani nemusí živořit. Naopak by mohlo vzkvétat, kdyby kraj spojil letiště s byznysem/průmyslem v nějaké normální a ne takto megalomanské podobě. Kdyby VW přišlo s myšlenkou postavit na místě takto "nevyužívaného" letiště v Německu... NE, NEPŘIŠLO BY, PROTOŽE BY JE TO V NĚMECKU PROSTĚ ANI NENAPADLO!!!
Za hranicemi je řada letišť, která jsou malá, někdy i menší než Líně, s menším provozem (okay, s trochu většími náklady na přistání, třeba 20 Euro), ale fungují skvěle, je k nim z města pohodový příjezd, skvělá restaurace (kam si za hezkého počasí bez rezervace nesednete) - myslím třeba Straubing nebo Vilshofen. Líně jsou co do kvality a délky dráhy, pojížděček a servisu srovnatelné, vždyť tam přistávají i business jety (dráha 1400 x 60 metrů).
Takže otázka zní - proč ničit letiště, nota bene s takovým potenciálem (železnice až do areálu, D5 za rohem) a raději neudělat pozvolna průmyslovou zónu v jeho sousedství namísto jednoho nejistého gigaprojektu? Hejtman Zimola byl peskován za největší investiční projekt kraje - rekonstrukci letiště za miliardu. Podle plzeňského hejtmana stát napřed do oblasti investuje cca. 20 miliard na infrastrukturu (to potrvá do roku 2027) a pak teprve zde bude továrna. Trochu nejistý scénář, když má VW ve hře i jiné zahraniční lokality. Ostatně zatím neproběhlo ani posouzení dopadů takového projektu na životní prostředí. Logicky bych tedy očekával, že se napřed budou realizovat okolní investice, pak se teprve budou bořit budovy (což je z toho všeho nejsnazší a časově nejnáročnější) a teprve pak dojde k demolici dráhy - kdyby se totiž v tomto politicko-developerském projektu cokoli zvrtnulo (a že už takových projektů bylo), neměli bychom ani průmyslovou zónu, ani letiště.
Stačí se podívat na justice.cz na vysledovku provozovatele letiste, což je firma PlaneStation. V roce 2020 obrat cca 18 mio, zisk cca 500k. Rok pred tím ztráta. Ze statutárního výkazu se nepozná, jaký nájem platí majiteli letiste, ale vzhledem k tomu, ze pri přípravě průmyslové zóny se budou jistě točit miliardy, tak ve srovnání s tím je letiště absolutně nezajímavé. Bohužel.
Samozřejmě likvidace letiště Líně je mi líto. Nicméně je potřeba si ověřovat fakta. Stačí se podívat na veřejné statistiky, kde je jasné kolik pohybů mají ostatní letiště. Ostrava měla za rok 2021 pohybů 21.442, v roce 2019 to bylo 24.560. Důležité je samozřejmě i to, jakými letadly jsou tyto pohyby tvořeny.
Žatec, Olomouc, Holešov, Letňany jsou už na spadnutí, dá se pokračovat... Pořád stejné bláboly tzv. politiků a je zajímavé, že podobné blbiny napadají tyhle psychopaty bez rozdílu víry . Nenapadá mě případ, kdy by na místě bývalého letiště kdo postavil cokoli smysluplného. Tohle je lokální záležitost, myslete na to ve volbách...
LKLN je nevyužívané letiště, bohužel. Zrovna tak je nevyužívané letiště v LKKV a LKCS. Počet pohybů, kteří zde někteří diskutující uvádějí je nicneříkající. Poplatek za ULL narozdíl za B 737 je diametrálně odlišný, zrovna tak servis a služby. A počet lidí využívajích letiště, žádní cestující, jen pár pilotů a majitelů letadel. Na 100 mílích od sebe máme 3 letiště, z toho 1 IFR LKKV, jedno VFR a zrekonstrované za 1.6 miliardy CZK a VFR k tomu LKCS a jedno napůl v rozpadu v Plzni. Pro daňového poplatníka megaluxus !! Jsem pilot a majitel letadla, ale taky daňový poplatník. Ze zdejších diskutujících by všichni chtěli letiště a to za předpokladu, že by údržbu a provoz platil někdo jiný. Takto to nefunguje.
