Je odpoledne, 4. září 2020, a na Letišti v Mladé Boleslavi (LKMB) se chystá na svůj let Zlínem Z 526 AFS-V šestatřicetiletý muž. Podle svědků byl před odpolední návštěvou letiště v zaměstnání a do letadla usedl v psychické i fyzické pohodě. Těsně před 17. hodinou provedl standardní vzlet z dráhy 34 a pokračoval přímo k obci Bukovno, kde bydlel a očekávalo ho tam předem domluvené publikum z řad rodiny a sousedů.
Tříminutový let
Nad obcí provedl letoun zatáčku o cca 180°. Následoval nízký průlet na malé rychlosti nad obcí. Na východním okraji městečka se pilot rozhodl zamávat křídlem přihlížejícím. Během manévru však došlo ke ztrátě rychlosti a k následnému pádu letounu do zahrady rodinného domu na východním okraji obce. Letoun dopadl pod malým úhlem, téměř na plocho, do nadzemního bazénu. Kritický let trval dohromady jen cca tři minuty.
Letoun byl nárazem zcela zničen a došlo také ke škodám na travnaté ploše, zahradním nábytku, dřevěném přístavku u rodinného domu a nadzemním bazénu. Pilot zahynul v troskách letounu důsledkem mnohočetných zranění. Majitel pozemku, kam letoun dopadl, v okamžiku nehody seděl u bazénu. Křídlo letounu ho odmrštilo ze židle do vzdálenosti asi tři metry, utrpěl lehké zranění v oblasti kotníku.
Na místo letecké nehody se dostavili složky integrovaného záchranného systému a následně inspektoři ÚZPLN se soudním lékařem, kteří provedli odborné ohledání místa a trosek.
Vyšetřování letecké nehody
Nejvíce informací směřujících k úspěšnému určení příčiny letecké nehody vyplynulo z důkazů nalezených během ohledání trosek letounu, z výsledků prohlídky místa nehody, z informací ze záznamů letového trackeru, z výpovědí svědků a z odborných expertíz.
Z jednotlivých výpovědí vyplynulo, že pilot létal zodpovědně a podle záznamů disponoval leteckou praxí s celkovým náletem přes 305 hodin. Měl také zkušenosti s akrobacií, ale špatně snášel některé její prvky, tudíž se jí nevěnoval aktivně. Naopak se aktivně věnoval navigačním soutěžím a dosáhl i významných úspěchů. Poslední dva roky před nehodou však létal velmi sporadicky.
Mnohokrát při svých letech zamířil nad obec Bukovno, kde předváděl své pilotní umění svým blízkým, zmiňuje zpráva z vyšetřování.
Závěry z vyšetřování nehody
Meteorologická situace neměla na vznik a průběh letecké nehody žádný vliv.
Letoun byl až do nárazu v bezvadném stavu, byl naplněn potřebným množstvím všech provozních kapalin a měl platnou dokumentaci. Technický stav letounu neměl vliv na vznik a průběh letecké nehody.
Pilot byl kvalifikačně i zdravotně způsobilý k vykonání letu. Disponoval dostatečnými zkušenosti s létáním na typu a měl dlouhé přestávky mezi létání na typu, kondiční let za účelem rozlétání na typu však provedl zcela nevhodným způsobem.
Během letu pilot vědomě porušil pravidla létání snížením výšky letu pod minimální povolenou pro lety VFR nad obytnou zástavbou. Během letu nad obcí nezabránil významnému poklesu rychlosti letu, navíc během průletu v nízké výšce provedl nebezpečný manévr. V průběhu nebezpečného manévru nezvládnul pilotáž letounu, který přešel do pádu po křídle. S ohledem na nízkou výšku letu nemohl pilot střetu s překážkami a se zemí již nikterak zabránit.
„Příčinou letecké nehody bylo chybné rozhodnutí, které vedlo ke sklesání letounu pod minimální výšku pro lety VFR a nezvládnutá pilotáž prováděného manévru, při letu nízko nad zemí, nad obytnou zástavbou, při kterém došlo ke ztrátě rychlosti a následnému pádu letounu,“ uzavírá závěrečná zpráva ÚZPLN a ponechává nehodu bezpečnostního doporučení.