Na konci března nabyla účinnosti změna předpisu L2 – Pravidla létání. Z důvodu mnoha emotivních a odmítavých reakcí, které s sebou změny přinesly, se Ministerstvo dopravy rozhodlo zveřejnit výkladové stanovisko. Předmětná změna upravuje požadavky na komunikaci a koordinaci průletů ATZ bezmotorovými letadly, která nejsou vybavena radiostanicí.
Sousloví „nejsou vybavena radiostanicí“ je nutno chápat zejména ve významu „nemohou být vybavena radiostanicí“. To platí především u bezmotorových závěsných kluzáků, které požadavek na vybavenost radiostanicí nemohou splnit s ohledem na platnou právní úpravu vyplývající ze zákona o elektronických komunikacích.
Stanovisko se váže zejména k třem níže uvedeným bodům:
3.2.5.8 Pilot prolétávající ATZ (vyjma pilota bezmotorového letadla nevybaveného radiostanicí) musí v provozní době letiště zkoordinovat letovou činnost se stanovištěm AFIS, se stanovištěm poskytování informací známému provozu nebo s provozovatelem letiště.
3.2.5.9 Pilot provádějící letovou činnost, zejména letecké práce, nebo obdobné činnosti upravené právem Evropské unie (nařízení Komise (EU) č. 965/2012, ve znění pozdějších změn a doplnění) z jiného místa v ATZ nebo zasahující do ATZ v provozní době letiště, musí dohodnout a zkoordinovat zamýšlenou činnost se stanovištěm AFIS, se stanovištěm poskytování informací známému provozu nebo s provozovatelem letiště před jejím zahájením, není-li stanoveno jinak v příslušné koordinační dohodě.
3.2.5.10 Pilot bezmotorového letadla nevybaveného radiostanicí, který má v úmyslu pouze proletět ATZ, není povinen předem zkoordinovat tento průlet se stanovištěm AFIS, stanovištěm poskytování informací známému provozu nebo s provozovatelem letiště, pokud zde není současně aktivována RMZ. Při tomto průletu je však povinen se vyhnout letištnímu okruhu.
Změna proto umožňuje takovým letadlům do ATZ vstoupit, nicméně pouze za podmínky vyhnutí se provozu na letištním okruhu. Pilot pak musí dbát zvýšené pozornosti a sledovat okolní provoz s tím, že zejména v provozní době dotčeného letiště lze důvodně očekávat zvýšenou frekvenci odletů nebo příletů na dané letiště.
Cílem dotčené změny je nenutit pilota letadla nevybaveného radiostanicí oblétávat celé ATZ, ale umožnit mu, aby při zachovaní odpovídající úrovně bezpečnosti proletěl okrajovými oblastmi ATZ. Úplné stanovisko je k dispozici jak na webu Ministerstva dopravy, tak i ÚCL.