1. Co je na uvedeném počtu pohybů nic neříkajícího? To je prostý fakt. Všechna letiště se počítají podle počtu cestujících (mezinárodní) a podle počtu pohybů.
2. Kolik těch B737 v LKKV a v LKCS přistane? To je srovnání k ničemu.
3. To o těch pár cestujících a pár pilotech je taky mimo, podle tohoto argumentu je nevyužívaný každý aeroklub v republice. A to jsou Líně co do počtu letadel a pilotů velké jako několik aeroklubů dohromady.
4. Jestli rekonstrukce LKCS stála 1.6 miliardy, tak to bych jen z rozpočtu demolice (hejtmanem odhadnutá na 10-20 miliard) zrekonstruoval Líně jedna dvě a ještě by mi dost zbylo. A ani bych tím okolo nikoho neomezoval.
5. Napůl v rozpadu - co tím přesně myslíte? Dráha v pořádku. Pojezdový systém v pořádku. Úkryty a hangáry v pořádku. Jsou tam samozřejmě budovy, které jsou v rozpadu, ale také jsou tam budovy, které firmy, které v nich sídlí zrekonstruovali na vlastní náklady a mají v nich provozovny, výroby atd.
6. Že jste pilot a majitel letadla Vám s odpuštěním nevěřím, a i kdyby, tak určitě ne v Líních. A určitě byste seděl s rukama v klíně, kdyby Vám domovské letiště chtěli zbourat pod zadkem.7. Píšete to, jako kdyby se vztekali jen piloti nebo lidi spojení s leteckým provozem. Je tam na 70 neleteckých subjektů, majících na území letiště podnikání. To jsou desítky, stovky lidí. A tisíce naštvaných lidí z přilehlých obcí, kteří tam žádnou továrnu nechtějí a s tímhle nesmyslem nesouhlasí. Těch se to taky týká a to dost významně.
8. Můžete si být jistý, že kdyby bylo možné si převést letiště do soukromého vlastnictví, už by se to dávno stalo.
Naproto souhlasím s Jiřkou. Jako chybu ale vidím to, že všechny subjekty, o nichž píše, zřejmě neprojevily dostatek iniciativy a nebojovaly proti zrůdnému vládnímu záměru. Alespoň já jsem nečetl žádné články, otevřené dopisy, ani nezaregistroval, že by se pořádaly petiční akce. Jako kdyby každý čekal, až to za něj někdo vyřeší. Jak typicky české...
Zřejmě jsem byl špatně pochopen, nebo jsem se dost jasně nevyjádřil : 1) počet pohybů - jiné poplatky jsou z za přiblížení a pohyb B 737 či A320, jiné za letadla do 2 tun. Viz ceník kdejakého letiště, 2). Kolik těch B737 v LKKV a v LKCS přistane? To je srovnání k ničemu - v LKLN a v LKCS ani jeden, v LKKV tak možná jeden či dva denně, čili letiště jsou na tom v tomto směru téměř stejně, 3). To o těch pár cestujících a pár pilotech je taky mimo - no není, z cestujících jdou poplatky letišti za odbavení a především se bavíme o letišti s regulérní betonovou plochou a pevnými pojížděčkami - ne o louce v Mostu nebo v Roudnici a poslední 4) Že jste pilot a majitel letadla Vám s odpuštěním nevěřím, a i kdyby, tak určitě ne v Líních. A určitě byste seděl s rukama v klíně, kdyby Vám domovské letiště chtěli zbourat pod zadkem : ano v Líních nejsem a na vašem místě bych se taky snažil bojovat, tak jako Vy - to vůbec nemám za zlé. Jenže tento stát velmi brzo nebude mít na podstatnější věci, než je údržba a provoz letiště. A jestliže letiště LKLN má potenciál, jak píše pan Vachek, tak má pravdu. Jenže tento potenciál už zůstává delší dobu nevyužit, zatímco náklady vesele jedou. Tady se dá říci jediné - bohužel šance už byla a další nebude. Letiště LKCS je toho dost jasným důkazem... Ale aby bylo jasno : nejsem vůbec proti pilotům a sám bych byl rád, kdyby letiště v Líních fungovalo jako Vary, nebo Budějovice. Akorát je to takový daňový luxus, že tenhle stát na to nemá a mít nebude. Bohužel - to je realita. A mimochodem : s LKVO byly plány, jak bude sloužit jako alternativní letiště pro Prahu pro low cost aerolinky a GA, byly už vypracovány studie atd. A jaká je dnes realita ?
