Jubilejní ročník Aviatické pouti se rychle blíží a pořadatelé slibují skutečně atraktivní podívanou. O víkendu 28. a 29. května 2022 se na pardubickém letišti v rámci několikahodinového letového programu představí mimo jiné replika dvouplošníku Flyer bratří Wrightů a letoun Blériot XI Ing. Jana Kašpara. V rámci kombinovaného pozemního a leteckého programu vystoupí vrtulník Bell 47 a mnoho dalších.
Premiérově uvidíme také britský letoun Miles M.14A Magister českého majitele, který s ním nedávno přiletěl z Anglie. „Cvičná letadla Miles M.14A Magister mají přímou vazbu k historii československého letectví. Za druhé světové války se na něm cvičili českoslovenští piloti působící v řadách britské RAF. Z tohoto pohledu se jedná o unikát, protože tento letoun vyrobený v roce 1938 se jak svým zbarvením, tak vlastní historií přímo váže k těmto dějinám. Unikát to je i v celosvětovém měřítku, protože se jedná o jeden z pouhých pěti letuschopných strojů tohoto typu. Prezentaci budou mít v historickém vojenském táboře a pochopitelně i na pardubickém nebi,“ komentuje Jan Rudzinskyj z organizačního týmu Aviatické pouti.
Letošní ročník poctí svou návštěvou také legendární rakouský pilot Felix Baumgartner, který se před deseti lety proslavil skokem ze stratosféry (z výšky 39 kilometrů). Baumgartner předvede na Aviatické pouti strhující leteckou akrobacii s vrtulníkem BO-105 v barvách Red Bull Flying Bulls.
Nevíte, jak se na AP dostat vlastním letadlem? V minulých letech tu o tom byly podrobné informace. Letos jsem nenašel nic ani na stránkách samotné Aviatické pouti... Děkuji.
Bohužel mi přijde, že pořadatel se vymlouva na logistické problémy při příletu vlastním letadlem. Nicméně spis to bude jenom takové alibisticke tvrzení........
Přistáli jsme na letišti v Chrudimi, odkud to stálo taxíkem nějakých 600 Kč. To není asi kvůli otáčení zády k letecké veřejnosti, ale kvůli bezpečnosti. Nedokážu si představit, jak by přílety a odlety veřejnosti probíhaly za nepřetržitého programu.
To není problém, když se chce. Přílety mají deadline do kdy musí přistát, resp. do kdy se ohlásí do MCTR a odlety to samé, jen opačně. Když je plno, tak se objednávají konkrétní časové sloty.
Přílety návštěvníků mají svoje stání bokem od statiky a stojánky vystupujících, svoji barvu pásky na ruku. Někde mají stání hned vedle statiky a návštěvníci si můžou obejít i tyto letadla, je to přece letecký den.
Můj laický odhad je, že to spíš je chtěný stav a otázkou je, kdo to takhle chce. Může to být organizátor, může to být letiště, může být nežádoucí zvýšený provoz, nebo třeba i historicky špatná zkušenost s některými exempláři leteckého personálu s posunutou hranicí společenské adaptability. Každopádně je to škoda.
Podobnou zkušenost mám z DOD v Náměšti. Krátce po informaci, že je možné rezervovat přílety vlastními letadly jsem poslal info k příletu. Jsem si naprosto jistý, že jsem byl mezi prvními. Během čekání na odpověď se objevila mezi komunitou pomluva, že záleží i na rozmanitosti a zajímavosti typů letadel leteckých návštevníků. Přesně tak to dopadlo. Jako jeden z prvních zájemců nás neshledali dostatečně zajímavými (Pa28) a ještě to tak potvrdili do mailu:
,,...S "fámou", že záleží na typu letounu, kterým chce návštěvník přiletětmáte pravdu. Snažíme se o to, aby byla stojánka všeobecného letectví conejrozmanitější a vytvářela nám tak "další statiku".Pokud se mi sejde více žádostí s letounem stejného typu, tak výběrprovádím naprosto náhodně..."
Takže ne, kdo dřív poslal přihlášku, ale náhodně...fakt úžasný, tenkrát jsem byl dost naštvanej.
Za mě je to o lidech. Přílety vlastními letadly na letecké akce jsou u nás celkem běžné, akorát k tomu pokaždé přijde někdo, kdo má potřebu všechno zakazovat, protože je s tím o něco víc práce a svádí to na všechno možné okolo...