Federální letecký úřad (FAA) vyšetřuje případ včerejší letecké nehody v Arizoně, ke které došlo v souvislosti s nepovedeným kaskadérským kouskem z dílny Red Bullu. Po průletu dvojící tunelů a letu nad formulí se Red Bull rozhodl zrealizovat akci s názvem Plane Swap, během které si měla dvojice pilotů vyměnit letadla při střemhlavém letu. Nebezpečný kousek se uskutečnil 24. dubna a živě jej vysílala televize Red Bull TV. Pokus o další letecké unikum však skončil havárií, když se jedno ze dvou zúčastněných letadel vymklo kontrole.
„Jeden ze dvou jednomotorových letounů Cessna 182 během kaskadérském kousku havaroval poté, co se vymkl kontrole. Pilot bezpečně přistál na padáku. Druhý pilot získal kontrolu nad druhým letounem a bezpečně s ním přistál,“ uvedl FAA.
Server Fox10phoenix.com navíc přinesl zprávu, že FAA v prtek 22. dubna zamítl žádost společnosti Red Bull, která požádala o výjimku k provedení kaskadérského kousku, jež porušuje pravidla bezpečného provozu letadel. „FAA posoudil žádost o udělení výjimky a shledal, že udělení výjimky z § 91.105(a) za účelem provedení operace bez pilota na palubě by nebylo ve veřejném zájmu, a konstatuje, že by navrhovaná operace mohla nepříznivě ovlivnit bezpečnost,“ uvádí FAA v zamítavém dopisu.
Piloti Luke Aikins a Andy Farrington letěli ve dvou speciálně upravených Cessnách 182. Oba piloti ve výšce 12 000 stop vysunuli přídavné aerodynamické brzdy, vypnuli motory, uvedli své letouny do synchronizovaného střemhlavého letu, aktivovali speciálně navržené systémy autopilota a opustili kabiny. Během volného pádu se měli pokusit dostat se do druhého letounu, nastartovat motor, převzít řízení a přistát na letišti. Krátce potom, co piloti opustili své kabiny, se však jeden z letounů destabilizoval natolik, že Farrington neměl možnost bezpečně nastoupit a převzít jeho řízení.
Havarovaný letoun byl vybaven padákovým zařízením, který se nejspíš nepodařilo na dálku aktivovat. Oba piloti se zachovali v souladu s předem navrženými postupy a událost se tak obešla bez zranění.