Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) vydal minulý týden formou prezentace tradiční rozbor, ve kterém prezentuje výsledky provozní bezpečnosti v civilním letectví za třetí čtvrtletí letošního roku.
Z popsaných incidentů kategorie letadel do 5 700 kg MTOW vyniká tragická nehoda Cessny 152 z 9. září, která se odehrála v rámci navigační soutěže Memoriál Zdeňka Běhounka. O příčinách nehody se vyšetřovatelé prozatím nezmiňují, ukázalo se však, že všichni soutěžící měli vědomě vypnutý odpovídač sekundárního radaru.
Zaujme také například událost s dobrým koncem, která postihla vrtulník Robinson R22 24. září u SLZ plochy Jeneč. „Volná ocelová přezka bezpečnostního pásu se dostala za letu do prostoru pod vyústění trubkového nástavce pro připojení páky kolektivu a zablokovala pohyb kolektivu směrem dolů,“ uvádí vyšetřovatelé, co znemožnilo pilotovi snížit rychlost a výšku letu.
Za třetí čtvrtletí bylo v rámci systému podávání hlášení oznámeno celkem 386 událostí, což představuje meziroční nárůst o 10,6 % oproti stejnému období minulého roku.
Co do četnosti výskytu leteckých nehod se během třetího čtvrtletí událo celkem deset leteckých nehod, z nichž byly dvě fatální. ÚZPLN registruje za uplynulé období tři nehody letounů včetně dvou fatálních nehod, pět nehod kluzáků a dvě nehody systémů dálkově řízených letadel. Dále byly evidovány také tři případy vážných incidentů.
ÚZPLN v rozboru mimo jiné uvádí, že za uplynulé období obdržel cekem šest oznámení od posádek tuzemského provozovatele o útoku laserovým paprskem ve FIR Praha.