Letiště patří do strategické infrastruktury státu. Např. v době povodní, kdy jsou pozemní komunikace a železnice pod vodou, jsou letiště uzlovými body pro záchranné práce a dopravu materiálu (potraviny, desinfekce, zdravotnický materiál, technicka pro záchranáře, palivo..). Infrastruktura letištní sítě se budovala za vynaložení extrémních nákladů ze státního rozpočtu (dnes hovoříme v řádu 5 - 10 mld.). Vybudovat v ČR nové letiště kategorie LKLN je dnešní době téměř nemožné.
LKLN se neuživí pouze z poplatků za létání. Letiště LKLN ale má potenciál k rozvoji aktivit navazujících na letecké činnosti jako podobná letiště v ČR (např. H. Králové).
LKLN je aktuálně schopné přijímat letouny do kategorie ATR-72.
Likvidovat již existující letiště je krátkozraké a nezodpovědné.
Jan Vachek
(Praxe: provozní ředitel letiště Vodochody, velitel základny Náměšť n. O., osobní účast na řízení záchranných prací při povodních 1997/2002)
To, co napsal pan Vachek, je naprosto přesná analýza. Každé zrušené letiště bude chybět a hlavně - nové se již nikdy v dnešní době plné ekologických, soiálních a jiných nesmyslů nepostaví. Jen pro informaci: Florida má 131 veřejných letišť, 365 soukromých letišť a 24 mezinárodních letišť, a to při pouze dvojnásobném počtu obyvatel, než ČR. A nejsou to 300 metrové kusy trávníků.
Bohužel, GA bylo až do revoluce vnímáno jako něco, co je třeba provozovat ve státem řízeném Svazarmu (Svaz pro spolupráci s armádou) a na každého pilota se pohlíželo jako na zálohu bojových pilotů, která nastoupí, až konečně zaútočíme na zlého imperiaistu. Tomu odpovídaly i nastavené požadavky ideologické, kádrové a zdravotní. Když jsme se vymanili z tohoto sevření a začali se přibližovat normálním státům, opět se objevila ideologie opačná: piloti GA jsou rozmařilí milionáři, a tudíž je třeba je jako třídu zlikvidovat. Nejlépe tak, že nebudou mít kam a odkud létat.
Nyní k tomu přistupuje ještě jeden důležitý aspekt, a to je, jak správně píše pan Vachek, oslabování kritické infrastruktury státu v době, kdy se výrazně zvýšilo ohrožení státu, především ze strany rozpínavého Ruska. Fabriku lze jistě postavit i jinde, ale jak říkám výše, nové letiště nikdo nepostaví. Tak vidím, jak v případě útoku budeme na protivníka házet baterky vyrobené v plzeňské montovně.
Jak se říká ve Švejkovi: "Je to hnus, velebnosti".
Bohužel je to všechno o penězích. S rozumnými argumenty nelze uspět. Přípravy všech pseudoprůmyslových ploch jsou neskutečným kšeftem a profity zainteresovaných jim nedovolí jednat jinak, viz např Holešov ( za miliardy jsou tam jen asfaltové cesty, správní budova " firmy" zónu spravující a jedna firma na kartonáž. Letiště tam mohlo být dodneška. Ony ty demoliční práce, které je nutno udělat nejdříve jsou prostě obrovské lákadlo. Viz Přerov.
