První měsíce po nástupu nového roku jsou mnohými piloty všeobecného letectví zpravidla považovány za období zimního spánku. Přesto není nutno usnout na vavřínech a naopak lze tento prostor využít například pro vzdělávání a četbu.
Námraza a nízká oblačnost nám sice mnohdy znemožní uskutečnění letu, ale aspoň se v tomto čase můžeme stát vzdělanějšími piloty. Na trhu je třeba nadále k dispozici druhé vydání Učebnice přístrojového létání, zbývá však posledních zhruba 100 kusů. Využijte tedy možnosti seznámení se s problematikou přístrojového létání; kniha pilotům nepochybně zkrátí dlouhou chvíli při čekání na sezónu a možná některé z nás dokonce přiměje k zisku nové základní přístrojové kvalifikace (BIR).
„Publikace osvětluje problematiku přístrojového létání a poskytuje ucelenou příručku, popisující metody a postupy pro zvládnutí letů a výcviku podle pravidel pro let podle přístrojů. Aktualizované vydání mj. zohledňuje přechod na Free Route Airspace, počítá s výcvikem formou Basic IR a přináší mnoho dalších změn a oprav. Věříme, že i nadále usnadní každodenní práci instruktorům a schváleným organizacím, tedy například školám, které poskytují výcvik IR. A snad bude také motivovat přímo piloty k dalšímu vzdělávání, popřípadě k osvěžení si už kdysi naučeného. V neposlední řadě doufáme, že může poskytnout srozumitelný náhled do této problematiky i širší neletecké veřejnosti, tedy čtenářům nejen z řad aktivních pilotů," říká autor učebnice Viktor Soukup.
Učebnici přístrojového létání lze objednávat buď na emailu viktor@aviatickyklub.cz, nebo prostřednictvím webu Aviatického klubu, a to za nezměněnou cenu 500 Kč.
Kniha o historii létání na Písecku
Novou publikaci v limitované edici 1 000 kusů vydala společnost Primoco UAV, vlastník a provozovatel letiště Písek – Krašovice. Kniha Letiště Krašovice autorů Michala Plavce a Jakuba Fojtíka na 297 stranách přibližuje historii a vypráví příběhy spojené s létáním na Písecku. Netýká se pouze krašovického letiště, čtenáři se zde dočtou o bájemi opředeném Vítovi Fučíkovi Kudličkovi, první vzduchoplavcích, ale i průkopnících motorového létání ing. Janu Kašparovi nebo jeho bratranci Eugenovi Čihákovi.
Nabídne ale i příběhy zapomenutých aviatiků jako Jana Hirsche, přiblíží osudy dvou pilotů první světové války Jana Polívky a Rudolfa Vaníčka, ale i letců britského královského letectva Miroslava Plecitého a Rudolfa Procházky. Všichni se narodili v Písku a jejich životní osudy, v nichž se zrcadlí historie zemí Koruny české i pozdějšího Československa, je třeba si stále připomínat.
Tři kapitoly se také věnují událostem druhé světové války a činnosti německého a spojeneckého letectva. Samotného létání v Písku se týkají kapitoly o Masarykově letecké lize a všech organizací, které se po druhé světové válce zasloužily o vybudování krašovického letiště — Českého národního aeroklubu, Dosletu a Svazarmu.
Letiště Krašovice ale dlouho nesloužilo civilnímu létání, neboť v roce 1965 ho převzala armáda. Nejdříve zde byla umístěna vrtulníková letka a po určité přestávce, kdy sloužilo účelům spojovacího pluku, sem byla umístěna jedna ze dvou letek bezpilotních průzkumných prostředků VR-3 Rejs.
Od poloviny devadesátých let neměla armáda České republiky pro toto letiště využití. Prvním jeho soukromým majitelem se stala společnost Fantasy Air, která zde zalétávala ultralehká letadla. Posledním vlastníkem krašovického letiště je od roku 2019 společnost Primoco UAV SE, která na letišti testuje bezpilotní letadla Primoco UAV One 150. Tyto stroje mají si připsaly několik světových rekordů a lze tak bez obav konstatovat, že létání ze života Písku nezmizelo!
Knihu Letiště Krašovice lze za 1 000 Kč včetně DPH a kurýrní dopravy objednat zde.