Čínský úřad civilního letectví (CAAC) předložila Mezinárodní organizaci civilního letectví (ICAO) v předepsané měsíční lhůtě předběžnou zprávu z vyšetřování letecké nehody Boeingu 737-800 společnosti China Eastern. Během nehody letu MU5736 zahynulo 21. března letošního roku všech 132 osob na palubě. Zpráva rekapituluje doposud mediálně známá fakta, vyšetřovatelé spoléhají zejména na data z letových zapisovačů, jejichž analýza ovšem nějakou dobu potrvá.
Předběžná zpráva potvrzuje kvalifikovanost posádky k provedení daného letu. Také bylo potvrzeno, že letoun prošel předepsanou údržbou. Počasí v době události bylo vyhodnoceno jako dobré. Na palubě kritického letu se nenacházel žádný nebezpečný náklad. Poslední radiové spojení pilotů s dispečerem ATC proběhlo šest minut před přechodem letounu do prudkého klesání a dle audiozáznamů nenaznačovalo jakoukoliv abnormální situaci.
Všech 49 000 fragmentů letounu bylo roztroušeno na relativně malé ploše, což podle vyšetřovatelů CAAC vylučuje katastrofickou destrukci letadla ve vzduchu. Letoun nárazem vytvořil kráter o hloubce 20 metrů a letové zapisovače byly nalezeny v hloubce 1,5 metru na dně kráteru. Vlivem silného nárazu jsou oba zapisovače vážně poškozeny. Rychlost Boeingu během prudkého klesání se blížila nadzvukové rychlosti, vlivem čehož se od trupu oddělilo několik částí, které se našli několik kilometrů od místa dopadu.
CAAC ve své zprávě sděluje, že zatím není k dispozici dostatek důkazů, které by napomohly objasnit okolnosti a příčiny nehody. Vyšetřovatelé pravděpodobně nyní vkládají největší naděje v zisk přesnějších dat z poškozených zapisovačů, které byly odeslány k analýze do Washingtonu.
Mezitím letecká společnost China Eastern Airlines ukončila téměř měsíc trvající uzemnění všech letadel Boeing 737-800. Na uvolnění letounů zpět do provozu upozornila jako první agentura Reuters.
Let China Eastern MU5735 byl 21. března na cestě z Kunmingu do Kantonu. Po prudkém klesání z cestovní hladiny letoun narazil do horského terénu v oblasti Kuang-si v jižní části Číny.