Ve vetsine okolních zemí má město velikosti Plzně letiště s pevnou drahou. Spousta měst takové letiště dokonce staví nové, ale u nás se naopak fungující letiště zlikviduje. A jeste kvůli takové blbosti jako je nějaká Gigafactory. Kdo jim tam bude dnes dělat? Sám v jedné podobné veliké firmě pracuji a ač je zde vysoce nadprůměrný plat, tak české lidi už prakticky nelze sehnat. Místo nich samý Ukrajinec, Bulhar a teď už i Filipínci. Český člověk už prostě nemá zájem makat na nepřetržitý provoz v nějaké takové firmě.Nasi politici pořád mluví, že už nejsme levná pracovní síla a musíme byt víc než montovna a přitom dal zaplavujeme krajinu sklady a výrobníma halama.
RE: at žijí montovny aneb konec letectví v Čechách
01.08.2022 v 22:32
Kotrba
Rád bych se podělil o své zkušenosti s téměř třiceletou prací pro zahraniční kapitál. To co do této země přinášejí a co si odnášejí málokdo ví. Kecy o tvorbě pracovních míst, pozvednutí průmyslu do 4. generace a mnoho dalších nesmyslů živí naše "vlezdořitě" hodně let. Sám velký génius této politiky Václav II. započal porevoluční rozprodej tété země a jak je vidět má své schopné žáky. Prodat úplně vše co se ještě dá. (od vodovodních trubek "francouzovi" v Praze a nyní až po funkční letiště "němcovi", stačí jen utrousit slovo a tento nejhloupější národ v Evropě (a možná i na světě) hned začne konat. (a ještě za své...) A tak země, která kdysi patřila v leteckém průmyslu na špici je dnes vnímána jako montovna, kde přidaná hodnota je tvořena mizerně placenou mzdou a 1% marží pro finančák. Poté je veškerá produkce/hodnota pod cenou vyvezena své "matce" tj. takový scénář vidím 30 let jako účetní v každé zahraniční firmě. Stát vlastně zaplatí demolici a v konečném důsledku nedostane nic, protože tam budou "pobídky zahraničnímu kapitálu", zaměstnanci tam z nás nebudou, tak si je "megafaktory" prostě bude muset dovéz třeba z Mongolska... Ale to už není starost pana Sikely a těch novodobých zlatokopů. Letecký průmysl půjde do "pr...." tj. že nebude na čem a posléze ani kde létat. (a už vůbec nehledě, že si na to ani v té megafaktory nevyděláte) a tak jako pilot musím konstatovat, že je to genialní sebedestrukce tohoto národa.
RE: RE: RE: RE: at žijí montovny aneb konec letectví v Čechách
03.08.2022 v 6:52
igi
to je len cast problemu. 30 rokov po pade rezimu sa uz neda uspokojit s vysvetlenim ze lebo komunizmus. Bohuzial dodnes vo vychodnej europe nie je take prostredie, ze by sa tu mohol tvorit a kumulovat kapital. Funkcny stat, rychla vymozitelnost prava, transparentnost - ono to znie ako frazy, ale v dlhodobom horizonte to ma obrovsku ekonomicku hodnotu vo firmach, ktore si za sidlo zvolia prave danu krajinu (samozrejme aj dane hraju rolu, ale bezproblemovost prostredia je tiez velky faktor) a v kvalifikovanych ludoch, co neodidu z krajiny.
Toto je nieco co sme vo vychodnej europe doteraz nepochopili, ze funkcne pravidla su ekonomicka hodnota. Potom sem dovazame kapital, ktory sem samozrejme ide zarobit, nie kultivovat krajinu. A nasledne nadavame jak sme co komu predali, ale tu podstatu problemu si nevsimame.
RE: RE: RE: RE: RE: at žijí montovny aneb konec letectví v Čechách
03.08.2022 v 22:51
Emil
... odpověděl jste si .... resp. je otázka, zda-li "lidské společenství", které projde, i jen na relativně krátkou dobu, totalitním období je vůbec ještě schopné se dostat do stavu jako před tím totalitním období.... ještě jinak, jestli potřebné množství těch, co "to myslí dobře", je takto "vzatá" společnost schopná vygenerovat stejné množství jako společnost touto zkušeností "nevzatá"....
