Výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV úspěšně otestoval řízení více letounů z jedné řídicí stanice

21.10.2021

Česká společnost Primoco UAV SE, která vyvíjí a vyrábí bezpilotní letoun One 150, provedla ve středu 20. října na továrním letišti v Písku - Krašovicích úspěšné letové zkoušky současného řízení více bezpilotních letounů z jedné řídicí stanice.

Bezpilotní letoun One 150 je vybaven vysoce moderním řídicím systémem, který na softwarové a hardwarové úrovni umožňuje souběžné řízení více bezpilotních prostředků. Tato funkce najde využití u uživatelů vyžadujících současný provoz více letounů pro splnění letové mise. Jako příklad lze uvést nasazení u záchranných a bezpečnostních sborů při pátrání po pohřešovaných osobách v nouzi.

Nasazení většího množství letounů současně umožní zkrácení doby pro propátrání požadované oblasti, a tedy i rychlejší poskytnutí pomoci. Řízení z jediné pozemní řídicí stanice zároveň umožňuje zachování vysoké úrovně letové bezpečnosti.

Letouny Primoco UAV One 150 byly při letové zkoušce osazeny odpovídači sekundárního radaru ADSB In/Out s módem S americké firmy Sagetech a byly schopné vzájemného sledování polohy nezávislého na pozemní řídicí stanici.

Šéfpilot společnosti Primoco UAV SE Radek Suk zkoušky shrnul takto: „Na letové zkoušky jsme se dlouhodobě připravovali a ve spolupráci s partnery se nám podařilo ověřit, že náš letoun One 150 umožňuje souběžné a bezpečné řízení dvou a více prostředků. Díky pokročilé automatizaci letových funkcí je možné ovládání více prostředků jedním pilotem, byť tato činnost pochopitelně vyžaduje vyšší úroveň pozornosti. Pro zkoušky jsme využili dvou továrních letounů One 150, a to OK-X045Y a OK-X053Z. Celý systém fungoval po celou dobu zkoušek bez závad a umožňoval bezpečné a zcela stabilní řízení obou prostředků.“

Primoco UAV One 150
Primoco UAV One 150

Letové ověření nové schopnosti bezpilotního letounu umožní v budoucnosti kombinovat řízení více typů prostředků využívajících stejného komunikačního systému. Díky tomu lze kombinovat různé platformy bez nutnosti pro každou z nich disponovat samostatnou řídicí stanicí. Celé řešení bylo ověřeno v souladu s novými pravidly Evropské unie pro provoz bezpilotních letounů.

Letových zkoušek se účastnil i generální ředitel společnosti Ladislav Semetkovský: „Ověření schopnosti řízení více letounů z jedné pozemní stanice nám otevírá nové možnosti při záchranném a bezpečnostním nasazení. Pro vojenské uživatele zároveň podobná schopnost nabízí využití konceptu tzv. swarmingu. Díky velmi kvalitnímu palubnímu vybavení našich letounů jsme znovu potvrdili, že Primoco UAV One 150 představuje nejmodernější letoun v dané kategorii na trhu. Chtěl bych poděkovat našim partnerům, společnostem UAV Navigation ze Španělska, Radionor z Norska a Sagetech z USA za perfektní spolupráci. Podařilo se nám v reálném provozu nad rámec probíhajích certifikačních zkoušek STANAG 4703 ověřit další způsobilost a splnit tak další z požadavků, o které mají naši zákazníci zájem.“

Primoco UAV One 150
Primoco UAV One 150 má bezmála pět metrů rozpětí křídel a MTOW dosahuje 150 kg

Primoco UAV One 150

Primoco UAV One 150
Letoun osazený výkonnými senzory vydrží ve vzduchu přes 15 hodin 
Primoco UAV One 150
Ve službách letectva Malajsie tyto stroje zachytily řádově už stovky případů narušení státní hranice
Primoco UAV One 150
Letoun je vybaven plnou automatizací vzletu a přistání s vysokou přesností

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář