Letový program Aviatické pouti přináší tradičně průřez vývojem letectví od kořenů až po současnost. Pochopitelně i letošní jubilejní třicátý ročník, který se na pardubickém letišti uskuteční 28. a 29. května, nebude výjimkou. Kromě více než pětihodinového letového programu čeká na návštěvníky i bohatý doprovodný program.
Letos se mezi vystupujícími letadly představí UL replika historického letounu Caudronech G.3, se kterou v minulosti pilot Vladimír Handlík z mladoboleslavského Leteckého muzea Metoděje Vlacha uskutečnil unikátní etapový přelet do Francie. Původní francouzský letoun Caudron G.3 křižoval nebe v období první světové války a absolvovalo na něm svůj bojový výcvik i několik pilotů českého původu bojujících ve Francii.
Mezi dynamickými ukázkami a na pozemní expozici nebude chybět flotila současných cvičných vojenských strojů z Centra leteckého výcviku Pardubice.
Premiérově se na Aviatické pouti představí v dynamické ukázce unikátní historický letoun Hawker Sea Fury vyráběný během druhé poloviny čtyřicátých let minulého století ve Velké Británii. „Jsme velice rádi, že se nám podařilo dohodnout s italským pilotem a majitelem Sea Fury Stefanem Landim vystoupení tohoto unikátního stroje na Aviatické pouti,“ nadšeně komentoval na webových stránkách události za pořadatelský tým Aviatické pouti Jan Rudzinskyj.
Letoun Sea Fury je posledním vrtulovým stíhací letounem, který sloužil u britského královského námořnictva a byla určena primárně pro nasazení na letadlových lodích. Fury je také jeden z nejrychlejších sériově vyráběných letounů s jedním pístovým motorem. Jeho dvouhvězdicový osmnáctiválcový motor Bristol Centaurus s objemem válců skoro 54 litrů a výkonem 3 000 koňských sil (2 200 kW) za letu vydává impozantní zvuk a poskytuje letounu úžasný výkon. Letoun, který se představí na letošním ročníku Aviatické pouti nese zbarvení australského námořnictva.
Pro návštěvníky bude pardubické letiště otevřeno ve dnech 28. a 29. května vždy od 8 hodin.