Dnes ráno jsem čepoval lpg a na té provozovně je obsluha starší pán s přízvukem. Ptám se je-li z Ukrajiny...ne, před 30ti lety sem "utekl" z Armenie... a klábosíme a ... že prý jestli se nám zdá, že zde je "bordel", tak on si to nemyslí a je zde velmi šťastný a ... že vůbec nevíme, co to ten "bordel" je..... :) .... tak si ten "bordel - nebordel" užijme.... :)
RE: RE: RE: RE: RE: RE: at žijí montovny aneb konec letectví v Čechách
04.08.2022 v 9:36
igi
"resp. je otázka, zda-li "lidské společenství", které projde, i jen na relativně krátkou dobu, totalitním období je vůbec ještě schopné se dostat do stavu jako před tím totalitním období"
prave nad touto otazkou sa v poslednej dobe dost zamyslam. Ono po revolucii bolo vseobecne presvedcenie, ze s demokraciou a kapitalizmom rychlo dobehneme zapad a totalita uz bude len zla spomienka. Po 30 rokoch to vyzera, ze ten zapad mozno nedobehneme nikdy a skody napachane totalitou su trvale (co dokazuje napr. stale znacny rozdiel medzi vychodnym a zapadnym nemeckom). Zrejme tie hlavne skody nie su hospodarske, ale v pokriveni spolocenskej urovne a moralky. Toto sa s nami vlecie ako mor.
"že prý jestli se nám zdá, že zde je "bordel", tak on si to nemyslí a je zde velmi šťastný a ... že vůbec nevíme, co to ten "bordel" je..... :) .... tak si ten "bordel - nebordel" užijme.... :)"
mal som kolegu z ruska a zvestoval mi priblizne rovnaku spravu :) aspon vieme odkial to k nam prislo. Ale nevieme sa toho zbavit.
na cele situaci me nejvice mrzi, ze nasi polici neuvazuji ve smyslu; kolem letiste, treba v Linich postavime prumyslovy park a treba baterkarnu. Zachovam a vylepsim letiste, ktere zaplatili nasi dedove, tatove a mozna my z nasich dani a kolem buduji treba tu fabriku na baterky. Snazim se hledat reseni, synergie. I napr. letecka skola pomoci multiplikatoru vylepsuje mistni ekonomiku.
Problem dalsi je, ze neni jasne na koho se obratit. Chybi ownership. Politika pouze zajima, aby ho opet zvolili. Nas volic se nezajima jak politik naklada se sverenym majetkem.Resili jsme podobnou situaci na letisti v Brne a vlastne nejen v Brne. Jako letecka skola delame tolik pohybu, ze nas nikde nechteji. Spravneji receno nechteji nas v CR. Typicky krajsky politik chce nejakou leteckou linku nejlepe do Londyna nebo Parize. Na to jeho volic slysi. Je jim jedno, ze ta linka je dotovana, nebo na lokalni dopravni obsluznost se rozdeluji strasne penize. Klidne zadotuji nizkonakladovku a nasledne vykazuji prepravene cestujici a hypoticke prijmy letist ze zadotovanych penez. Nejake pohyby, GA to vubec nechapou. Politik zdatne vyuziva, ze mam "blbe" volice, ale i novinare atd.
Osobne jsem inicialicovat 2 interpelace na premiery. Sobotka a Babis. Od Babise odpoved nemame, ale nevim zdali ji poslanec podal. To co odpovedel Sobotka [ myslim, ze to pro nej pripravovalo MD] ve zkratce : Vsechno delaji dobre. V CR je myslim 8 letist ve vlastnictvi statu pro rekreacni ucely a to staci. Nechce to ani RLP. Moc provozu , zadny poradny prijem. To, ze je na letisti slunecni elektrarna jim nevadi. Interpeluje opozicni politik a toho vetsinou posilaji do p**** at jedna nebo druha strana. Puvodne jsem si myslel, ze CR by mela nasledovat doporuceni EK. Evropska komise vydala nekolik doporuceni clenskym statum ohledne vseobecneho letectvi. Jedna se o velmi kvalitni texty vysvetlujici dulezitost GA o kterych, ale vpodstate nikdo nevi. Tak jsem dokumenty pripravil a vyrazil do poslanecke snemovny.Muj zlomovy moment nastal, kdyz jsem byl v Parlamentu CR. Peclive jsem se pripravil, mel jsem spoustu materialu. Setkal jsem se s predsedou podvyboru pro letectvi a kosmonautiku panem poslancem za CSSD Petrem Dolinkem. Za cca 10 minut jsme bylo hotovo, slusne me "vyhodil" zadnim vychodem.Od te doby nechodim k volbam. Domnivam se, ze problem spociva ve financovani letist. Pokud by letiste dostavalo penize/dotace podle poctu pohybu, tak by se velmi rychle naucilo motivovat provozovatele, aby k nim letali. Je to napsane ve zkratce. Tento model funguje v USA a to mate videt jak se letiste snazi o co nejvyssi pocet pohybu. Take civilizovane zeme vi, ze letiste je branou do mesta, regionu, kraje. Stejne jako zeleznice nebo dalnice.
Letectvi ma bezpochyby budoucnost. At to budou pilotovane nebo autonomni letajici prostredky, letiste budou potreba. Dramaticky rozvoj prijde prave s "novou baterii". Tak me prijde zvlastni, ze pokud se mluvi o baterii tak prevazne v souvislosti s automobilem.
Zaslechl jsem, že Letňany nebudou zrušeny a bude to dál letiště.... Je-li to pravda, proč by nemohl podobný scénář proběhnout u Líní ? Pokud tedy ano, musíte se zaměřit ne na PS, ale na vrstvu úřednictva těsně pod ministrem, resp. jeho náměstky. Jak se k nim dostat..... zajímavý způsob jsou dlouholetí piloti bizjetů. Ti si "utvořili" seriozní vztahy ke svým vlivným zákaznikům, t.zn. tito zákaznici nejsou úředníci, ale velmi jednoduše vás "propašují" do příslušných kanceláří a "ztratí" za váš záměr slovo, protože váš záměr je "čistý a nezištný". Mrkněte se po někom ve vašem okolí....
Malinko mě mrzí příspěvek Jana Vachka.... Jane, "ztratil" jsi někde slovo proti tomu záměru ? Je mi jasné, že jsi toho v minulosti měl "dost", ale už nějaká doba uplynula a .... věřím, že se do některých kanceláří dokážeš ještě dostat .... :) ... promiň....
Kdo má provozovatelskou smlouvu v Líních ? Když nebudou nároky na státní rozpočet a na letišti bude "činnost", úředníkům to bude jedno, je-li tam letiště nebo průmyslová zona.... pak ještě jednat s magistrátem, okolními obcemi (hluk) a .... bude-li vás více, co se staráte, tak "to" dáte..... držím palce..... E.
Tak prý není rozhodnuto a .... reportáž ukazuje, že jste "to rozjeli" dobře, spojení leteckého občanstva, obcí .... a "nepřítel" je jen kraj a ministr..... to dáte, přinejmenším uděláte z toho takový "brajgl", že ze záměru Gigafactory sejde....
.... a teď ještě nasaďte své vlivové osoby, zkuste Jana, jestli by nevyrazil za velitelem letectva a přes něho k ministrini....nebo alespoň k šéfovi "majetku".... slibte bigbeatový fesťák na letišti...
zde je odkaz, ze ktereho je zrejme jakou vahu ma pro nasi soucasnou vladu letectvi a vesmirny program. V rychlosti jsem prosel zapisy se zasedani, respektive pozvanky a resi opravdu dulezite temata :-)
jsem zcela pro, ovšem po rozkliknutí odkazu na mne vykouklo tolik "buchtiček", že jenom odmítání jedné každé z nich by vzalo nejmíň půl hodiny.
Přimlouvám se za zpřístupnění petice přes aeroweb a bez nesmyslných buchet...
jsem staromilec a nemíním být obtěžován reklamami a hovadinami...zejména když se náhodou připojím k netu přes mobil....než se člověk dostane k žádané informaci tak se mu různými reklamami a přílepkami vydrbe celý tarif...
pokial sa tymi buchtickami myslia tie cookies blbosti, tak to je zakonna poziadavka, s tym chudak autor nic nenarobi, teda pokial nechce porusovat zakon
tak ževraj sa aj slovensko pobije o tie baterky. A priemyselný park bude v Šuranoch, kde je jak na potvoru letisko... ale ten areálne naštastie plánujú inde